A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az önálló tanulói munka a földrajzoktatásban

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Nyíregyháza
Kiadó: Stúdium Kiadó
Kiadás helye: Nyíregyháza
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 101 oldal
Sorozatcím: A Magyar Tudományos Akadémia Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Tudományos Testületének közleményei
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-7988-33-5
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva. Kihajtható mellékletekkel. Angol és német nyelvű összefoglalót tartalmaz.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A földrajzoktatás eredményeinek fokozását keresve került előtérbe az önálló tanulói tevékenység problémaköre. A pedagógiai, módszertani megfigyelések, vizsgálatok ugyanis a tanulói tevékenység... Tovább

Előszó

A földrajzoktatás eredményeinek fokozását keresve került előtérbe az önálló tanulói tevékenység problémaköre. A pedagógiai, módszertani megfigyelések, vizsgálatok ugyanis a tanulói tevékenység helyes megválasztásának pozitív szerepét bizonyítják mind a pszichikai fejlődésben, mind a gyermek ismereteinek gazdagodása tekintetében. E problémakört pedagógiai kutatások elemzik, megvalósításával az iskolai gyakorlat legjobb pedagógusai foglalkoznak, a látványos előrelépés azonban még várat magára. Pedig látnunk kell, hogy az iskolai oktatás napjainkban egyre nehezebben tud lépést tartani az ismeretek rendkívül gyorsütemű gazdagodásával. Az általános műveltség keretébe tartozó ismeretek egy részének megszerzése, főként pedig a bővítése már az iskolai koron túli időszakra esik. Ezért azon kell fáradoznunk, hogy a tanulók az iskolában a tantervi követelmények elsajátítása során kellő jártasságra tegyenek szert az önálló ismeretszerzésben. Ismerjék meg a földrajzi ismeretek forrásait, az onnan nyert ismeretek alkalmazási lehetőségeit. Kapjanak minél több alkalmat a kezdeményezésre, cselekvő aktivitásra, az alkotó önállóságra. Mindez csak úgy lehetséges, ha a tanuló ténylegesen bekapcsolódik az ismeretanyag feldolgozásának, rendszerezésének a folyamatába, csökkentjük a reprodukáló szerepét és növeljük az önálló feladatmegoldó, ismeretszerző lehetőségét, tevékenységét. Mindezekből az következik, hogy az iskola egész élete, tanórai és órán kívülí munkája a tanulók tevékenységére kell hogy épüljön. Pszichológiai, didaktikai megfigyelések, vizsgálatok azt bizonyítják, hogy az önálló tanulói munka optimális feltételek közötti alkalmazása fokozza az ismeretek elsajátításának és alkalmazásának eredményességét. Lényegében a társadalom igényéből és az iskolai tapasztalatokból indíttatva tűztük célul az általános iskolai földrajzoktatás folyamatában alkalmazott önálló tanulói tevékenység pedagógiai, metodikai vizsgálatát. Alapvetően ahhoz szeretnénk hozzájárulni, hogy-feltárva az önálló tanulói tevékenység társadalmi szükségességét -, rámutassunk arra, hogyan értelmezi a pedagógiai, módszertani irodalom a tanulói önállóságot. Miként lehet az eddigieknél nagyobb mértékben bekapcsolni a tanulókat az eredményesebb földrajzi ismeretszerzés és alkalmazás folyamatába úgy, hogy fokozzuk önállóságukat és aktivitásukat. Vissza

Tartalom

Bevezetés 3
1. Társadalmi igények a közoktatással szemben 5
2. Az önálló munka értelmezése, lényege a pedagógiai, módszertani irodalom tükrében 5
3. Az önálló tanulói tevékenység fejlesztése a földrajzoktatásban 9
4. A tanári irányítás és a tanulói önállóság 11
5. Az oktatás munkaformái 14
5.1. A munkaformák megválasztásának feltételei, szempontjai a földrajzoktatásban 18
5.1.1. A tanítási anyag szerkezetének és tartalmi nehézségének figyelembe vételével 19
5.1.2. A tanulók egyéni sajátosságai 20
5.1.3. A tanítási-tanulási folyamat céltudatos tervezése 21
5.1.4. A tanuláshoz megfelelő előfeltételek biztosítása 22
5.1.5. A tanulók tanulási tevékenységének formálása 23
6. Kísérlet a tanulói tevékenység fokozása érdekében 27
6.1. Kutatási problémáink, felvetéseink 27
6.1.1. Főbb problémáink, kérdésköreink 27
6.4.1. A vizsgálat szempontjai 31
6.4.2. A teljesítménymérés eszköze 32
6.4.3. A csoportok kiválasztása 34
6.4.4. Tényfeltáró vizsgálatok a tanítási órákon 35
6.5. A kísérleti oktatás és eredményei 44
6.5.1. Elővizsgálatok 44
6.5.2. Kísérleti jellegű vizsgálatok, utófelmérés eredményei 47
6.5.3. Szignifikancia vizsgálat 51
6.5.4. A teljesítmények szórása 53
6.5.5. A részminták eredményei 54
6.5.6. Az ismeretek feldolgozására, megértésére fordított időtartam 57
6.5.7. Különböző előmenetelű tanulók teljesítményei 61
7. A vizsgálatból levonható következtetések 69
8. Javaslat az önálló tanulói munka színvonalának fejlesztésére 73
Jegyzet 75
Irodalomjegyzék 77
Mellékletek 81
Tartalom 100

Dr. Kormány Gyula

Dr. Kormány Gyula műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Kormány Gyula könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem