1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az olvasószolgálat tartalmi kérdései és technológiája

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Könyvtári Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 58 oldal
Sorozatcím: Az iskolarendszeren kívüli könyvtári szakképzés füzetei
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 963-201-340-9
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az olvasószolgálat vagyis az olvasó (használó) szolgálata az információs társadalom könyvtárának alapja.
A végbemenő társadalmi változások (rendszerváltás) és az információs technológia... Tovább

Előszó

Az olvasószolgálat vagyis az olvasó (használó) szolgálata az információs társadalom könyvtárának alapja.
A végbemenő társadalmi változások (rendszerváltás) és az információs technológia robbanásszerű fejlődése új, meghatározó szerepkört szán a könyvtáraknak.
Az információáradatban szükség lett egy olyan intézményre, amely gyűjti, rendszerezi, szolgáltatja és ha kell, archiválja az információt. (Skaliczki Judit - Zalainé Kovács Éva: Minőségmenedzsment a könyvtárban / Veszprémi Egyetemi Kiadó - Informatikai és Könyvtári Szövetség. Bp., 2001. 193 p.)
Különös hangsúlyt kap a szolgáltatás, amely a nyilvános szolgáltatás, hagyományosan az olvasószolgálat közreműködésével jut el a használóhoz. Megnő a jelentősége a minőségnek az adott információ, illetve a közvetítést végző könyvtárost illetően.
Az olvasószolgálat jelentősége napjainkban felértékelődik. Gyökeres változásokat kell végrehajtani, új szolgáltatásokat bevezetni, új módszereket meggyökereztetni. Így növekedhet a könyvtár népszerűsége, juthatnak sikerélményhez a könyvtárosok, érezhetik a közös munka örömét. Alkalmassá válik az intézmény a folyamatos megújulásra, hogy teljesíthesse mindenkori küldetését, az érték közvetítését. Ehhez jól képzett könyvtárosasszisztensekre is szükség van. Ebben próbál segítséget nyújtani ez a jegyzet is. Vissza

Tartalom

Bevezetés 3
I. Az olvasószolgálat hagyományos és számítógépes technológiája 4
1. Alapfogalmak 4
1.1. Az olvasószolgálat helye a könyvtári munkák között 4
1.2. Az olvasószolgálat munkafolyamatai 4
1.3. Az olvasószolgálat színterei 5
1.4. Az olvasószolgálat munkatársai (dolgozói) 6
1.5. Törvényi szabályozás 8
2. A könyvtárhasználók nyilvántartása 8
2.1. Milyen adatokat kérhetünk az olvasótól és miért? 8
2.2. A beiratkozás nyomtatványai 9
2.3. A beiratkozás menete 10
3. A dokumentumok kölcsönzése 10
3.1. Általános követelmények 10
3.2. A füzetes kölcsönzés 11
3.3. A könyvkártyás kölcsönzés 11
3.4. A tasakos kölcsönzés 11
3.5. A tikettes kölcsönzés 12
3.6. Számítógépes kölcsönzés 12
3.7. Automatikus könyvtári kölcsönzési rendszer 13
4. A dokumentumok visszavétele 14
4.1. A hosszabbítás 14
4.2. A felszólítás 14
4.3. A perlés 15
4.4. A késetten visszahozott dokumentumok 15
4.5. Eljárások a dokumentumok elvesztése esetén 16
5. Eljárások azonnal ki nem elégíthető dokumentumra 16
5.1. Átirányítás 17
5.2. Előjegyzés 17
5.3. Másolatkészítés 17
5.4. Könyvtárközi kölcsönzés 18
5.4.1. A kölcsönzés adminisztrációja 18
6. A dokumentumok helyben használata 19
7. Az olvasószolgálat statisztikája 20
7.1. Alapfogalmak 20
7.2. A statisztika vezetése 20
7.3. A statisztika felhasználása 21
II. Az olvasók szolgálata 22
1. Az olvasószolgálat szereplői 22
1.1. Az olvasók jellemzői 22
1.2. A könyvtárhasználat jellemzői 23
1.3. A könyvtáros és az olvasó kapcsolata 23
2. Első tájékoztatás a könyvtárról 24
3. Teendők tematikus olvasói igény esetén 26
5. Teendők az általános olvasói igény kielégítése érdekében 27
5.1. Tematikus megközelítés 28
5.2. Segítségnyújtás általános olvasói igények kielégítésében 28
6. A gyerekek olvasószolgálatának sajátosságai 28
6.1. Az állomány feltárása 29
6.2. Olvasószolgálati munkák 29
7. Hátrányos helyzetű olvasók 31
7.1. Vakok, gyengénlátók könyvtári ellátása 32
7.2. Siketek, nagyothallók 32
7.3. Mozgáskorlátozottak 32
7.4. Szellemi fogyatékosok 32
7.5. Kórházi betegek könyvtári ellátása 32
7.6. Szenvedélybetegek a könyvtárban 32
7.7. Börtönkönyvtárak 33
7.8. Hajléktalanok 33
7.9. Etnikai kisebbség 33
7.10. Idősek könyvtári ellátása 33
8. Közönségkapcsolat, igénykeltés 33
Mellékletek 35

Halász Béla

Halász Béla műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Halász Béla könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem