1.062.077

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az olvasás pszichológiai alapjai

Szerző
Grafikus
Lektor
Debrecen
Kiadó: Pedellus Tankönyvkiadó Kft
Kiadás helye: Debrecen
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 152 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 963-9396-11-7
Megjegyzés: Első kiadás. Tankönyvi szám: PD-030. Fekete-fehér rajzokkal illusztrált.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Hogyan lesz az olvasni nem tudó gyermekből olvasni jól tudó diák? Hogyan tanul meg olyan szimbólumrendszert , ami ismeretlen volt addig számára? Hogyan ismeri fel a szavakat és miképp érti meg a szövegeket? Mik azok a pszichológiai mechanizmusok, amelyek ebben az összetett folyamatban közreműködnek? Ezek az ismeretek hogyan segíthetik a pedagógusokat az olvasás tanításában és a szövegmegértési képesség fejlesztésében?
A könyv ilyen és ehhez hasonló kérdésekre kíván választ adni. Az olvasás elsajátításától a bonyolult szövegek megértéséig kalauzol. Sorra veszi mindazokat a fontosabb tényezőket, amik az olvasott szöveg megértésében szerepet játszhatnak. Célja egyfajta rendszerezésben bemutatni az olvasás szerteágazó jelenségkörének különböző területeit, tanulmányozni a pszichológiai kutatásokat, és e kutatások nyomán kirajzolódó a gyakorlatban is hasznosítható elvi megállapításokat.
A kötet elsősorban pedagógusok számára készült. Azoknak akiknek foglalkozásukból adódóan napi... Tovább

Fülszöveg

Hogyan lesz az olvasni nem tudó gyermekből olvasni jól tudó diák? Hogyan tanul meg olyan szimbólumrendszert , ami ismeretlen volt addig számára? Hogyan ismeri fel a szavakat és miképp érti meg a szövegeket? Mik azok a pszichológiai mechanizmusok, amelyek ebben az összetett folyamatban közreműködnek? Ezek az ismeretek hogyan segíthetik a pedagógusokat az olvasás tanításában és a szövegmegértési képesség fejlesztésében?
A könyv ilyen és ehhez hasonló kérdésekre kíván választ adni. Az olvasás elsajátításától a bonyolult szövegek megértéséig kalauzol. Sorra veszi mindazokat a fontosabb tényezőket, amik az olvasott szöveg megértésében szerepet játszhatnak. Célja egyfajta rendszerezésben bemutatni az olvasás szerteágazó jelenségkörének különböző területeit, tanulmányozni a pszichológiai kutatásokat, és e kutatások nyomán kirajzolódó a gyakorlatban is hasznosítható elvi megállapításokat.
A kötet elsősorban pedagógusok számára készült. Azoknak akiknek foglalkozásukból adódóan napi feladatuk az olvasás tanítása, az olvasáson keresztül történő tanulás előmozdítása. Valamint azoknak, akik a hatékonyabb munka érdekében többet szeretnének tudni az olvasás természetéről. Vissza

Tartalom

Előszó 3
1. Az olvasásról - röviden 4
Az írott és a beszélt nyelv 4
Az olvasás népszerűsége 5
Az olvasás fő típusai 6
Agyműködés és olvasás 8
2. Az olvasás kognitív összetevői 9
Nyelvi megértés 10
Nyelvi tudás 11
Háttértudás 14
Dekódolás 15
Jelkulcs ismerete 16
Lexikai tudás 17
3. Az olvasás kezdetei 20
Korai olvasástanítás 20
A figyelem és emlékezet szerepe az olvasás elsajátításában 23
Olvasástanulási nézőpontok 26
Olvasástanítási módszerek 27
4. Szemmozgások az olvasásban_30
A szemmozgások típusai 30
A parafoveából és a foveából származó információ integrálása 32
Egyéni különbségek a szemmozgásokban 34
A szemmozgást befolyásoló nyelvi tényezők 37
5. Olvasási egység, kötöttség és kontextus 41
Olvasási egység 41
Jelentés nélküli kis egységek 41
Jelentéssel bíró kis egységek 42
Sorrendi kötöttség 44
Szó és kontextus 46
Célszó a kontextusban 46
Egyéni különbségek a kontextus használatában 48
6. Betű- és szófelismerés 53
Izolált betűk 53
Elemi vonások vagy szerkezeti vonások 53
Tversky vonásalapú modellje 56
A vonások perceptuális feldolgozása 58
A kontextus szerepe a betüfelismerésben 60
Szóelsőbbségi hatás 60
További kontextuális hatások 62
Vonásdetektorok 63
Kontextuális hatások: értelmezés 65
Szófelismerés 68
A szó alakjának használata 68
A kézírás 71
A szófelismerés három útja 72
7. Fonológiai és vizuális kódolás 74
Belső beszéd és szubvokalizáció 74
A Huey-féle „belső beszéd" 74
Szubvokalizáció 75
Fonológiai kódolás 77
Fonológiai kódolás a szófelismerésben 77
Vizuális-fonológiai kettős kódolás 78
Fonológiai kódolás és emlékezet 79
8. Mondatok olvasása és megértése 81
Olvasás és mondatfeldolgozás 81
A szavak mondatbeli szerepe 81
A mondat megértése: szerkezet vagy jelentés 83
Átalakított mondatok feldolgozása 85
Ismeret és mondatfeldolgozás 87
Régi és új információ 87
Implikáció és következtetés 89
9. Szövegek olvasása és megértése 92
Szövegmegértési koncepciók 92
Szövegmegértési modellek 94
Adat vezérelt modellek 95
Tudattartalom-vezérelt modellek 96
Interaktív modellek 98
A szövegmegértés sémaelméleti megközelítése 99
A sokarcú séma 99
Séma és megértés 101
Séma és emlékezet 104
Séma és következtetés 105
Elbeszélő szövegek megértése 105
A történet szerkezete 106
A történet elemei 107
Történet-nyelvtanok 108
Jól megformált és rosszul megformált történetek 109
A történet elemeiről - még egyszer 112
Az epizódok és elemek elrendezése 113
Történetszerkezet és tartalom - összegzés 114
Ismeretközlő szövegek megértése 114
Szakmunkák 114
A bekezdések szerkezete 115
A megértés és a felidézés ellenőrzése 117
Szövegfeldolgozási modellek 120
10. A szövegmegértés fejlesztése 122
Általános tudás és szövegmegértés 122
Előorganizátorok 122
Sémaaktiváció 124
Metakognitív olvasási képességek 125
A lényeges gondolatok azonosítása 125
Összefoglalás 126
Ön-kikérdezés 128
Következtetések levonása 128
Hibák és inkonzisztenciák észrevétele 129
A megértés kalibrálása 129
Az új információk hozzákapcsolása a meglévő ismeretekhez 130
Szövegekre való emlékezés 131
Szövegbeli jelzések 131
Segítő kérdések 133
Általános stratégiák a szövegmegértés fejlesztéséhez 137
A PQRST stratégia 137
A Botel-féle stratégiák 139
Hogyan készült ez a könyv? 141
Irodalom 143

Dr. Tóth László

Dr. Tóth László műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Tóth László könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem