Előszó
Munkám elsősorban a magyar pedagógusok számára készült. Szemeim előtt az a cél lebegett, hogy mindenki, aki átolvassa, kevés fáradsággal szerezze meg az alapvető tájékozottságot a:...
Tovább
Előszó
Munkám elsősorban a magyar pedagógusok számára készült. Szemeim előtt az a cél lebegett, hogy mindenki, aki átolvassa, kevés fáradsággal szerezze meg az alapvető tájékozottságot a: keskenyfilmvetítés terén és a filmnek iskolai használatát megszeresse. Éppen ezért mindent elkövettem, hogy könyvemben a túlzott szakszerűséget elkerüljem. Természetes azonban, hogy az oktatófilmvetítés megvalósításához és zavartalan lebonyolításához szükséges technikai adatokat nem mellőzhettem. Ezekre elsősorban az iskolák igazgatóinak lehet nagy szükségük, akik mindennemű iskolai munka szakszerű irányítására hivatottak.
A filmvetítés - ha az esetleg meglevő idegenkedést legyőzzük - ma már nagyon egyszerű, kevés gyakorlat után könnyen elvégezhető. Persze, senki se születik úgy, hogy a szükséges minimális filmtechnikai ismeretek már eleve birtokában vannak. Éppen ezért ne veszítsük kedvünket, ha első próbálkozásainknál a filmezés netalán nem sikerül úgy, ahogyan azt ideálisan elképzeltük. Az egykönnyen nem csüggedő akarat biztosan meghozza a kedvet, a tudást és a film iránti szeretetet is.
Bizonyos, hogy munkája közben a filmet - a szakra, vagy iskolafajra való tekintet nélkül - ma egy pedagógus se nélkülözheti. Pontosabban: ha már egyszer használta és megismerte, többé nem nélkülözheti. Olyanná lett az a nevelő kezében, mint a kovács kezében a kalapács, vagy az ács kezében a gyalú. A vele járó csekély fáradságért búsásan jutalmaz: a tanításban nagy eredményeket hoz, nevelőnek és tanítványnak egyaránt sok örömet szerez.
A maga nemében első magyar munkát szeretettel adom pedagógus-kartársaim kezébe azzal az óhajtással: bárcsak minél többen volnának, akiknek az oktatófilm használatában - ha kismértékben is - munkáját könnyebbé tenné.
A filmvetítés megismerése és lebonyolítása a filmoktatás ismeretének első lépése. A pedagógiai elméletet - amennyire lehető volt- e műben elkerültem. Az oktatófilmmel és felhasználásával összefüggő pedagógiai kérdésekkel következő munkámban foglalkozom.
Vissza