Előszó
Az elmúlt évtizedekben a nevelési problémák egyre inkább a közérdeklődés homlokterébe kerültek. Az egész világon vitatkoznak róluk, számos országban vezettek be iskolareformokat vagy készítenek elő különböző változtatásokat az oktatásügyben. Nemzetközi szervezetek foglalkoznak fokozottabb mértékben azzal a kérdéssel, hogy milyen is legyen a nevelés a jövőben.
A műveltséghez, a sokoldalú harmonikus fejlődéshez való jog az általános emberi jogok része. A személyiség igazi szabadsága azonban csak ott létezik, ahol nemcsak formálisan szavatolt minden ember joga a műveltséghez, hanem ahol általánosan megvalósították az ezen jog realizálásához szükséges társadalmi és pedagógiai feltételeket.
A nemzetközi pedagógiai vitában általánosan elismert, hogy a szocialista országok nagy eredményeket értek el az iskoláskor előtti nevelés területén. A világ első szocialista államában, a Szovjetunióban, már igen korán és gyakran nehéz anyagi feltételek között valósítottak meg intézkedéseket, amelyek az oktatásügy sikeres fejlődéséhez vezettek. Az ennek során szerzett tapasztalatai mindig is a szocialista országok rendelkezésére álltak és állnak, és az NDK is profitált ebből szocialista oktatásügye kiépítése során. A szocialista országok a szocialista integráció keretében jelenleg fokozottabb erőfeszítéseket tesznek, az oktatásügy jövőbeni fejlődési tendenciáinak mint a társadalmi fejlődés elválaszthatatlan részének a pontosabb meghatározására.
A "szocialista oktatásügyi koncepcióként" megnevezett művelődéspolitikai és pedagógiai, pszichológiai alapfelfogások az összes szocialista országban messzemenően egységesek. Ez az egységesség az elvileg azonos hatalmi, osztály és termelési viszonyokból adódik, vagyis a szocialista társadalmi rendből, a szocialista demokráciából, a közös ideológiai-elméleti alapokból, a marxizmus-leninizmusból. A szocialista országok oktatási rendszerei, amelyek alapját egységes koncepcióbeli felfogások képezik, konkrét kialakításukban azonban részben hagyományokból, a történelmi előfeltételekből, a termelőerők fejlettségi szintjéből, az ipar területi megoszlásából, valamint a földrajzi és egyéb adottságokból erednek.
Kiadványunk első részében ismertetjük az egységes szocialista oktatási koncepciót. A második részben az NDK oktatásügyének a bemutatása áll az előtérben.
Vissza