Bevezetés. Általános kérdések | 11 |
Az oktatás technikai eszközei c. tárgy feladata | 11 |
Mi az "oktatástechnika"? | 11 |
Oktatástechnológia és az oktatás technikai eszközei | 13 |
Összefoglaló feladatok | 18 |
Tantárgyunk elsajátításának "technológiája" s a jelen jegyzet szerepe ebben | 19 |
Pedagógiai-pszichológiai alapvetés | 24 |
Cél - eszköz - módszer | 24 |
Cél - eszköz - módszer viszonylata oktatás-technológiai szemléletmódból | 24 |
Cél - eszköz - módszer viszonylata az általános pedagógiában | 25 |
A két előző pont összefüggése és a megközelítési módok különbsége | 26 |
Példa az oktatástechnológiai kérdésfeltevés konkrétságára és a konkrétság szükségessége | 27 |
Mi az oktatástechnikai eszköz? | 31 |
Ismétlés és problémafelvetés | 31 |
Az oktatástechnikai eszköz fogalmának lényege | 32 |
Az oktatástechnikai eszköz célfunkcióit hordozó tárgy | 33 |
A hordozot célfunkció kettős szerkezete | 34 |
Összefoglaló válasz a felvetett kérdésekre | 37 |
Egységes terminológiát! | 37 |
Oktatástechnikai eszközök a testnevelésben és a sportban: gyakorlati helyzetek és más tanulmányaink erről | 55 |
Összefoglaló feladatok | 63 |
Miért? A mérhető célok | 65 |
Ismétlés és problémafelvetés | 65 |
Célszintek - mérhető célok - tulajdonképpeni mérhető célok. Terminológia | 65 |
A tulajdonképpeni mérhető célok fogalmi tartalmának elmélyítése. A terminális cél | 73 |
A terminális viselkedés meghatározásának első fázisa: a tanítási-tanulási folyamatból fakadó általánosabb célok | 80 |
Az inger-válasz elmélet alapján megfogalmazható célok | 82 |
A megismerés (kognitiv) elméletből származó célok | 83 |
A személyiség elméletéből származó célok | 83 |
Pedagógiai taxonomiák. Bloom taxonomiája | 85 |
Más taxonomiák. Az általános pedagógiai taxonomiák értelmezése testnevelésre és sportra | 87 |
Összefoglaló feladatok | 98 |
Hogyan? Hogyan hatnak és miképpen válnak hatásossá az oktatás technikai eszközei? | 101 |
Tömör válasz a kérdésre. Összefüggés a mi? és a miért? kérdéseivel | 101 |
A hatékonyság első tartalmi követelménye | 102 |
A hatékonyság második tartalmi követelmények | 103 |
Az oktatás technikai eszköze hatékony, ha általános célfunkciójának megfelelően alkalmazzuk | 107 |
Az oktatástechnika eszköz hatékony, ha általános és konkrét célfunkcióját egységbe látjuk | 112 |
Nem a technikai korszerűség a lényeg, hanem a hatás lényege a célrairányultság | 113 |
A visszacsatolás lehetősége hatásfeltétel | 113 |
Az eszközkombináció törvénye és a hatékonyság | 115 |
Az oktatástechnikai eszköz hatékony, ha szemléletünket szemléletesség teszi | 115 |
Az oktatástechnikai eszköz hatékony, ha alkalmazása életkori sajátosságok ismeretére alapul | 117 |
A tartalmi hatásfeltételek összefoglalása: milyen legyen és mit tartalmazzon az ismerethordozó | 118 |
A hatékonyság összefoglaló alapelve | 118 |
Az oktatástechnikai eszközök első és második nemzedékéről | |
Visszautalások. E fejezet célja | 121 |
Az "első nemzedék" és a sport | 121 |
Az oktató "plakát" | 122 |
A makett | 122 |
Mechanikai berendezések | 124 |
Irótáblák, mágneses táblák | 124 |
A szemléltetőképekkel kapcsolatos Comenius-i követelmények | 125 |
A "második nemzedék" és a sport | 125 |
Összefoglaló kérdések | 126 |
Az oktatástechnikai eszközök harmadik nemzedéke | 128 |
A fénykép és a fényképezés | 128 |
Mi a fénykép? | 128 |
Mit, miért és hogyan fényképezzünk a sportolással összefüggésben? | 140 |
Az állóképvetítés. Diavetítő. Episzkóp. Irásvetítő | 147 |
Történeti utalás | 147 |
Diavetítés | 148 |
Epidiaszkóp - episzkópvetítés | 158 |
Az irásvetítő | 163 |
Auditiv eszközök: magnetofon, rádió, lemezjátszó | 174 |
A fejezettel kapcsolatos tanulási célok leirása | 174 |
Hang és hallás | 175 |
Akusztikai szempontok | 175 |
A mikrofon | 177 |
Hangszóró, fejhallgató | 178 |
Erősítők | 179 |
A rádió | 179 |
Magnótechnika | 181 |
A lemezjátszó | 186 |
Néhány lehetőség az auditiv eszközök felhasználására a testnevelésben és a sportban | 187 |
Összefoglaló kérdések és feladatok az auditiv eszközök köréből | 190 |
A filmvetités. Az oktatófilm | 191 |
Az állókép "megmozdul". Történeti utalás és a mozgófilmvetítés elve | 191 |
Az oktatófilmmel kapcsolatos eszközkomplexum | 193 |
A telerekording | 236 |
A telerekording elve, müködése | 237 |
Néhány pedagógiai meggondolás a telerekording sporttal kapcsolatos felhasználásáról | 237 |
Vetítéstechnikai alapismeretek összefoglalása | 238 |
Vetitőhelyiség. A "jó látás" feltételei. Sötétités problémája | 238 |
Vetitőernyők | 239 |
A negyedik nemzedék: komplex szemlélet - komplex eszközök - eszközrendszerek | 241 |
A negyedik nemzedék értelmezése | 241 |
Figyelemreméltó-kisérlet komplex eszközök kialakítására sportban: Kosztyin komplexe | 243 |
Programozott oktatás | 244 |
Szövetközti feladatok megoldása | 245 |