1.061.899

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az ókereszténységtől a román korig

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Budapest
Kiadó: Corvina Kiadó Kft
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött keménykötés
Oldalszám: 430 oldal
Sorozatcím: A művészet története
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 30 cm x 24 cm
ISBN: 978-963-13-5729-5
Megjegyzés: Színes fotókkal gazdagon illusztrált.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Jelen kötet az ókeresztény művészettől a román korig terjedő, mintegy 1200 év művészetével foglalkozik. Először azt vizsgálja, miként bontakozott ki a katakombák mélyében a keresztények művészete. Ezután a bizánci kor legjelesebb V-VI. századi emlékeivel (Ravenna: Galla Placidia-mauzóleum, Sant'Apollinare Nuovo-templom, San Vitale-templom, Konstantinápoly: Hagia Szophia-bazilika) ismerkedhetünk meg, majd rövid kitérő következik a kopt - a keresztény vallású egyiptomi - művészetre. A következő fejezet a kora középkori udvari és kolostori művészetet tárgyalja, kitérve a longobárdok, a Merovingok és a vizigótok kultúrájára, az írországi kolostorokban kibontakozó tevékenységre (miniatúrák), az úgynevezett karoling reneszánsz időszakára (Aachen, Lorsch, Müstair, elefántcsont faragás, miniatúraművészet), azpbttókorra (Hildesheim, Speyer) és az itáliai festészet kialakulására. Ezután szemléletes képet kaphatunk a román stílus európai elterjedéséről. Ebben döntő szerepet játszott a clunyi... Tovább

Fülszöveg

Jelen kötet az ókeresztény művészettől a román korig terjedő, mintegy 1200 év művészetével foglalkozik. Először azt vizsgálja, miként bontakozott ki a katakombák mélyében a keresztények művészete. Ezután a bizánci kor legjelesebb V-VI. századi emlékeivel (Ravenna: Galla Placidia-mauzóleum, Sant'Apollinare Nuovo-templom, San Vitale-templom, Konstantinápoly: Hagia Szophia-bazilika) ismerkedhetünk meg, majd rövid kitérő következik a kopt - a keresztény vallású egyiptomi - művészetre. A következő fejezet a kora középkori udvari és kolostori művészetet tárgyalja, kitérve a longobárdok, a Merovingok és a vizigótok kultúrájára, az írországi kolostorokban kibontakozó tevékenységre (miniatúrák), az úgynevezett karoling reneszánsz időszakára (Aachen, Lorsch, Müstair, elefántcsont faragás, miniatúraművészet), azpbttókorra (Hildesheim, Speyer) és az itáliai festészet kialakulására. Ezután szemléletes képet kaphatunk a román stílus európai elterjedéséről. Ebben döntő szerepet játszott a clunyi apátság, a nyugati világ spirituális központja, amely olyan emlékek megszületését inspirálta, mint a moissaci, autuni és vézelay-i apátság. Különösen jelentős virágzásnak indult a román művészet Normandiában (Caen, Jumiéges, Durham): az itt épült apátsági templomok ma is bámulatba ejtik a szemlélőt. De a stílus például Katalóniában vagy német területeken is kibontakozott; itt is jeles emlékekkel találkozhatunk ebből az időből. Részletes fejezetek foglalkoznak a stílus itáliai jellegzetességeivel, bemutatva Modena, Parma, Bologna, Milánó, Firenze, Pisa, Velence, Lucca, Bari, Palermo, Monreale stb. építészeti alkotásait, illetve az architektúrákhoz szorosan kötődő szobrászi tevékenység legkiválóbb példáit. Ekkortól válik igazi egyéniséggé (és ismertté) maga a művész is, az ismeretlenségből előlépve már öntudatos alkotóvá lépve elő (Benedetto Antelami, Bonanno, Guglielmo). Az utolsó fejezet a Xl-Xlíl. századi itáliai festészet legfontosabb emlékeit tárja elénk: a piktúrában is már olyan művészegyéniségek (például Coppo di Marcovaldo, Giunta Pisano, Bonaventura Berlinghieri és mások) tűntek fel ebben a periódusban, akik tevékenyen hozzájárultak a festészet megújulásához és egy újfajta szemlélet kibontakozásához. Vissza

Tartalom

1. AZ ÓKERESZTÉNY ÉS A BIZÁNCI MŰVÉSZET 15
A pogány Rómától a keresztény Rómáig:
Szent Péter városának művészete 16
Műelemzés
A katakombákat díszítő képek 17
Krisztus ábrázolása 18
A Calixtus-katakombák 19
A Priscilla-katakombák 22
A Santa Maria Maggiore-bazilika épülete és mozaikjai 23
Ábrahám megvendégeli az angyalokat 26
A Santa Sabina-bazilika 30
A faajtó 32
A Santa Costanza-mauzóleum 34
Konstancia szarkofágja 38
Műelemzés
Június Bassus szarkofágja 40
Milánó mint főváros. A San Lorenzo-bazilika 44
Az V. századi művészet Ravennában 45
A Galla Placidia-mauzóleum 46
Az Ortodoxok keresztelőkápolnája 49
Az exarchátus fővárosa: Ravenna művészete a VI. században 53
Műelemzés
ATheodorik-mauzóleum 55
A Sant'Apollinare Nuovo-templom 57
A mozaikművészet Theodorik és Justinianus kora között 58
A San Vitale-templom 62
Theodóra udvartartása 66
A szobrászati díszítés 70
A Sant'Apollinare in Classe-templom 72
Maximianus elefántcsont trónusa 74
Fókuszban
A ravennai szobrászat Justinianus idejében 78
A poreci Euphrasius-bazilika 79
Konstantinápoly és a császári épületek:
a Hagia Szophia-bazilika 81
Fókuszban
A kalaat-szemáni Oszlopos Simeon-szentély 86
A kopt művészet 89
2. UDVARI ÉS KOLOSTORI MŰVÉSZET
A KORA KÖZÉPKORBAN 93
Műelemzés
A longobárdok 94
A cividalei longobárd kistemplom 96
Ratchis herceg oltára 98
Sisak homlokvédője Agilulf diadalának ábrázolásával 100
A Merovingok 102
A poitiers-i keresztelőkápolna 103
A jouarre-i kripta 105
Fókuszban
A világi ötvösművészet 107
Fókuszban
A szakrális ötvösművészet 107
A vizigótok Hispániában 110
A zamorai San Pedro de la Nave-templom 113
Az oviedói Santa Maria de Naranco-templom 114
Az írországi kolostorok 116
Az ír miniatúrák 119
Az írországi keresztek 121
Benedek-rendi kolostorok a kora középkorban 126
Műelemzés
A Sankt Gallen-i apátság alaprajza 128
A karoling reneszánsz 130
Az aacheni palotakápolna 132
Nagy Károly kisméretű lovas szobra 13 4
Karoling emlékek Európában: a lorschi apátság kapucsarnoka
és a müstairi Sankt Johann-templom 136
Műelemzés
Vuolvinius: Aranyoltár 138
Fókuszban
A zománcmunkák 144
A karoling fonatmintás szobrászat 146
Műelemzés
Tournus-i legyező 148
Fókuszban
Az elefántcsont faragványok 150
Miniatúrák Nagy Károly udvarából 152
Az Ottók birodalma és az ezredforduló művészete 154
A hildesheimi Sankt Michael-templom 159
Az oberzelli Sankt Georg-templom 162
Aspeyeridóm 164
Milánói elefántcsont faragványok az Ottók korában 166
A reichenaui apátság és az Ottók korának miniatúraművészete 168
A kora középkori itáliai festészet 170
A castelsepriói Santa Maria foris Portas-templom 173
A San Vincenzo al Volturno-kolostor freskói 176
Desiderio apát és a capuai Sant'Angelo in Formis-templom
falfestményei 178
A római San Clemente-templom freskói 182
3. CLUNY ÉS A ROMÁN STÍLUS EURÓPÁBAN
A nyugati világ új spirituális központja, a dunyi apátság
Fókuszban
A szerzetesség 189
A clunyi építészet hatása Európában 190
Fókuszban
A zarándoklat 194
A faragott díszítés reneszánsza az európai templomokban 196
A moissaci apátsági templom 197
Fókuszban
A halál utáni élet 200
Az autuni Saint-Lazare-székesegyház 202
Gislebertus mester alkotásai 203
Műelemzés
Gislebertus: Éva 208
A vézelay-i Sainte-Madeleine apátsági templom 210
A Saint-Gilles du Gard apátsági templom 217
Az arles-i Saint-Trophime apátsági templom 221
A silosi Santo Dominao-kolostor 224
A montalcinói Sant'Antimo apátsági templom 225
Műelemzés
Cobestanyi mester: Oszlopfő az oroszlánverembe vetett
Dániel ábrázolásával 228
A normann romanika 230
A bernay-i Notre-Dame apátsági templom 231
A jumíéges-i Notre-Dame apátsági templom 232
A caenl Saint-Étienne apátsági templom 234
A durhami katedrális 235
Fókuszban
A boyeux-l faliszőnyeg 238
A katalóniai román festészet 240
A leóni San Isidoro-templom királyi panteonja 242
A román festészet Marienbergben és az Alpokban 245
4. A ROMÁN STÍLUS ÉSZAK-ITÁLIÁBAN 249
A milánói Sant'Ambrogio-bazilika a VI. és a XI. század
között 250
A „lombardiai román stílus" elterjedése 254
Az aostai Sant'Orso káptalani templom 258
A sovanai San Pietro-székesegyház és a Magliano in Toscana-i
San Bruzio-templom 261
Két művész, egy templom: a modenai dóm 264
Műelemzés
Wiligelmus: Ádám és Éva teremtése és A bűnbeesés 268
A román stílus a Pó-síkságon 272
A parmai keresztelőkápolna és Benedetto Antelami szobrászi
tevékenysége 276
Műelemzés
Benedetto Antelami: Krisztus levétele a keresztről 280
Pietro di Alberico és a bolognai székesegyház szobrai 284
Fókuszban
Egy népszerű ikonográfiái téma: az oroszlánok és a sárkányok 286
A velencei San Marco: kelet és nyugat keveredése
a román formákban 290
A főkapu 294
Fókuszban
A hónapok ábrázolásai 298
Az itáliai városok a középkor középső századaiban 300
5. A ROMÁN STÍLUS KÖZÉP- ÉS DÉL-ITÁLIÁBAN 305
A klasszikus modellek továbbélése a közép-itáliai
művészetben 306
A firenzei keresztelőkápolna 308
A firenzei San Miniato al Monte-templom 311
Fókuszban
A római San Clemente-templom 312
A római márványfaragók művészete 313
A liturgikus berendezési tárgyak 316
A pisai dóm épületegyüttese 318
A szobrászati díszítés: Bonanno kapui és Guglíelmo szószéke 322
A toszkán szobrászat a XII. században: Guglielmo iskolája 328
A „pisai román stílus" hatása 332
Fókuszban
A pisai San Paolo a Ripa d'Arno-templom 333
Színek az építészetben: a kerámiatálak 334
A luccai San Martino-dóm 337
Fókuszban
A vadászat témája a középkori művészetben 338
A luccai San Frediano-templom keresztelőkútja 341
A pistoiai San Giovanni Fuorcivitas-templom 342
A Massa Marittima-i San Cerbone-székesegyház 343
A Massa Marittima-i San Cerbone-székesegyház oszlopfői 344
Műelemzés
A Massa Marittima-i San Cerbone-székesegyház architrávja 346
A saccargiai Santissima Trinitá-templom 348
Vallási építészet Dalmáciában: Zadar 349
Az ókori anyagok újbóli felhasználása a középkorban 350
Fókuszban
A gyakorlati célú felhasználás 351
A presztízsszempontú felhasználás 353
Az ideológiai célú felhasználás 354
Az ókor utánzása a középkorban: a pisai példák 355
A faszobrászat 360
A bari San Nicola-dóm és a román stílus Pugliában 362
Fókuszban
A manfredoniai San Leonardo di Siponto-templom 366
Bronzkapuk a középkori Pugliában 370
Fókuszban
A bronzkapuk készítése: módszerek, alkotók, megrendelők 374
A román stílus Campaniaban 376
A salernói San Matteo-székesegyház 379
A román stílus Szicíliában: arab és normann hatások 382
A palermói Martorana 334
A palermói palotakápolna 335
A cefalúi székesegyház 333
A festett mennyezet 390
A monrealei dóm 392
6. AZ ITÁLIAI FESTÉSZET A XI. ÉS A XIII. SZÁZAD KÖZÖTT 395
Fókuszban
A novalesai Szent Heldrad- és Szent Miklós-ciklus 396
Az otrantói székesegyház padlómozaikja 399
A bestiáriumok 402
A velencei San Marco-bazilika mozaikjai 404
Az anagni altemplom freskói 407
A festett keresztek 410
Műelemzés
Giunta Pisano: Keresztre feszített Krisztus 412
A firenzei keresztelőkápolna mozaikjai 416
Coppo di Marcovaldo Madonnái 420
A Madonna-ábrázolások ikonográfiája 422
IDŐRENDI TÁBLÁZAT 424
MŰVÉSZNÉVMUTATÓ 430
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem