kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
| Kiadó: | Ictus |
|---|---|
| Kiadás helye: | Budapest |
| Kiadás éve: | |
| Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
| Oldalszám: | 445 oldal |
| Sorozatcím: | |
| Kötetszám: | |
| Nyelv: | Magyar |
| Méret: | 22 cm x 14 cm |
| ISBN: | 963-85802-0-8 |
| Bevezetés az ítélőerő kritikájába. Első változat | |
| A filozófiáról mint rendszerről | 17 |
| Megjegyzés | 19 |
| A felsőbb megismerőképességeknek a filozófia alapjául szolgáló rendszeréről | 22 |
| Az emberi elme valamennyi képességének rendszeréről | 26 |
| A tapasztalatról mint az ítélőerő számára való rendszerről | 29 |
| A reflektáló ítélőerőről | 31 |
| A természeti formáknak mint megannyi külön rendszernek a célszerűségéről | 37 |
| Az ítélőerő technikájáról mint a természet technikája eszméjének alapjáról | 39 |
| A megítélőképesség esztétikájáról | 42 |
| Megjegyzés | 47 |
| A teleológia megítélésről | 53 |
| A technikai ítélőerő evlének felkutatásáról | 58 |
| Az ítélőerő kritikájának enciklopédikus bevezetése a tiszta ész kritkájának rendszerébe | 63 |
| Az ítélőerő kritikájának felosztása | 69 |
| Előszó az első kiadáshoz (1790) | |
| Előszó | 77 |
| Bevezetés | |
| A filozófia felosztásáról | 83 |
| Az általában vett filozófia területéről | 86 |
| Az ítélőerő kritikájáról mint a filozófia két részének egésszé való összekapcsolása eszközéről | 89 |
| Az ítélőerőről mint a priori módon törvényadó képességről | 92 |
| A természet formális célszerűségének elve: az ítélőerő transzcendentális elve | 94 |
| Az öröm érzésének a természet célszerűsége fogalmával való összekapcsolódásáról | 100 |
| A természet célszerűségének esztétikai megjelenítéséről | 103 |
| A természet célszerűségének logikai megjelenítéséről | 107 |
| Az értelme és az ész törvényadásainak az ítélőerő által történő összekapcsolásáról | 110 |
| Az ítélőerő kritikájának első része: az esztétikai ítélőerő kritikája | |
| Első szakasz: az esztétikai ítélőerő analitikája | 117 |
| Első könyv: a szép analitikája | 117 |
| Az ízlésítélet első mozzanata, a minőség szerint | 117 |
| 1. § Az ízlésítélet esztétikai | 117 |
| 2. § Az ízlésítélet meghatározó tetszés minden érdek nélkül való | 118 |
| 3. § A kellemes feletti tetszés érdekkel kapcsolódik össze | 119 |
| 4. § A jó feletti tetszés érdekkel kapcsolódik össze | 121 |
| 5. § A tetszés három specifikusan különböző fajtájának összehasonlítása | 123 |
| Az ízlésítélet második mozzanata, nevezetesen mennyisége szerint | 125 |
| 6. § A szép az, amit fogalmak nélkül egy általános tetszés objektumaként jelenítünk meg | 125 |
| 7. § A szép összehasonlítása a kellemessel és a jóval a fenti jellemző szerint | 126 |
| 8. § A tetszés általánosságát egy ízlésítéletben csak mint szubjektívet jelenítjük meg | 125 |
| 9. § Annak a kérdésnek a vizsgálata, hogy az ízlésítéletben az öröm érzése előzi-e meg a tárgy megítélését, vagy pedig a megítélés előzi meg az öröm érzését | 131 |
| Az ízlésítélet harmadik mozzanata, a benne tekintetbe vett célok relációja szerint | 135 |
| 10. § A célszerűségről általában | 135 |
| 11. § Az ízlésítélet alapja nem más, mint egy tárgy (vagy a tárgy megjelenítésmódja) célszerűségének formája | 136 |
| 12. § Az ízlésítélet a priori alapokon nyugszik | 137 |
| 13. § A tiszta ízlésítélet független a vonzó ingertől és a felindulástól | 138 |
| 14. § Magyarázat példák által | 139 |
| 15. § Az ízlésítélet teljességgel független a tökéletesség fogalmától | 142 |
| 16. § Nem tiszta az az ízlésítélet, amely egy tárgyat egy meghatározott fogalom feltételemellett nyilvánít szépnek | 145 |
| 17. § A szépség ideáljáról | 148 |
| Az ízlésítélet negyedik mozzanata, a tárgy feletti tetszés modalitása szerint | 153 |
| 18. § Mit értünk egy ízlésítélet modalitásán? | 153 |
| 19. § Az ízlésítéletnek tulajdonított szubjektív szükségszerűség: feltételes szükségszerűség | 154 |
| 20. § Az ízlésítélet igényelte szükségszerűség feltétele nem más, mint egy közös érzék eszméje | 154 |
| 21. § Megalapozott-e egy közös érzék előfeltételezése? | 155 |
| 22. § Az általános helyeslésnek az ízlésítéletben elgondolt szükségszerűsége olyan szubjektív szükségszerűség, amelyet egy közös érzék előfeltétele mellett objektívként jelenítünk meg | 156 |
| Általános megjegyzés az alanitika első könyvéhez | 158 |
| Második könyv: a fenséges analitikája | 162 |
| 23. § Átmenet a szép megítélésének képességétől a fenséges megítélésének képességéhez | 162 |
| 24. § A fenséges érzése vizsgálatának felosztásáról | 165 |
| A. A matematikailag-fenségesről | 166 |
| 25. § A fenséges elnevezésének magyarázata | 166 |
| 26. § A természeti dolgok nagyságbecsléséről, mely a fenséges eszméjéhez szükséges | 169 |
| 27. § A fenséges megítélésében keletkező tetszés minőségéről | 177 |
| B. A természeti dinmaikailag-fenségesről | 180 |
| 28. § A természetről mint hatalomról | 180 |
| 29. § A természeti fenségesről alkotott ítélet modalitásáról | 185 |
| Általános megjegzés az esztétikai reflektáló ítéletek expozíciójához | 187 |
| A tiszta esztétikai ítéletek dedukciója | 202 |
| 30. § A természet tárgyairól alkotott esztétikai ítéletek dedukciója nem irányulhat arra, amit a természetben fenségesnek nevezünk, hanem csakis a szépre | 202 |
| 31. § Az ízlésítéletek dedukciójának módszeréről | 203 |
| 32. § Az ízlésítélet első sajátossága | 205 |
| 33. § Az ízlésítélet második sajátossága | 207 |
| 34. § Az ízlésnek nem lehetséges objektív elve | 209 |
| 35. § Az ízlés elve: az általában vett ítélőerő szubjektív elve | 210 |
| 36. § Az ízlésítéletek dedukciójának feladatáról | 212 |
| 37. § Mi az voltaképpen, amit egy ízlésítéletben a priori módon állítunk a tárgyról? | 213 |
| 38. § Az ízlésítéletek dedukciója | 214 |
| 39. § Egy érzet megoszthatóságáról | 216 |
| 40. § Az ízlésről mint egyfajta sensus communisról | 218 |
| 41. § A széphez fűződő empirikus érdkeről | 221 |
| 42. § A széphez fűződő intellektuális érdekről | 223 |
| 43. § A művészetről általában | 228 |
| 44. § A szép művészetről | 230 |
| 45. § A szép művészet olyan művészet, amely egyszersmint természetnek látszik | 232 |
| 46. § A szép művészet zseni művészete | 233 |
| 47. § A zseni fenti magyarázatának megvilágítása és igazolása | 234 |
| 48. § A zseninek az ízléshez való viszonyáról | 237 |
| 49. § Az elme azon képességeiről, amelyek a zsenit alkotják | 240 |
| 50. § A zseninek az ízlésnek a szép művészet alkotásaibal való összekapcsolódásáról | 246 |
| 51. § A Szép művészetek felosztásáról | 247 |
| 52. § A szép művészetek egyazon alkotásban való összekapcsolódásáról | 253 |
| 53. § A szép művészetek esztétikai értékének összehasonlítása | 254 |
| 54. § Megjegyzés | 259 |
| Az esztétikai ítélőerő kritikájának második szakasza: az esztétikai ítélőerő dialektikája | 267 |
| 55. § | 267 |
| 56. § Az ízlés antinómiájának megjelenítése | 268 |
| 57. § Az ízlés antinómiájának feloldása | 269 |
| 58. § A mind a természet, mind a művészet célszerűségét jellemző idealizmusról, mint az esztétikai ítélőerő egyedüli elvéről | 277 |
| 59. § A szépségről mint az erkölcsiség szimbólumáról | 282 |
| 60. § Függelék: Az ízlés módszertanáról | 286 |
| Az ítélőerő kritikájának másodk része: a teleológiai ítélőerő kritikája | |
| 61. § A természet objektív célszerűségéről | 291 |
| Első szakasz: a teleológiai ítélőerő analitikája | 295 |
| 62. § A pusztán formális objektív célszerűségrőkl, megkülönböztetve ezt a materálistól | 295 |
| 63. § A természet relatív célszerűségéről, megkülönböztetve ezt a belsőtől | 300 |
| 64. § A dolgok mint természeti célok sajátlagos jellegéről | 303 |
| 65. § A dolgok mint természeti célok: szerves lények | 306 |
| 66. § A szerveslények belső célszerűsége megítélésének elvéről | 310 |
| 67. § A természetre általában véve mint a célok rendszerére irányuló teleológiai megítélés elvéről | 312 |
| 68. § A teleológia elvéről mint a természettudomány belső elvéről | 316 |
| Második szakasz: a teleológiai ítélőerő dialektikája | 321 |
| 69. § Mit jelent az ítélőerő antinómiája? | 321 |
| 70. § Az antinómia megjelenítése | 322 |
| 71. § Előkészület a fenti antinómiája? | 321 |
| 72. § A természet célszerűségéről alkotott különböző rendszerekről | 326 |
| 73. § A fenti rendszerek egyike sem teljesíti, amire vállakozik | 329 |
| 74. § Az ok, amirét a természet technikájának fogalmát lehetetlen dogmatikusan keezlni, a természeti cél magyarázhatatlansága | 333 |
| 75. § A természet objektív célszerűségének fogalma: az ész kritikai elve a reflektáló ítélőerő számára | 335 |
| 76. § Megjegyzés | 339 |
| 77. § Az emberi értelem azon sajátosságáról, amelynél fogva a természeti cél fogalma lehetővé válik számunkra | 344 |
| 78. § Arról, hogy miként egyeztetendő össze az anyag áltaálnos mechanizmusának elve a teleológiai elvvel a természet technikájában | 350 |
| Függelék: a teleológiai ítélőerő módszertana | 357 |
| 79. § Arról, hogy a teleológia a természettanhoz tartozóként tárgyalandó-e | 357 |
| 80. § Arról, hogy egy dolognak mint természeti célnak a magyarázatában a mechanizmus elvét szükségszerűen alá kell rendelni a teleológiai elvnek | 358 |
| 81. § Arról, hogy egy természeti célnak mint ermészeti alkotásnak a magyarázatában a teleológiai elvhez a mechanizmusnak kell társulnia | 363 |
| 82. §: A szerves lények külső viszonyaiban meglévő teleologikus rendszerről | 367 |
| 83. § A természet mint teleologikus rendszer végső céljáról | 372 |
| 84. § Egy világ létezésének, azaz magának a teremtsének a végcéljáról | 377 |
| 85. § A fizikoteológiáról | 379 |
| 86. § Az etikoteológiáról | 386 |
| Megjegyzés | 390 |
| 87. § Isten létezésének morális bizonyításáról | 392 |
| 88. § Am orális bizonyítás érvényességének korlátozása | 399 |
| Megjegyzés | 404 |
| 89. § A morális érv hasznáról | 406 |
| 90. § Az isten létezésének morális bizonyításához tartozó igaznak-tartás módjáról | 408 |
| 91. § A gyakorlati hit általi igaznak-tartás módjáról | 415 |
| Általános megjegyzés a teleológiához | 424 |
| A fordító utószava | 437 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.