1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az iszlám

Tanulmányok a Muhammedán vallás története köréből

Szerző
Budapest
Kiadó: M. T. Akadémia Könyvkiadó-Hivatala
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Vászon
Oldalszám: 412 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 18 cm x 13 cm
ISBN:
Megjegyzés: Nyomtatta az Athenaeum r. társ. könyvnyomdája, Budapest.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

A sivatag vallása és az iszlám1
Az iszlám nem az arab közszellem eredménye2
Az e tétellel ellenkező régibb nézet3
Döllinger
Sprenger
Krehl
Renan
Az arabok vallásos állapotai az iszlám előtt6
Fetisizmus
Erkölcsi mozzanatok hiánya
Muhammed előtt nem imádkoztak
E tény bizonyítása a nyelv és a hagyomány adataiból7
Ünnepek11
"A vadállat ünnepe"
Az étekezésre vonatkozó pogány törvények és népszokások12
A beduinok vallásos vilgnzéete15
Murú'a
Beszúsz háborúja17
Dá hisz és Gabra
Jogérzet18
A Fadl-szövetség
A murú'a helyzete Muhammed tanában21
A tu'ada barbar szokásról23
Párhuzam a beuinok erkölcsi világnézete és az iszlám tanította erkölcs között26
A sivatag fiai nem bírnak hajlandósággal az állandó intézmények, sem pedig érzékkel valamely positiv vallás iránt33
Ujabbkori utazók tudósításai a ami beduinok vallásos állapotairól37
Laskaris a szyriai sivatag lakóiról
Palmer E. H. Sinai félsziget beduinjairól
Burton R. az arab "szent föld" beduinjairól
Lady Blunt az euphratesi beduinokról
Tristram H. B. a szaharai sivatag lakóiról
Rüppel E. Abessinia keresztyén beduinjairól
E jellemzések ráillenek a Muhammed korabeli beduinokra is46
Miért idegenkedett az arab szellem az iszlámtól?
Az arabok társadalmi nézetei és ezeknek ellentéte az iszlám társadalmi tanaival47
A sivatag fiainak idegenkedése az iszlám hittanától és ritualismusától60
Az arabok konzervativ szellem68
A beduinok felszines áttérése az iszlámra és a szabad szellem reactiója Muhammed halála után71
Muhammed a beduinok házassági jogát reformálja78
Frivolitás az iszlám által szentesített dolgokkal szemben84
A muhammedán hagyomány csodás elbeszélései a beduinok áttéréséről87
A mekkai aristokratia uródainak idegenkedése az iszlámtól92
Az umajjád khalifák és a pogány kor traditiója
Az iszlám intézményei a nem-arab szellem tevékenységének gyümölcsei100
Az iszlám hagyományai101
Kard és korán101
A korán csak hiányos képét nyújtja az iszlám tartalmának103
A muhammedán hagyomány és keletkezésénke okai105
A korán hiányossága jogi tekintetben107
A jogi felfogások ingadozó volta az iszlám első idejében
Példa az örökösödési jog köréből
A felmerült hézagokat a hagyomány pótolja108
Ennek terjedelme az iszlám külső elterjedésével gyarapodik
A muhammedán hagyomány formai szerkezete110
Szanad és matn
Példák:
A ritusra vonatkozó hagyományok köréből111
A jogtanra vonatkozó hagyományokból114
A büntető törvény köréből117
A hagyomány hitelességének kritikája120
Formai tekintetben
A hagyományt terjesztő egyének jellemének tekintetében121
Apokryph hagyományok125
Utczai prédikátorok mint hagyománykovácsolók127
A kormány rendszabályai ily hamisítók ellen129
A hagyománykoholás a hizelgés szolgálatában130
Politikai szempontból tendentiosus hagyományokat csempésznek131
Polemikus hagyományok
Szunnita és siita párthagyományok
Idegen intézmények szentesítése költött hagyományok által139
A nórúz perzsa ünnepet muhammedán hagyományhoz támasztják
A tendentiosus hagyománykoholás apróbb dolgokban is mutatkozik142
A harkály és az 'ásura-böjtről szóló traditió
A khalifák kitünőségeiről szóló hagyományok tendentiosus természete144
A hagyomány szövegének szószerinti hűsége145
A hiteles hagyományok tendetiosus toldásai147
Példa: polemikus hagyományok a "túlzók" és "schismatikusok" ellen
A hiteles hagyományok megrostálása és egybegyűjtése150
Málik b. Anasz153
Al-Bukhári154
Muszlim155
A hiteles hagyományok ellenmondó versiói156
Példák a ritusok köréből161
A birákat illető traditiók162
Nők mint birák és tanúk164
A tanúk érvényességét illető némely ellenmondások165
A hagyomány mint jogforrás168
Traditionalis és speculativ jogi iskolák170
A szentek kutlusza és a régibb vallások maradékai az iszlámban171
A muhammedán szentek a régibb utazási irodalomban171
"Veli" = közellevő172
Merev ellentét az isteni és emberi kör között az iszlámban173
A próféta rangja e két körrel szemben174
Az angyaloké176
Az imádás kizárólagossága177
Szammún muezzin monotheistikus nyilatkozata178
A szentek szerepe az eredeti iszlámban179
A fejlődő iszlám a prófétát és a szenteket fokonkint magasabb rangra emeli180
A siita felekezetben a szentek kultusza valóságos apotheosissé fejlődik183
Miben különböznek az iszlám szentjei egyéb egyházak szentjeitől?184
Az ereklyék tisztelete az iszlámban185
A művészi ábrázolás hiányának befolyása a szent legendák alakulására186
A képzelet féktelensége a muhammedán legendákban187
Hétszemű szentek
Repülő szentek
Hegyet megmozdító szent
Párhuzam a profán mesék és a szent legendák között189
A kairói nekropolis (karáfa) eredete190
Az e temetőhöz fűződő legendák192
Al Sáfi'i imám sírja
'Omar b. al-Farid
A "csodatettek atyja" és a csodamadár
A csodák kategóriai Al-Munávi szerint195
A szentek dicsekedései önéletrajzaikban és egyéb nyilatkozataikban199
Al-Sa'ráni
Ibráhim al-Daszúki
Ahmed al-Bedavi
'Abd al-Kádir al-Gíli
A theologusok oppositiója a szúfik ellen201
A "sejkhek sejkh"-jét 'Ajutábban kivégezik
A hivők közvetitő álláspontja
A szentek csodaereje haláluk után202
A sirok profanátiójáért való bűnhődés
A khalifák tetemének szándékolt átvitele Egyiptomba203
Al-Sáfi'i-é a bagdádi Nizám-akadémiában
E kisérletek csodás meghiusulása
A szent sirok látogatásának érdeme205
A "szent házba" való zarándokolást pótolja
A kenné-i szent sir
'Abd al-Kádir sirja és a csodás datolyafa
A nő szerepe az iszlám szent legendájában207
Dr. Perron kicsinylő nézetének helytelensége
Muhammedán apáczák és klastromok Egyiptomban, Arábiában és Éjszakafrikában210
Sz. nefisza legendája213
A szentek kultusza mint vallástörténeti folyamatok eredménye215
A hagyományok átalakulása217
Az iszlám találkozása egyéb vallások hagyományaival218
E találkozás eredménye
Hindu hagyományok muhammedán feldolgozása220
A deótá-k muhammedán szentekké válnak
Durgapúja és 'ásúra
Patriarkhák és próféták sírjai, Muhammed lába nyoma Indiában222
Az iszlám alkalmazkodó képessége223
A szíriai és phoenikiai istenek muhammedán szentekké válnak, templomaik pedig a szentke sirjaivá224
Zer állítólagos próféta sirja és legendája226
Palesztinában ugyane tünemény227
A pogány szent helyekből Mózes, Rúben stb. velik válnak228
Móáb területén nebi Daúd sírja229
Sejkh Ma'súk, Adonis muhammedán fordítása230
Az átalakulás tényének nyelvészeti támaszai230
Ganneau nézete
Az állatkultusz maradékai Egyiptomban231
A bubastisi panegyris nyomai a tantai bucsúban233
Sz. Ahmed al-Bedavi kutlusza Tantában
Az ó-korból fonmaradt ocsmány szokás e kultuszban235
Typhon és a tantai dervisek szamara236
A népünnepek szivóssága237
Pogány népünnep fenmaradása a Sinai fésziget beduinjai között, Szálikh próféta állítólagos sírja mellett238
A theologusok oppositiója a régi pogányság ily népies maradékai ellen. A tantai ünnep betiltása nem sikerült240
A kigyó-kultusz maradéka az egyitomi iszlámban241
Sejkh Haridi kigyóinak kultusza244
Az utazók tudósitásai
A fák kultuszának maradékai Szyirában244
Olajfaasszony Damaszkuszban
Olajfa-atya palesztinában
A kőkultusz maradékai Aleppóban és Szidon vidékén245
Halak kultusza Szyriában, Phoenikiában és Marokkó területén246
Bibliai személye mondái muhammedán szentekre ruháztatnak247
Sámsoné 'Ali merván-ra, Józsué-é 'Ali-ra stb
Keresztyén martyrokból muhammedán szentek alakulnak248
A muhammedán skeptikusok magatartása a szentek kultuszával szemben249
Al-Makrízi történetiró polemiája a szent sirok hitelessége ellen250
Abu Turáb szent sírja egy appellatív kifejezés félremagyarázása által keletkezett251
A szentek kultusza ellen támadt oppositó előzményei253
'Omar és 'Ali khalifák érűlete a "fekete kő" tiszteletére nézve
A traditióban az ellentétes vallásirányok nyilvánulnak256
Példa:
A sírok látogatásáról szóló traditiók
A fekete kő elleni támadás az iszlám V. századában
A szentek kultusza elleni támadás a XVIII. században
A mu'taziliták dogmatikai oppositiója a szentek kultusza ellen257
Hét argumentum a veli-k csodái ellen
A vahhábiták mozgalma260
A mozgalmat részint vallástörténeti, részint ethnographiai hatások kifolyásának tartják
A vahhábismus összefüggése az arabok konzervativ szellemével262
A beduinok nem hajlandók a veli-kultuszra263
A beduinok szentek kultuszának minősége és összefüggése a murú'á-val és a beduinok eszményeivel
E kultusz semmi muhammedán színezettel nem bir
Sejkh Serák hauráni szent, a birtok őrzője264
A beduin szentek kultuszának összefüggése az ősök tiszteletével266
A beduin szentek erkölcsi oldala267
Rablók mint beduin szentek
Abu gós
Abu Nuszejr törzs hősei
Sejkh Sible
Az iszlám épitészeti emlékei, kapcsolatban a muhammedán világnézettel271
A mecsetromok gyakorisága271
Re. Manning e tüneményt a muhammedánok vallástalanságának tulajdonítja272
E felfogás meg nem állhat
Az egyiptomi muhammedánok vallásos irányának jellemzése274
Túlnyomólag optimistikus de nem vallástalan életfelfogásuk
Ennek ethnographiai alapjai
A vallásos élet épitészeti emlékeinek elhanyagolása kétféle okra vezetendő vissza276
Az arab épitészet nomád jellege
Nem irányúl az örökkévalóság felé
Ellentét az ókori és mhammedán Egyiptom épitészeti emlékei között
A legtartósabb emlékek azok, melyek eredeti rendeltetésök szerint nem a muhammedán vallásnak szólgáltak277
Omajjádák mecsete278
Régi épületek anyagaiból szívesen kölcsönöznek mecseteik számára279
'Amr-mecset Kairóban
Kubbat alkszakhra Jeruzsálembe
Az arabok idegen nemzetbeli épitőmestereket vesznek igénybe, még a mekkai ka'ba ujjáalakítása alkalmával is280
A Túlun-féle mecsetet Karióban görög épitőmester tervezte281
A spanyol khalifák is byzanczi művészeket hittak meg
A Mu'ajjad mecset építésének története282
A "cattivo occhio" mint épitészeti factor283
A Haszsan-mecset épitésének története284
Kútalapítványok285
"Isten útja ó szomjazók"
Árva gyermekek iskolái
Sok mecset a pártok és felekezetek fanatismusának esik áldozatúl286
Az omajjád khalifák még a ka'bát sem kimélték
Haddsáds b. Júszuf vandalismusa
Uj városrészek alapítása folytán a régi város mecsetei elhanyagoltatnak és lassankint enyészetnek indulnak290
Uk-Kairó és Ó-Kairó
A fatimidák poltiikai érdekében volt, hogy Ó-Kairó hagyományai feledések induljanak291
A keleti embernek nincsen históriai érzéke292
A történelem tudománya a muhammedán nevelésben293
Al-Fakhri és 'Abd al-Latíf itélete
A mult emlékeit nem becsülik, a muhammedánok mindent a hasznosság szempontjából itélnek meg294
A földi mulandóságok enyészetét nem kell föltartóztatni297
Muhammedán főiskolai élet299
Kétféle muhammedán főiskola299
A muhammedán főiskolák hatása Európára és a nyugati tudományosságra300
Al-Azhar az iszlám leghiresebb akadémiája303
Mecset és főiskola együtt
A tudomány becsülése az iszlámban304
Kegyes alapítványok tudományos előadások számára305
Az Al-Azhar mecset keletkezése és fejlődése306
Al-Azhar eredetileg siita szellemét később a szunnita irány váltja fel, melynek mind a négy rendszere egyaránt van ott képviselve307
E négy irány között régibben a sáfi'ita, későbben a hanefita kerekedik a többi fölé308
A négy orthodox irány statisztikai viszonya a mecsetakadémiában309
Kegyes alapítványok a mecsetakadémia hallgatói számára310
Muhammed 'Ali a mecset alapítványait az állam kezelése alá helyezi311
A mecsetakadémia költségvetése312
A tanárok képesítése és kinevezése313
R rector
Mahdi
A tanárok dijazása314
A hallgatók315
Benlakó rendszer
Rivák-ok és hárat-ok316
A tanárok és hallgatók öszszehasonlító statisztikája 1871-1877-ig317
Látogatás a mecsetben318
A mecsetakadémia belső tere320
Sejkh Al-Szakká321
A vakok collégiuma322
Az előadások módja323
A füzetek324
Az előadások időfelosztása326
Éjjelezés a mecsetben327
A pénteki nagy imádság327
A péntek jelentősége az iszlámban
A "barlang szúrá"-ja329
A korán dallamos reczitálása331
Az ezán a mecsetben332
Muballig-ok hivatala
Az első prédikáczió (khutbet al-va'z)333
A második prédikáczió (khutbet al-na't)334
Ennek politikai jelentősége335
A na't prédikáczió mintája336
Az imádság338
Az imádkozók "csatasorai"339
Az angyalok őrizete
A "leányok mecsetje"340
Balvélemények az iszlámról341
Az iszlám lényegének felszínes megitélése341
Az iszlám megítélésében nem a muhammedán népek állapotai, hanem az iszlám alapokmányai a mértékadók343
Az egyéni nézet értéke az iszlámban344
Hárun al-Rasíd khalifa és Málik b. Anasz codexe345
A jogtan codificatióját kerülik346
A régi szövegek egyházi magyarázatának fontossága a közszellem megítélésére nézve347
Az iszlám véleménye a felekezetek elágazásáról348
'Omar mint az egyházi stabilismus ellensége349
Idstihád350
Mudstahid
Osborne és Dozy nézetei az iszlám állandóságáról351
A keleti éghajlat és az iszlám merevsége352
Ballanche, Cousin és Montesquieu tanai e részben
Laurent czáfolata353
Ewald
Példa az iszlám törvényeinek időnkinti változására nézve
A nomadismusból fejldő nemzetgazdasági törvények a változott életviszonyok között önkénytelenül módosulnak355
Mukhábara
Kétféle törvénykezés a muhammedán társadalomban357
Kánoni és polgári törvény Perzsiában358
Egyiptomban360
A Kaukázus muhammedán népeinél
Türt felkezetek az iszlám uralma alatt361
A "könyvbirtokosok" fogalma koronkint tágul362
Más vallásuak méltatása az iszlámban363
A korán tanának eltörlése e részben364
Az iszlám a más vallásuak bántását tiltja, sőt védelmezésüket parancsolja365
A pogán murú'a hatása e részben366
A "szomszéd"-ról szóló tan
'Omar és a türelmetlen boszrai helytartó367
"A zsidó háza" Boszrában
Vádak az iszlám erkölcsi természete ellen368
Az iszlám szellemnélküli formalismusa Osborne, Döllinger, Michaud és Dozy szerint369
A muhammedán istentisztelet formalismusának némely okai372
A mecset alárendelt szerepe a muhammedán istentiszteletben373
A traditiók tana a formák elégtelenségéről és az intentió fontosságáról374
Az iszlám több súlyt vet az erkölcsös lelkületre, mint a külső cselekedetekre375
A tudományosságot többre becsüli az ájtatosságnál376
A valódi erény és kegyesség a korán szerint377
"Ikhlász" az imádságban378
Al-Gazzáli és "A vallás tudományának felélesztése"
A nő állásának javulása az iszlám törvényei által379
Muhammed reformjai a házassági jog terén380
Al-Gazzáli itélete a divortium-ról381
Következtetések382
Függelék: A "Negyven hagyomány"383

Goldziher Ignácz

Goldziher Ignácz műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Goldziher Ignácz könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Az iszlám Az iszlám Az iszlám Az iszlám Az iszlám Az iszlám Az iszlám Az iszlám Az iszlám Az iszlám Az iszlám

A borító kopott, a gerinc javított. Belülről megerősített példány. Néhány lap kissé foltos, egy lapon bejegyzés található. Egy lap széle vágáshibás.

A lapélek mintázottak.

Állapot:
18.000 ,-Ft
90 pont kapható
Kosárba