A sivatag vallása és az iszlám | 1 |
Az iszlám nem az arab közszellem eredménye | 2 |
Az e tétellel ellenkező régibb nézet | 3 |
Döllinger | |
Sprenger | |
Krehl | |
Renan | |
Az arabok vallásos állapotai az iszlám előtt | 6 |
Fetisizmus | |
Erkölcsi mozzanatok hiánya | |
Muhammed előtt nem imádkoztak | |
E tény bizonyítása a nyelv és a hagyomány adataiból | 7 |
Ünnepek | 11 |
"A vadállat ünnepe" | |
Az étekezésre vonatkozó pogány törvények és népszokások | 12 |
A beduinok vallásos vilgnzéete | 15 |
Murú'a | |
Beszúsz háborúja | 17 |
Dá hisz és Gabra | |
Jogérzet | 18 |
A Fadl-szövetség | |
A murú'a helyzete Muhammed tanában | 21 |
A tu'ada barbar szokásról | 23 |
Párhuzam a beuinok erkölcsi világnézete és az iszlám tanította erkölcs között | 26 |
A sivatag fiai nem bírnak hajlandósággal az állandó intézmények, sem pedig érzékkel valamely positiv vallás iránt | 33 |
Ujabbkori utazók tudósításai a ami beduinok vallásos állapotairól | 37 |
Laskaris a szyriai sivatag lakóiról | |
Palmer E. H. Sinai félsziget beduinjairól | |
Burton R. az arab "szent föld" beduinjairól | |
Lady Blunt az euphratesi beduinokról | |
Tristram H. B. a szaharai sivatag lakóiról | |
Rüppel E. Abessinia keresztyén beduinjairól | |
E jellemzések ráillenek a Muhammed korabeli beduinokra is | 46 |
Miért idegenkedett az arab szellem az iszlámtól? | |
Az arabok társadalmi nézetei és ezeknek ellentéte az iszlám társadalmi tanaival | 47 |
A sivatag fiainak idegenkedése az iszlám hittanától és ritualismusától | 60 |
Az arabok konzervativ szellem | 68 |
A beduinok felszines áttérése az iszlámra és a szabad szellem reactiója Muhammed halála után | 71 |
Muhammed a beduinok házassági jogát reformálja | 78 |
Frivolitás az iszlám által szentesített dolgokkal szemben | 84 |
A muhammedán hagyomány csodás elbeszélései a beduinok áttéréséről | 87 |
A mekkai aristokratia uródainak idegenkedése az iszlámtól | 92 |
Az umajjád khalifák és a pogány kor traditiója | |
Az iszlám intézményei a nem-arab szellem tevékenységének gyümölcsei | 100 |
Az iszlám hagyományai | 101 |
Kard és korán | 101 |
A korán csak hiányos képét nyújtja az iszlám tartalmának | 103 |
A muhammedán hagyomány és keletkezésénke okai | 105 |
A korán hiányossága jogi tekintetben | 107 |
A jogi felfogások ingadozó volta az iszlám első idejében | |
Példa az örökösödési jog köréből | |
A felmerült hézagokat a hagyomány pótolja | 108 |
Ennek terjedelme az iszlám külső elterjedésével gyarapodik | |
A muhammedán hagyomány formai szerkezete | 110 |
Szanad és matn | |
Példák: | |
A ritusra vonatkozó hagyományok köréből | 111 |
A jogtanra vonatkozó hagyományokból | 114 |
A büntető törvény köréből | 117 |
A hagyomány hitelességének kritikája | 120 |
Formai tekintetben | |
A hagyományt terjesztő egyének jellemének tekintetében | 121 |
Apokryph hagyományok | 125 |
Utczai prédikátorok mint hagyománykovácsolók | 127 |
A kormány rendszabályai ily hamisítók ellen | 129 |
A hagyománykoholás a hizelgés szolgálatában | 130 |
Politikai szempontból tendentiosus hagyományokat csempésznek | 131 |
Polemikus hagyományok | |
Szunnita és siita párthagyományok | |
Idegen intézmények szentesítése költött hagyományok által | 139 |
A nórúz perzsa ünnepet muhammedán hagyományhoz támasztják | |
A tendentiosus hagyománykoholás apróbb dolgokban is mutatkozik | 142 |
A harkály és az 'ásura-böjtről szóló traditió | |
A khalifák kitünőségeiről szóló hagyományok tendentiosus természete | 144 |
A hagyomány szövegének szószerinti hűsége | 145 |
A hiteles hagyományok tendetiosus toldásai | 147 |
Példa: polemikus hagyományok a "túlzók" és "schismatikusok" ellen | |
A hiteles hagyományok megrostálása és egybegyűjtése | 150 |
Málik b. Anasz | 153 |
Al-Bukhári | 154 |
Muszlim | 155 |
A hiteles hagyományok ellenmondó versiói | 156 |
Példák a ritusok köréből | 161 |
A birákat illető traditiók | 162 |
Nők mint birák és tanúk | 164 |
A tanúk érvényességét illető némely ellenmondások | 165 |
A hagyomány mint jogforrás | 168 |
Traditionalis és speculativ jogi iskolák | 170 |
A szentek kutlusza és a régibb vallások maradékai az iszlámban | 171 |
A muhammedán szentek a régibb utazási irodalomban | 171 |
"Veli" = közellevő | 172 |
Merev ellentét az isteni és emberi kör között az iszlámban | 173 |
A próféta rangja e két körrel szemben | 174 |
Az angyaloké | 176 |
Az imádás kizárólagossága | 177 |
Szammún muezzin monotheistikus nyilatkozata | 178 |
A szentek szerepe az eredeti iszlámban | 179 |
A fejlődő iszlám a prófétát és a szenteket fokonkint magasabb rangra emeli | 180 |
A siita felekezetben a szentek kultusza valóságos apotheosissé fejlődik | 183 |
Miben különböznek az iszlám szentjei egyéb egyházak szentjeitől? | 184 |
Az ereklyék tisztelete az iszlámban | 185 |
A művészi ábrázolás hiányának befolyása a szent legendák alakulására | 186 |
A képzelet féktelensége a muhammedán legendákban | 187 |
Hétszemű szentek | |
Repülő szentek | |
Hegyet megmozdító szent | |
Párhuzam a profán mesék és a szent legendák között | 189 |
A kairói nekropolis (karáfa) eredete | 190 |
Az e temetőhöz fűződő legendák | 192 |
Al Sáfi'i imám sírja | |
'Omar b. al-Farid | |
A "csodatettek atyja" és a csodamadár | |
A csodák kategóriai Al-Munávi szerint | 195 |
A szentek dicsekedései önéletrajzaikban és egyéb nyilatkozataikban | 199 |
Al-Sa'ráni | |
Ibráhim al-Daszúki | |
Ahmed al-Bedavi | |
'Abd al-Kádir al-Gíli | |
A theologusok oppositiója a szúfik ellen | 201 |
A "sejkhek sejkh"-jét 'Ajutábban kivégezik | |
A hivők közvetitő álláspontja | |
A szentek csodaereje haláluk után | 202 |
A sirok profanátiójáért való bűnhődés | |
A khalifák tetemének szándékolt átvitele Egyiptomba | 203 |
Al-Sáfi'i-é a bagdádi Nizám-akadémiában | |
E kisérletek csodás meghiusulása | |
A szent sirok látogatásának érdeme | 205 |
A "szent házba" való zarándokolást pótolja | |
A kenné-i szent sir | |
'Abd al-Kádir sirja és a csodás datolyafa | |
A nő szerepe az iszlám szent legendájában | 207 |
Dr. Perron kicsinylő nézetének helytelensége | |
Muhammedán apáczák és klastromok Egyiptomban, Arábiában és Éjszakafrikában | 210 |
Sz. nefisza legendája | 213 |
A szentek kultusza mint vallástörténeti folyamatok eredménye | 215 |
A hagyományok átalakulása | 217 |
Az iszlám találkozása egyéb vallások hagyományaival | 218 |
E találkozás eredménye | |
Hindu hagyományok muhammedán feldolgozása | 220 |
A deótá-k muhammedán szentekké válnak | |
Durgapúja és 'ásúra | |
Patriarkhák és próféták sírjai, Muhammed lába nyoma Indiában | 222 |
Az iszlám alkalmazkodó képessége | 223 |
A szíriai és phoenikiai istenek muhammedán szentekké válnak, templomaik pedig a szentke sirjaivá | 224 |
Zer állítólagos próféta sirja és legendája | 226 |
Palesztinában ugyane tünemény | 227 |
A pogány szent helyekből Mózes, Rúben stb. velik válnak | 228 |
Móáb területén nebi Daúd sírja | 229 |
Sejkh Ma'súk, Adonis muhammedán fordítása | 230 |
Az átalakulás tényének nyelvészeti támaszai | 230 |
Ganneau nézete | |
Az állatkultusz maradékai Egyiptomban | 231 |
A bubastisi panegyris nyomai a tantai bucsúban | 233 |
Sz. Ahmed al-Bedavi kutlusza Tantában | |
Az ó-korból fonmaradt ocsmány szokás e kultuszban | 235 |
Typhon és a tantai dervisek szamara | 236 |
A népünnepek szivóssága | 237 |
Pogány népünnep fenmaradása a Sinai fésziget beduinjai között, Szálikh próféta állítólagos sírja mellett | 238 |
A theologusok oppositiója a régi pogányság ily népies maradékai ellen. A tantai ünnep betiltása nem sikerült | 240 |
A kigyó-kultusz maradéka az egyitomi iszlámban | 241 |
Sejkh Haridi kigyóinak kultusza | 244 |
Az utazók tudósitásai | |
A fák kultuszának maradékai Szyirában | 244 |
Olajfaasszony Damaszkuszban | |
Olajfa-atya palesztinában | |
A kőkultusz maradékai Aleppóban és Szidon vidékén | 245 |
Halak kultusza Szyriában, Phoenikiában és Marokkó területén | 246 |
Bibliai személye mondái muhammedán szentekre ruháztatnak | 247 |
Sámsoné 'Ali merván-ra, Józsué-é 'Ali-ra stb | |
Keresztyén martyrokból muhammedán szentek alakulnak | 248 |
A muhammedán skeptikusok magatartása a szentek kultuszával szemben | 249 |
Al-Makrízi történetiró polemiája a szent sirok hitelessége ellen | 250 |
Abu Turáb szent sírja egy appellatív kifejezés félremagyarázása által keletkezett | 251 |
A szentek kultusza ellen támadt oppositó előzményei | 253 |
'Omar és 'Ali khalifák érűlete a "fekete kő" tiszteletére nézve | |
A traditióban az ellentétes vallásirányok nyilvánulnak | 256 |
Példa: | |
A sírok látogatásáról szóló traditiók | |
A fekete kő elleni támadás az iszlám V. századában | |
A szentek kultusza elleni támadás a XVIII. században | |
A mu'taziliták dogmatikai oppositiója a szentek kultusza ellen | 257 |
Hét argumentum a veli-k csodái ellen | |
A vahhábiták mozgalma | 260 |
A mozgalmat részint vallástörténeti, részint ethnographiai hatások kifolyásának tartják | |
A vahhábismus összefüggése az arabok konzervativ szellemével | 262 |
A beduinok nem hajlandók a veli-kultuszra | 263 |
A beduinok szentek kultuszának minősége és összefüggése a murú'á-val és a beduinok eszményeivel | |
E kultusz semmi muhammedán színezettel nem bir | |
Sejkh Serák hauráni szent, a birtok őrzője | 264 |
A beduin szentek kultuszának összefüggése az ősök tiszteletével | 266 |
A beduin szentek erkölcsi oldala | 267 |
Rablók mint beduin szentek | |
Abu gós | |
Abu Nuszejr törzs hősei | |
Sejkh Sible | |
Az iszlám épitészeti emlékei, kapcsolatban a muhammedán világnézettel | 271 |
A mecsetromok gyakorisága | 271 |
Re. Manning e tüneményt a muhammedánok vallástalanságának tulajdonítja | 272 |
E felfogás meg nem állhat | |
Az egyiptomi muhammedánok vallásos irányának jellemzése | 274 |
Túlnyomólag optimistikus de nem vallástalan életfelfogásuk | |
Ennek ethnographiai alapjai | |
A vallásos élet épitészeti emlékeinek elhanyagolása kétféle okra vezetendő vissza | 276 |
Az arab épitészet nomád jellege | |
Nem irányúl az örökkévalóság felé | |
Ellentét az ókori és mhammedán Egyiptom épitészeti emlékei között | |
A legtartósabb emlékek azok, melyek eredeti rendeltetésök szerint nem a muhammedán vallásnak szólgáltak | 277 |
Omajjádák mecsete | 278 |
Régi épületek anyagaiból szívesen kölcsönöznek mecseteik számára | 279 |
'Amr-mecset Kairóban | |
Kubbat alkszakhra Jeruzsálembe | |
Az arabok idegen nemzetbeli épitőmestereket vesznek igénybe, még a mekkai ka'ba ujjáalakítása alkalmával is | 280 |
A Túlun-féle mecsetet Karióban görög épitőmester tervezte | 281 |
A spanyol khalifák is byzanczi művészeket hittak meg | |
A Mu'ajjad mecset építésének története | 282 |
A "cattivo occhio" mint épitészeti factor | 283 |
A Haszsan-mecset épitésének története | 284 |
Kútalapítványok | 285 |
"Isten útja ó szomjazók" | |
Árva gyermekek iskolái | |
Sok mecset a pártok és felekezetek fanatismusának esik áldozatúl | 286 |
Az omajjád khalifák még a ka'bát sem kimélték | |
Haddsáds b. Júszuf vandalismusa | |
Uj városrészek alapítása folytán a régi város mecsetei elhanyagoltatnak és lassankint enyészetnek indulnak | 290 |
Uk-Kairó és Ó-Kairó | |
A fatimidák poltiikai érdekében volt, hogy Ó-Kairó hagyományai feledések induljanak | 291 |
A keleti embernek nincsen históriai érzéke | 292 |
A történelem tudománya a muhammedán nevelésben | 293 |
Al-Fakhri és 'Abd al-Latíf itélete | |
A mult emlékeit nem becsülik, a muhammedánok mindent a hasznosság szempontjából itélnek meg | 294 |
A földi mulandóságok enyészetét nem kell föltartóztatni | 297 |
Muhammedán főiskolai élet | 299 |
Kétféle muhammedán főiskola | 299 |
A muhammedán főiskolák hatása Európára és a nyugati tudományosságra | 300 |
Al-Azhar az iszlám leghiresebb akadémiája | 303 |
Mecset és főiskola együtt | |
A tudomány becsülése az iszlámban | 304 |
Kegyes alapítványok tudományos előadások számára | 305 |
Az Al-Azhar mecset keletkezése és fejlődése | 306 |
Al-Azhar eredetileg siita szellemét később a szunnita irány váltja fel, melynek mind a négy rendszere egyaránt van ott képviselve | 307 |
E négy irány között régibben a sáfi'ita, későbben a hanefita kerekedik a többi fölé | 308 |
A négy orthodox irány statisztikai viszonya a mecsetakadémiában | 309 |
Kegyes alapítványok a mecsetakadémia hallgatói számára | 310 |
Muhammed 'Ali a mecset alapítványait az állam kezelése alá helyezi | 311 |
A mecsetakadémia költségvetése | 312 |
A tanárok képesítése és kinevezése | 313 |
R rector | |
Mahdi | |
A tanárok dijazása | 314 |
A hallgatók | 315 |
Benlakó rendszer | |
Rivák-ok és hárat-ok | 316 |
A tanárok és hallgatók öszszehasonlító statisztikája 1871-1877-ig | 317 |
Látogatás a mecsetben | 318 |
A mecsetakadémia belső tere | 320 |
Sejkh Al-Szakká | 321 |
A vakok collégiuma | 322 |
Az előadások módja | 323 |
A füzetek | 324 |
Az előadások időfelosztása | 326 |
Éjjelezés a mecsetben | 327 |
A pénteki nagy imádság | 327 |
A péntek jelentősége az iszlámban | |
A "barlang szúrá"-ja | 329 |
A korán dallamos reczitálása | 331 |
Az ezán a mecsetben | 332 |
Muballig-ok hivatala | |
Az első prédikáczió (khutbet al-va'z) | 333 |
A második prédikáczió (khutbet al-na't) | 334 |
Ennek politikai jelentősége | 335 |
A na't prédikáczió mintája | 336 |
Az imádság | 338 |
Az imádkozók "csatasorai" | 339 |
Az angyalok őrizete | |
A "leányok mecsetje" | 340 |
Balvélemények az iszlámról | 341 |
Az iszlám lényegének felszínes megitélése | 341 |
Az iszlám megítélésében nem a muhammedán népek állapotai, hanem az iszlám alapokmányai a mértékadók | 343 |
Az egyéni nézet értéke az iszlámban | 344 |
Hárun al-Rasíd khalifa és Málik b. Anasz codexe | 345 |
A jogtan codificatióját kerülik | 346 |
A régi szövegek egyházi magyarázatának fontossága a közszellem megítélésére nézve | 347 |
Az iszlám véleménye a felekezetek elágazásáról | 348 |
'Omar mint az egyházi stabilismus ellensége | 349 |
Idstihád | 350 |
Mudstahid | |
Osborne és Dozy nézetei az iszlám állandóságáról | 351 |
A keleti éghajlat és az iszlám merevsége | 352 |
Ballanche, Cousin és Montesquieu tanai e részben | |
Laurent czáfolata | 353 |
Ewald | |
Példa az iszlám törvényeinek időnkinti változására nézve | |
A nomadismusból fejldő nemzetgazdasági törvények a változott életviszonyok között önkénytelenül módosulnak | 355 |
Mukhábara | |
Kétféle törvénykezés a muhammedán társadalomban | 357 |
Kánoni és polgári törvény Perzsiában | 358 |
Egyiptomban | 360 |
A Kaukázus muhammedán népeinél | |
Türt felkezetek az iszlám uralma alatt | 361 |
A "könyvbirtokosok" fogalma koronkint tágul | 362 |
Más vallásuak méltatása az iszlámban | 363 |
A korán tanának eltörlése e részben | 364 |
Az iszlám a más vallásuak bántását tiltja, sőt védelmezésüket parancsolja | 365 |
A pogán murú'a hatása e részben | 366 |
A "szomszéd"-ról szóló tan | |
'Omar és a türelmetlen boszrai helytartó | 367 |
"A zsidó háza" Boszrában | |
Vádak az iszlám erkölcsi természete ellen | 368 |
Az iszlám szellemnélküli formalismusa Osborne, Döllinger, Michaud és Dozy szerint | 369 |
A muhammedán istentisztelet formalismusának némely okai | 372 |
A mecset alárendelt szerepe a muhammedán istentiszteletben | 373 |
A traditiók tana a formák elégtelenségéről és az intentió fontosságáról | 374 |
Az iszlám több súlyt vet az erkölcsös lelkületre, mint a külső cselekedetekre | 375 |
A tudományosságot többre becsüli az ájtatosságnál | 376 |
A valódi erény és kegyesség a korán szerint | 377 |
"Ikhlász" az imádságban | 378 |
Al-Gazzáli és "A vallás tudományának felélesztése" | |
A nő állásának javulása az iszlám törvényei által | 379 |
Muhammed reformjai a házassági jog terén | 380 |
Al-Gazzáli itélete a divortium-ról | 381 |
Következtetések | 382 |
Függelék: A "Negyven hagyomány" | 383 |