Előszó
A Szahara nyugati részét, mely az Atlasz-hegység déli nyúlványaitól az északi szélesség huszadik fokáig terül el, "Vad Tuat"-nak nevezik. Ezen az óriási területen szeretnék végigvezetni a...
Tovább
Előszó
A Szahara nyugati részét, mely az Atlasz-hegység déli nyúlványaitól az északi szélesség huszadik fokáig terül el, "Vad Tuat"-nak nevezik. Ezen az óriási területen szeretnék végigvezetni a Szaharavasutat, mely északnyugati Afrika gazdag talajkincseit az európai kereskedés számára hozzáférhetővé tenné. De hogy egy ilyen vad vidéken ilyen hosszú vasútvonalat megmerjenek építeni, ahhoz előbb meg kell ismerni a vidéket és népét. Ez volt szaharai utam célja. Feladatom volt: a sivatagi vasút építéséhez szükséges földrajzi megállapítások eszközlése, a geognosztikai alakulatok és földmágnességi befolyások felderítése. Mindezt még néprajzi ismretekkel is ki kellett egészítenem. Felfedezőutam elsősorban tisztán gazdasági célokat szolgált. Igazán nem kedvtelésből indultam hát a titokzatos afrikai vidék belsejébe. Magam kerestem utat magamnak. Feladatom nehéz, de különleges és magasztos is volt. Nehéz munka várt rám, mérhetetlen fáradalmak, keserves lemondás és nélkülözés. A kopár, köves sivatag végtelenjében, a naptól izzó, vízben szegény homokpusztaságban, a trópusi hőségben gőzölgő, nedves, lázthozó, félelmes, mérgeslevegőjű mocsarakban, a komoran égnek meredő hegyvidék halálos magányában, körülöttem a vadon minden rémével, örökös harcban párduccal, hiénával, sakállal, krokodillal és kígyóval, mindenféle ismeretlen veszedelem leselkedett rám. Azt is tudtam, hogy a sivatag barna nomádjaival és a néha mesebeli szépségű oázisok furcsa lakóival nem egy kalandom esik majd.
Előttem csak egyetlen német, Lenz Oszkár, járta be a Szahara nyugati részét a Magas Atlasztól Timbuktuig. Azóta eberöltő telt el. Lenz útját a nyugati hosszúság tizedik és harmadik foka között szabta meg. De a vasútépítkezés érdekei sokkal keletebbre nyúlnak, egyenesen a Szahara közepébe és az általa felkutatott terület idáig nem ér el. Ezért az én utam nagy elődömétől lényegesen keletre tér el. Közben, hogy pontosan tájékozódhassam, háromszor vágtam át a Jugurthast, a régebben különösen rabszolgaszállítmányairól hirhedt Fez-Timbuktu-i nagy karavánutat, még pedig a harmincadik szélességi foknál, a térítőnél és végül a huszadik szélességi foknál, amint azt a könyv végéhez csatolt térkép mutatja.
Vissza