1.062.403

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az ismeretátadás és az önképzés néhány alapkérdése

Üzemi oktatás módszertana/Kézirat

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 219 oldal
Sorozatcím: A munkahelyi vezetők továbbképzése
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 19 cm x 11 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A tudományos technikai forradalom szabta követelmények, a társadalmi-gazdasági rendszerünk fejlesztésének az MSZMP X. kongresszusa által megjelölt célok egyre több és mind magasabb képzettséggel... Tovább

Előszó

A tudományos technikai forradalom szabta követelmények, a társadalmi-gazdasági rendszerünk fejlesztésének az MSZMP X. kongresszusa által megjelölt célok egyre több és mind magasabb képzettséggel rendelkező vezetőt igényelnek.
A Magyar Forradalmi Munkás-Paraszt Kormány az 1023/1971. (VI. 22.) sz. határozatában világosan leszögezi a népgazdaság különféle intézményeiben, vállalatainál és egyéb szervezeteinél működő vezetőkkel szembeni elvárásokat. Egyben szabályozza az államigazgatási, a vállalati és a szövetkezeti vezetők rendszeres, állandó jellegű továbbképzésének formáit, módszereit és irányítását, továbbá a különböző állami és társadalmi szervezetek, valamint a vállalatok működési korét és feladatait ebben.
A határozat szerint a közvetlen munkahelyi vezetők továbbképzése a vállalatok hatáskörébe tartozik.
A termelést közvetlenül irányító vezetők szerepének fontosságát külön dokumentálja a munkaügyi és művelődésügyi miniszter 4. számú Irányelve (Munkaügyi Közlöny, 1971. 3. sz.), amely az 1971-1975. évekre vonatkozóan szabályozza továbbképzésük megszervezését, és kijelöli az ezzel kapcsolatos feladatokat. Vissza

Tartalom

Előszó 3
Bevezetés 7

I. Az ismeretek átadásának néhány korszerű eljárása 9
1. Az ismeretek feldolgozásának extenzív és intenzív útjai 9
1.1. A biológiai koncepciók rövid áttekintése . 9
1.2. Fiziológiai koncepciók kibontakozása . . 11
1.3. A tanulás filozófiai, pszichológiai és pedagógiai definíciói 15
1.4. A leglényegesebb pszichofiziológiai tanuláselméletek, fejlődésük és bírálataik ... 16
1.5. A tanulási folyamat elemzése az integrált tanuláselméletek alapján 21
1.6. A tanulás fiziopszichológiai törvényeinek áttekintése 23
1.7. Kibernetikai koncepciók előretörése ... 33
1.7.1. A kibernetika általános vezérlési modellje 33
1.7.2. A kibernetikai pedagógia mint a tanulásközponti oktatáselmélet modellje . 35
1.7.3. Az információs pszichológia oktatástani (didaktikai) jelentősége ... 38
1.7.4. Az információs didaktikai koncepció lényege 40
2. A tanulási folyamat megtervezése és megszervezése, különös tekintettel az ismeretek átadásának legkorszerűbb eljárásaira (eszközeire) ... 43
2.1. A tanulási folyamat céljának meghatározása 44
2.2. A munkalap mint az aktív ismeretfeldolgozás egyik eszköze 48
2.3. Programozott oktatás mint az aktív ismeretfeldolgozás jól „vezérelt" eszköze 54
2.3.1. A programozott tanítás fogalma 57
2.3.2. A programozott tanítás pedagógiai elvei 59
2.3.3. A programozott tanítás általános kritériumai 61
2.3.4. A programozott tanítást realizáló programozott anyagok szerkezeti modelljei 61
2.4. Az ismeretfeldolgozás aktív módszereit segítő audiovizuális eszközök és ezek felhasználására kidolgozott módszerek 83
2.4.1. Állóképvetítés és hangosítása 86
2.4.1.1. Manuális és távirányítható keret-, diafilmvetítők 86
2.4.1.2. Hangos diavetítés 87
2.4.1.3. Pszichológiai indokok 88
2.4.1.4. Pedagógiai vonatkozásban 89
2.4.1.5. A didaktikai feladatok 90
2.4.2. Film 91
2.4.3. Zártláncú tv 92
2.4.4. Oktató-vizsgáztató gépek 93
2.4.4.1. Az első „kis hatósugarú" oktatógép a PROMENTABOY 94
2.4.4.2. A GIRARDET-Lernkassette mint fejlettebb „kis hatósugarú" gép 95
2.4.4.3. A PHILIPS márkájú „középhatósugarú" oktatógép ... 97
2.4.4.4. Learning-Studio (tanulási stúdió) 97
2.4.4.5. A RANK típusú „középhatósugarú" oktatógép 99
2.4.4.6. A PROBITON „középhatósugarú" oktatógép 99
2.4.4.7. J. ZIELINSKI rendszerezése az oktatógépek áttekintésére . . 101
2.5. Multi-media (több eszközből álló) rendszerek 102
2.5.1. A komplex alkalmazás fogalma 103
2.5.2. A komplex oktatás formái 103
2.5.2.1. Felsőoktatásban, illetve szakmai tanfolyamokon 107
2.5.2.2. A szemináriumi foglalkozásokon 106
2.5.2.3. Az egyéni tanulásban alkalmazott komplex rendszerek . . 107
2.6. Komputerekkel (számítógéppel) irányított ismeretátadás, -feldolgozás és eredményvizsgálat 106
3. A pedagógus (oktató, előadó) fontos szerepe a korszerű ismeretátadási folyamatban . . . 119
4. A programozott anyagokkal kapcsolatos ismeretek részletesebb kifejtése 120
4.1. A programozott oktatás keletkezésének körülményei 120
4.2. A programozott tanítás terminológiája . . 124
4.3. A programozott anyagok felépítése . . . 125
4.3.1. Algoritmizálás 125
4.3.2. Az algoritmizálhatóság határai . . . 128
4.3.3. Mire szolgálnak az algoritmusok? . . 129
4.3.4. Melyik algoritmus jobb? 130
4.4. Az osztály- (tanuló-) közösség és a programozott anyagokkal folyó tanítás összefüggése 134

II. Eljárások az önképzés hatékonyságának növelésére 135
1. Tanulás a felnőttkorban 135
1.1. „Lelki" sajátosságok 135
1.2. A tanulási motívumok 137
1.3. A felnőtt életszakaszai 138
1.4. A szellemi erőnlét 139
1.5. A felnőttkori tanulás pszichológiája . . . 140
1.5.1. Figyelem és tanulás 140
1.5.2. Az emlékezés és tanulás 141
1.5.3. A racionális tanulás elvei 142
1.5.4. A tanulás körülményei 150
2. Az önképzésről 155
2.1. Az önképzésről általában 155
2.2. önképzés és szabad idő 15S
2.3. Az önképzési szokások 159
2.4. Az önképzés eszközei, forrásai . . . . 160
2.5. Néhány szó az olvasásról 160
2.6. önképzés és önismeret 160
2.7. Az önképzés és a gondolkodás fejlesztése . 163
2.8. Az önképzés és önellenőrzés 166
3. Befejezés 167
Függelék 169

III. A gyorsolvasás szerepe és lehetőségei . . . . 169
1. A gyorsolvasás módszerének elsajátítása . . . 170
2. Az olvasás mint feldolgozó folyamat 182
3. Az olvasás mennyisége és ritmusa 192
4. Az olvasás stratégiája Í93
5. Speciális alkalmazás 197
Irodalomjegyzék 211
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem