1.076.527

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az iskolaszervezettan alapjai

Szerző
Lektor
Gödöllő
Kiadó: Szent István Egyetem Tanárképző Intézet
Kiadás helye: Gödöllő
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 102 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 21 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér illusztrációkkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Kiadványunk az Iskolaszervezettan tantárgy tananyagát tartalmazza.
Az Iskolaszervezettan oktatásának elsődleges célja, hogy a tanári pályára készülő hallgatók átfogó képet kapjanak a közoktatási... Tovább

Előszó

Kiadványunk az Iskolaszervezettan tantárgy tananyagát tartalmazza.
Az Iskolaszervezettan oktatásának elsődleges célja, hogy a tanári pályára készülő hallgatók átfogó képet kapjanak a közoktatási rendszerről. Ennek megfelelően ismerjék meg a közoktatási rendszer struktúráját, működésének és szabályozásának alapelveit, az oktatáspolitika szándékait és mozgáslehetőségeit. A nemzetközi összehasonlító adatok tükrében is legyenek képesek a hazai oktatásügy tárgyilagos megítélésére.
A tantárgy oktatásának másodlagos, de nem elhanyagolható céljai a következők: a tananyag feldolgozása alakítsa ki a hallgatókban a szakmailag megalapozott, kritikus, de konstruktív viszonyulást oktatáspolitikánkhoz; készítsen fel a szakmai közéletre; alapozza meg a tanügyigazgatáshoz szükséges tudást, számítva arra, hogy hallgatóink a jövőben különböző szintű vezetői pozíciókat is betölthetnek. Vissza

Tartalom

TARTALOM 3
BEVEZETÉS 5
1. MODUL. A KÖZOKTATÁS MINT RENDSZER 6
1. RENDSZERELMÉLETI ALAPOK 6
1.1 A rendszer fogalma 6
1.2 A rendszer felépítése 7
1.3 A rendszerek működése 9
1.4 A rendszer és a modell 10
1.5 A rendszerek fajtái 11
2. A KÖZOKTATÁSI RENDSZER STRUKTÚRÁJA 14
2.1 A közoktatási rendszerfelépítésének hierarchiája 14
2.2 A közoktatási rendszer kapcsolathierarchiája 15
2.3 A közoktatási rendszer irányításhierarchiája 17
3. A KÖZOKTATÁSI RENDSZER ÉS A PEDAGÓGIAI CÉLRENDSZER 18
4. A KÖZOKTATÁSI RENDSZER MINT A TÁRSADALOM ALRENDSZERE 19
2. MODUL. A KÖZOKTATÁSI RENDSZER SZABÁLYOZÁSA 24
1. A KÖZOKTATÁS FUNKCIÓI 24
1.1 A funkciók értelmezése 24
1.2 A közoktatási rendszer alapvető és részfunkciói 25
1.3 A közoktatás járulékos, rejtett és diszfunkciói 26
1.4 Az oktatáspolitika funkciói 26
2. A KÖZOKTATÁS TARTALMI SZABÁLYOZÁSA 28
2.1 A pedagógiai tartalom behatárolása 28
2.1.2 A tartalmi szabályozás dokumentumai 29
2.2 A differenciálás és az integrálás kérdései a tartalmi szabályozásban 29
2.3 Az átjárhatóság biztosítása 30
2.4 A világnézeti tolerancia elve 31
3. A KÖZOKTATÁS SZERVEZETI SZABÁLYOZÁSA 32
3.1 A közoktatási rendszer mint társadalmi szervezet 32
3.2 A közoktatási rendszer centralizálása és decentralizálása 33
3.3 Integráció és szegregáció a szervezeti szabályozásban 34
3.4 A közoktatási rendszer kapcsolata más szervezetekkel 35
3.5 A közoktatási rendszer és a család kapcsolata 36
3.6 A gyermeki jogok érvényesítése 37
4. KÖZOKTATÁS GAZDASÁGI SZABÁLYOZÁSA 38
4.1 Az oktatás-gazdaságtan feladatai 38
4.2 Eltérő felfogások a közoktatás gazdasági szabályozásáról 39
4.3 A közoktatás működési költségeinek megosztása 41
5. MINŐSÉGBIZTOSÍTÁS A KÖZOKTATÁS SZABÁLYOZÁSÁBAN 41
3. MODUL. A MAI MAGYAR KÖZOKTATÁSI RENDSZER 48
1. KÖZOKTATÁSI RENDSZERÜNK ÁTALAKULÁSA 48
1.1 Az átalakulást meghatározó oktatáspolitikai törekvések 48
1.2 Az átalakulás főbb lépései 52
2. A MAGYAR KÖZOKTATÁSI RENDSZER STRUKTÚRÁJA 54
2.1 Az iskolarendszer 54
2.2 A közoktatás más alrendszerei 60
3. A MAGYAR KÖZOKTATÁSI RENDSZER IRÁNYÍTÁSA 63
2.1 Irányítási szintek és funkciók 64
2.1 Az irányítás országos szintje 65
2.2 Az irányítás területi szintjei 66
2.3 Az irányítás helyi szintjei 67
2.4 Az intézményi szintű irányítás 68
4. A KÖZOKTATÁS TARTALMI SZABÁLYOZÁSA 70
4.1 A tartalmi szabályozás dokumentumai 70
4.2 Időkeretek 72
4.3. Tankönyvellátás 74
4.4 A közoktatás tartalmának kiemelt területei 75
4.5 Minőségfejlesztési koncepciók a magyar közoktatásban 76
5. A KÖZOKTATÁS GAZDASÁGI SZABÁLYOZÁSA 77
5.1 A finanszírozás főbb jellemzői 77
5.2 Bevétel és kiadások 78
4. MODUL. KITEKINTÉS 84
1. AZ ÖSSZEHASONLÍTÓ PEDAGÓGIA TÁRGYA 84
2. A MAGYAR OKTATÁSÜGY NEMZETKÖZI ADATOK TÜKRÉBEN 86
2.1 Az iskolastruktúrák összehasonlítása 86
2.2 A tartalmi szabályozás és az oktatási tartalmak összehasonlítása 88
2.3 A közoktatás finanszírozása 91
3. MAGYARORSZÁG SZÁMÁRA MINTAÉRTÉKŰ KÖZOKTATÁSI RENDSZEREK 93
3.1 A német közoktatási rendszer 93
3.2 A francia közoktatási rendszer 96
3.3 A brit közoktatási rendszer 98
4. AZ EURÓPA ÚNIÓ OKTATÁSI PROGRAMJAI 100

Dr. Balla Gábor Tamás

Dr. Balla Gábor Tamás műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Balla Gábor Tamás könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem