1.067.056

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az iskolák finanszírozása tegnap, ma, holnap

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Oktatáskutató Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 62 oldal
Sorozatcím: Kutatás közben
Kötetszám: 149
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 17 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Napjainkban sorra születnek azok a törvénytervezetek, törvények, amelyek az alap- és középfokú oktatási intézmények munkájának kereteit hivatottak meghatározni a következő évekre, vagy talán... Tovább

Előszó

Napjainkban sorra születnek azok a törvénytervezetek, törvények, amelyek az alap- és középfokú oktatási intézmények munkájának kereteit hivatottak meghatározni a következő évekre, vagy talán évtizedekre is. Az önkormányzati, az új oktatási törvény, az új államháztartási törvény nem egyszerűen befolyásolják majd az iskolai munkát, hanem azt várjuk tőlük, hogy hosszú távra teremtsék meg a magyar iskolarendszer demokratikus működésének a feltételrendszerét.
Sokan vélik úgy, hogy az iskolai ügyek rendezésére "ráérünk még", azt úgymond meg kell előznie a demokratikus társadalomhoz méltó gazdasági és politikai intézményrendszer kiépítésének. Valójában azonban, mint a modern társadalmakban másutt is, úgy Magyarországon is az a helyzet, hogy az oktatásügy ezer szálon, szervesen kapcsolódik a gazdasági-társadalmi-politikai folyamatokhoz. Középfokú oktatásunk legnagyobb problémája például ma nyilvánvalóan az, hogy a gazdasági szféra egyre gyorsuló ütemben "vonul ki" a szakképzésből: a vállalatok megrendült helyzetükben egyre-másra mondják fel az iskolákkal kötött szerződéseiket, nem képesek korábbi szerepüket betölteni a fiatalok gyakorlati oktatásának megszervezésében. Ez a folyamat, tekintettel arra, hogy napjainkban a középfokú oktatásba beiratkozó tanulók mintegy háromnegyede szakképzésben vesz részt, gyorsan mélyülő válságot okoz a tanügy egész rendszerében. De nemcsak abban: mert az ifjúsági munkanélküliség tömegessé válásával fenyeget. Ugyan akkor kétségessé teszi a hazai gazdaság minőségi fejlődésének lehetőségét is, hiszen az elképzelhetetlen magas fokon képzett szakmunkaerő nélkül. Ki képezze hát a jövő szakembereit és hogyan? Vissza

Tartalom

Előszó5
Balogh Miklós: A helyi irányítás és az iskolák7
Bevezetés7
Csaták az oktatási intézmények működési feltételeinek javítása érdekében8
Tervalku a helyi tanácson belül8
Tervalku a különböző szintű tanácsok között, avagy egy tervegyeztetés kulisszatitkai10
Tervalku a szakigazgatási szerv és az önállóan gazdálkodó oktatási intézmény között12
Az intézményi érdekérvényesítés tényezői, eszköztára13
Az intézményvezető személyisége, társadalmi előélete13
Az iskolának mint intézménynek a presztizse15
Az intézmény nagyságrendje, városban, megyében betöltött szerepe17
Intézményvezetői magatartásminták mint taktikázások18
Az állandóan panaszkodó vezető19
A menedzser típusú, az újat, kockázatot felvállaló vezető20
A csendben, bezárkózva dolgozó vezető23
A magasabb szinten bepanaszoló, "eláztató" vezető24
A gazdálkodás mindennapjainak kis és nagy trükkjei25
A GAMESZ-hez tartozó intézmények26
Korlátozottan önálló gazdálkodó intézmények27
Az önálló gazdálkodás és az érvényesítés29
Tervezési trükkök, bérmegtakarítási játékok32
Bérhiány mesterséges előidézésének lehetősége34
Érdekkonfliktusok keletkezése, feloldásának eszközei a munkaerőgazdálkodásban36
Felelősségi körök rendezetlensége a munkaerőgazdálkodásban36
Az igazgatói kinevezés körüli ellentmondások39
Csécsei Béla: Gondolatok az iskola finanszírozásáról, a pedagógusok béréről42
A gazdálkodás - nem gazdálkodás jelenlegi megoldásai ( - "A csatatér")42
Iskola és fenntartója42
A költségvetés és a fenntartó kapcsolata43
A gazdálkodás, mint cél; a feléje vivő út45
Ráfordítások és eredmények45
Az iskolák finanszírozásának megoldásai46
Az önkormányzat által fenntartott iskolák finanszírozása46
Pénzügyi források47
Fenntartói gazdálkodás52
Bérgazdálkodás56
Összegzés61
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem