Előszó | 5 |
Az osztály mint társadalmi formáció | 7 |
Az iskolai osztály kiindulási helyzete | 7 |
Vezetési stílusok | 13 |
A laissez-faire osztály | 15 |
Az autokratikusan vezetett osztály | 16 |
A demokratikusan vezetett osztály | 18 |
A vezetési stílusok hatása | 21 |
Vezetési és oktatási stílus | 34 |
A vezetési stílus elmélete és gyakorlata | 36 |
Az osztályklíma háttere | 39 |
Kontaktus és szimpátia | 39 |
Ranglépcső és belső kapcsolatok | 40 |
A ranggörbe és a belső kapcsolatos egyensúlya | 41 |
A kényszerítő rendszerek kihatásai | 43 |
Családi klíma és osztályklíma | 50 |
Formális és informális osztályrend | 55 |
Az iskolai osztály struktúrája | 63 |
A kapcsolatok hálózata | 63 |
A szociális távolság rögzítése | 64 |
A szociometriai teszt | 65 |
A szociometriai táblázat | 66 |
Az osztály szociogramja | 69 |
Egy szociogramminta | 72 |
A szociogram felépítése | 73 |
A szociogram elemzése és értelmezése | 74 |
A struktúra és pozíció változásai | 79 |
Osztálystruktúra és vezetési stílus | 82 |
A rivalizálás | 84 |
A rivalizálás tere | 84 |
A versengés terének behatárolása | 87 |
A rivalizálás formái | 88 |
A rivalizálás tompítása és fokozása | 92 |
A rangsor | 96 |
A vezetés és a szerepek differenciálódása | 99 |
A tanuló-tanító viszony | 106 |
A tanuló felől nézve | 106 |
A tanító felől nézve | 118 |
Az osztály tömeggé válása | 122 |
Indulati állapotok következtében létrejött eltömegesedés | 123 |
A struktúra szétesése következtében létrejött eltömegesedés | 126 |
Az osztály létszáma | 129 |
Az osztályszellem | 137 |
A csoportszellemről általában | 137 |
Milyen jegyekből olvasható le az osztályszellem? | 139 |
Közösségi élet és egyszerű szokáserkölcs | 142 |
Osztálytípusok | 147 |
Az osztályszellem hordozói | 148 |
A tanítási eljárás mint szociológiai szituációk tényezője | 152 |
A kifejtő-előadó (kérdve kifejtő) tanítási eljárás | 152 |
A munkaiskolaszerű tanítási eljárás | 164 |
A munkamegosztás problémája | 164 |
Az egyedi munka szociálpszichológiája | 165 |
A munkaiskola individualizált formája (A Dalton-terv) | 170 |
A csoportoktatás mint tanítási mód | 174 |
A csoportmunka jelentősége | 176 |
A csoportmunka előfeltételei | 180 |
Kis csoportok felépítése | 186 |
A kis csoportok társas dinamikája | 188 |
A csoportalakítás | 195 |
A csoport összetétele | 195 |
Tartós csoportok vagy változó összetételű csoportok? | 197 |
A társas szerepjáték mint a csoportmunka előkészítése | 198 |
A modellcsoport | 202 |
Az oktatási megbeszélés | 204 |
A beszélgetés irányításának normái | 204 |
Az oktatási beszélgetés szociáltechnikája | 207 |
Különböző oktatási helyzetek előfordulási gyakorisága és kedveltsége | 211 |
A környezet hatása a tanulókra és az iskolára | 215 |
A társadalmi-gazdasági viszonyok hatása az iskolai teljesítményre | 215 |
A környezet gondozottsága és gondozatlansága | 218 |
Környezet és iskolaérettség | 223 |
A környezet szektorai | 228 |
A gazdasági szektor | 228 |
Számadatok a környezettanulmányokhoz | 239 |
Zárógondolatok | |
Szociológiai látás és gondolkodás | 243 |
Az osztály irányításának és alakításának tízparancsolata | 246 |