1.062.052

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az iskolai könyvtár

Könyvtárostanárok kézikönyve

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az iskolai könyvtár nem közművelődési könyvtár az iskolában, hanem taneszközök szakkönyvtára az iskolában. Bár állományának egy része hasonlít a közművelődési könytárak gyűjteményeihez.... Tovább

Előszó

Az iskolai könyvtár nem közművelődési könyvtár az iskolában, hanem taneszközök szakkönyvtára az iskolában. Bár állományának egy része hasonlít a közművelődési könytárak gyűjteményeihez. Gondolkodásunknak és tájékozódásunknak ezt az irányító sarkcsillagát akkor is meg kell őriznünk vezérlő eszmeként, ha iskolai könyvtáraink jelentős része messze nem hívható még taneszközök szakkönyvtárának. Az oktatás egykönyvűvé válása több évtizedes korszakában nem volt valódi szükség iskolai könyvtárra, így a kötelező irodalom tárolóhelyévé szűkült. Ennek következtében távolról sem lebecsülve ezt a szerepet kezdett a könyvtárosi gondolkodásban egyre inkább hasonlítani egy kis közművelődési könyvtárhoz. Most pedig a felelős tanszabadság s választhatóság éveiben a Nap alatt nincs helye a forrásokat nélkülöző tanszabadságnak és pedagógusi döntéseknek. Más szóval, az iskolai könyvtár az iskola szellemi életét, pedagógiai választásokat és oktatási folyamatait erjesztő része. Természetesen ez is csak vezérlő eszme, de várakozásaink megvalósítandó tartalma is.
Nagyon sokan könnyelműen nyúltak és nyúlnak az iskolai könyvtár kérdéseihez. Mert látszatra mindenki érthet hozzá, s akit a kötelező pedagógiai szemesztereken túl nem csapott meg közelebbről a nevelés hivatása, nem szembesült az oktatás és iskolaügy mélységeivel és múltjával, könnyen kikiálthatja magát döntnöknek e könyvtárak sorsáról, kárt okozva, még hajószándékkal is. Vissza

Tartalom

BEVEZETŐ 5
(Horváth Tibor)
1 ISKOLAI KÖNYVTÁR, SZAKKÖNYVTÁR, FORRÁSKÖZPONT 7
(Tóth Gyula)
1.1 Iskola és könyvtár 7
1.2 Történeti visszatekintés 8
1.3 Az iskolai könyvtár 15
1.4 Az iskolai könyvtárak csoportosítása 20
1.5 Az iskolai könyvtár helye a magyar könyvtári rendszerben, együttműködés 23
2 AZ ISKOLAI KÖNYVTÁR MODELLJE 27
(Dán Krisztina)
2.1 Bevezető 27
2.2 Előzmények, hagyományok, melyekből a forrásközpont modell létrejött 29
2.3 A Nemzeti alaptantervnek megfelelő iskolai könyvtári ismérvek 33
2.4 Az ezredforduló iskolai könyvtári modellje 36
2.4.1 Az iskolai könyvtár globális definíciója 36
2.4.2 Az iskolai könyvtár részletesebb meghatározása 37
2.4.3 Az iskolai könyvtár funkcionális leírása 38
2.4.4 Az új könyvtári modell kiemelt funkciói 39
2.5 Az iskolai könyvtár szolgáltatásai 40
2.5.1 Szolgáltatási alapelvek 40
2.5.2 A szolgáltatások típusai 42
2.5.2.1 Alapszolgáltatások 42
2.5.2.2 Kiegészítő szolgáltatások 49
2.6 Az iskolai könyvtár funkcionális egységei 50
2.7 Összegezés és kitekintés 54
3 KÖNYVTÁRHASZNÁLAT, KÖNYVTÁRHASZNÁLTATÁS 57
(Balogh Mihály)
3.1 Olvasáspedagógia 57
3.2 Pedagógia és könyvtárpedagógia 59
3.2.1 Válságtünetek a hagyományos pedagógiai gyakorlatban 59
3.2.2 Új kihívások érik az iskolát: az információs társadalom igényei 59
3.2.3 Az iskola és könyvtára lehetséges válaszai 61
3.3 A könyvtárostanár 63
3.3.1 Két szakma határán 63
3.3.2 A könyvtárostanári szerep 64
3.3.2.1 Hivatás vagy mesterség? 64
3.3.2.2 A könyvtárostanár személyiségjegyei 64
3.3.2.3 Könyvtárostanári tevékenységek 65
3.3.2.4 Tanítson vagy neveljen a könyvtárpedagógus? 66
3.4 A könyvtárpedagógia módszertana 67
3.4.1 Az új stúdium előzményei, kialakulása 67
3.4.2 A könyvtárpedagógia alkalmazási területei és tartalmai 68
3.4.3 Óratípusok. Szervezési feladatok a könyvtárhasználati óra előtt 70
3.4.4 A fokozatosság elve. Életkori sajátosságok 71
3.4.5 Óravezetés a könyvtárhasználati típusú órán 72
3.4.6 Az önművelés és irányítása 73
3.4.7 A könyvtár-pedagógia nem a könyvtárostanár magánügye 74
4 AZ ISKOLAI KÖNYVTÁR ÁLLOMÁNYA 79
4.1 Az állomány tartalmi összetételének alapelvei 79
(Csikós Zsuzsanna)
4.1.1 Az iskolai könyvtár feladata - gyűjteményszervezési szempontból 79
4.1.1.1 Az iskolai könyvtár az oktató-nevelőmunka információs bázisa 80
4.1.1.2 A könyvtár szisztematikusan gyűjti anyagát 80
4.1.1.3 Az állomány „kiegészíthető" más könyvtárak anyagából 80
4.1.1.4 Az állomány összetétele lehetővé teszi a könyvtár-,
dokumentum- és információhasználat tanulását és tanítását 81
4.1.2 A gyűjtőkört befolyásoló egyéb tényezők 81
4.1.3 A gyűjtőköri szabályzat 82
4.1.4 A gyűjtőköri szabályzat elkészítésének módja 82
4.1.5 A gyűjtőköri szabályzat alapdokumentumai 83
4.1.6 Az iskolai könyvtári gyűjtemény jellemzői 84
4.1.6.1 Dokumentumtípusok 84
4.1.6.2 Példányszám 85
4.1.6.3 Nyelv 85
4.1.6.4 Időhatárok 85
4.1.6.5 Fő- és mellékgyűjtőkör 86
4.1.6.6 Mit és milyen mélységben gyűjtsön az iskolai könyvtár? 86
4.2 Állományfejlesztés, gyűjteményszervezés
(Dragon Katalin szerk.)
4.2.1 A gyarapítás 92
4.2.1.1 A gyarapítás módjai
4.2.1.2 A gyarapítás folyamata 94
4.2.1.3 A gyarapítás nyilvántartásai 97
4.2.1.4 A dokumentumok állományba vétele 97
4.2.2 Az állományapasztás 98
4.2.2.1 Állományelemzés 99
4.2.2.2 Tervszerű állományapasztás 100
4.2.2.3 Természetes elhasználódás 100
4.2.2.4 Hiány 100
4.2.2.5 A törlés folyamata 101
4.2.3 A könyvtári állomány védelme 102
4.2.3.1 Az állomány ellenőrzése 102
4.2.3.2 Az állomány jogi védelme 104
5 AZ ÁLLOMÁNY FELDOLGOZÁSA AZ ISKOLAI KÖNYVTÁRBAN 107
(Varga Katalin)
5.1 A feldolgozás célja 107
5.1.1 Az állomány reprezentálása 107
5.1.2 Az információ visszakereshetővé tétele 108
5.1.3 Pedagógiai feladat 109
5.1.4 Kompatibilitás, szabványosság 109
5.2 A feldolgozás szempontjai 109
5.2.1 Azonosítás 109
5.2.2 Formai leírás 110
5.2.3 Tartalmi feltárás 111
5.3 Az adatelemek szegmentálása 112
5.3.1 ISBD 112
5.3.2 MARC 112
5.4 A tartalmi feltárás eszközei 115
5.4.1 Osztályozási rendszerek - ETO 115
5.4.2 Tárgyszójegyzékek, tezauruszok 116
5.4.2.1 Tárgyszójegyzék iskolai könyvtárak részére 117
5.4.2.2 Magyar Pedagógiai Tárgyszójegyzék 119
5.4.2.3 ERIC tezaurusz 121
5.5 Feldolgozás a gyakorlatban - példák 121
5.6 Katalógustípusok, szerkesztési elvek 124
5.6.1 Leíró katalógusok 124
5.6.2 Tárgyi katalógusok 125
5.6.3 OPAC 128
5.7 Számítógép a könyvtári feldolgozásban 128
5.7.1 Szoftvertípusok 128
5.7.2 Integrált könyvtári rendszerek az iskolai könyvtárban 129
5.7.3 A szoftverkiválasztás szempontjai 130
5.8 Rekordok átvétele más könyvtáraktól 131
6. TÁJÉKOZTATÁS AZ ISKOLAI KÖNYVTÁRAKBAN 137
(Borostyániné Rákóczi Mária)
6.1 A tájékoztató szolgáltatások típusai 138
6.1.1 A tájékoztató munka 138
6.1.2 A tájékoztató szolgáltatások rendszerezése 139
6.1.3 Felosztás a szolgáltatások orientációja szempontjából 141
6.1.4 A tájékoztató szolgáltatások tartalma 141
6.2 A tájékoztató szolgáltatások forrásai 142
6.2.1 Kézikönyvtár 142
6.2.2 Katalógusok 144
6.2.3 Számítógépes adatbázisok 144
6.3 Tájékoztató szolgáltatások az iskolai könyvtárakban 147
6.4 Pedagógiai szakirodalmi tájékoztatás 148
7 AZ INTERNET INFORMÁCIÓFORRÁSAI AZ ISKOLAI KÖNYVTÁRI
TÁJÉKOZTATÁSBAN 155
(Kovács László)
7.1 Bevezetés 1 155
7.1.1 Kulcs a távoli gépekhez: telnet 156
7.1.2 Barangolás a Hálózaton: WWW 156
7.1.3 Kommunikáció az Interneten: e-mail 157
7.2 Online elérhető könyvtári katalógusok (OPAC-ok) 158
7.2.1 A Common Command Language (CCL) 159
7.2.2 Online elérhető katalógusok Magyarországon 159
7.2.2.1 ALEPH 160
7.2.2.2 Voyager 161
7.2.2.3 TINLIB 161
7.2.3 Egy példa külföldről: Library of Congress 162
7.3 Adatbázisok 162
7.3.1 A pedagógia szakirodalmi adatbázisa - a PAD 163
7.3.2 Az OKI adatbázisai 163
7.3.3 Egy példa külföldről: ERIC 164
7.4. Szövegarchívumok 164
7.5 Hypertext dokumentumok 165
7.5.1 A keresőrendszerekről 167
7.5.1.1 AltaVista 167
7.5.1.2 Yahoo 168
7.5.1.3 Heureka 168
7.6 Egyéb források 169
8 AZ ISKOLAI KÖNYVTÁRAK MŰKÖDTETÉSE 171
(Celler Zsuzsanna)
8.1 Az iskolai könyvtárak szakmai követelményei 175
8.1.1 Alapkövetelmények 175
8.1.2 Az iskolai (kollégiumi) könyvtár feladatai 175
8.2 Az iskolai könyvtár működését biztosító személyi feltételek 176
8.2.1 A könyvtárostanár 176
8.2.2 Könyvtáros asszisztens, oktatástechnikus, számítástechnikus 178
8.3 Az iskolai könyvtár működését biztosító tárgyi feltételek 178
8.3.1 Az iskolai könyvtárak kialakítása 179
8.3.2 Az iskolai könyvtár kialakításának és bővítésének alapelvei 179
8.3.3 A könyvtár elhelyezése az iskolában 180
8.4 Az iskolai könyvtárak funkcionális egységei és terei 183
8.4.1 Az információhordozók tára 183
8.4.2 A tanulóhelyek 188
8.4.3 Műhely 1 190
9 MELLÉKLETEK 195
1. A gyarapítás nyilvántartásai 195
2. Állomány-nyilvántartás 198
3. A kivonás nyilvántartásai 201
4. Az állományvédelem nyilvántartásai 202
5. Néhány iskolai könyvtár alapterülete és berendezése 204
6. Az iskolai könyvtár jogi szabályozásai és iránymutatásai 228
A KÖTET SZERZŐI 233
RÖVIDÍTÉSEK JEGYZÉKE 235
NÉV- ÉS TÁRGYMUTATÓ 237
TARTALOMJEGYZÉK 249
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Az iskolai könyvtár
Állapot:
3.340 ,-Ft
17 pont kapható
Kosárba