1.059.290

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az iskola működése és működészavarai

Esettanulmányok egy lakótelepi, nagy iskoláról

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Oktatáskutató Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 175 oldal
Sorozatcím: Műhelytanulmányok
Kötetszám: 2
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-404-006-3
Megjegyzés: Megjelent 300 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Esetek, történések, szemelvények egy iskola mindennapjaiból - csepp a tengerben. Lehetséges-e, hogy mindezek - "tenger a cseppben" - egyedi esetlegességükön túl, akár az iskola, mint intézmény... Tovább

Előszó

Esetek, történések, szemelvények egy iskola mindennapjaiból - csepp a tengerben. Lehetséges-e, hogy mindezek - "tenger a cseppben" - egyedi esetlegességükön túl, akár az iskola, mint intézmény működésére vonatkozóan is szolgáljanak lényeges információval? E kérdésre csak e könyv egésze adhat választ, bevezetésként azonban hadd bocsássak előre egy-két gondolatot.
Azzal párhuzamosan, ahogy növekedett az oktatás társadalmi jelentőségének felismerése, egyre erőteljesebbé /és differenciáltabbá/ vált az a szükséglet, hogy minél pontosabb, megbízhatóbb képet kapjunk az iskola működéséről s a működés hatékonyságáról egyaránt. Nyilvánvaló, hogy e szükséglet kielégítése olyan mértékben vált lehetségessé, ahogy megteremtődtek ennek módszerbeli feltételei.
Az iskolával foglalkozó kutatások keményen harcoltak azért, hogy eredményeiket, következtetéseiket tudományosan helytállónak ismerjék el, s számos olyan módszert fejlesztettek ki /vagy használtak fel a rokon diszciplinák eszköztárából/, amelyekkel többé-kevésbé egzaktan mérhetők egy adott rendszer, ill. a benne működő egyének teljesítményei. /Gondoljunk csak arra, hogy az elmúlt évtizedben milyen erőteljes felfutást tapasztalhattunk a tantárgyi teljesítménymérés és általában a pedagógiai értékelés területén./ Vissza

Tartalom

Bevezetés 1
Felvinczi Katalin: Élet az első osztályban 7
1. Az óralátogatások tapaszatalatai 7
1.1 A pedagógusok kommunikációja. Tartalmi elemek: ismeretközlés, minősítés, viszonyuk a gyerekekhez 7
1.2 Az óramegfigyelések tapasztalatainak összefoglalása 22
2. A pedagógusinterjúk tapasztalatai 27
2.1 A siker és a sikertelenség értékelése 28
2.2 Az iskola szervezeti sajátosságai - a pedagógusok szemével 31
2.3 A pedagógusinterjúk tapasztalatainak összefoglalása 36
3. Összefoglalás 40
Gubi Mihály: Szemelvények egy iskola életéből 43
1. A két negyedik. Általános észrevételek 44
1.1 A jók vagy egy pregnáns epizód 44
1.2 A másik negyedik - másik világ 53
1.3 Szemelvények a két világ életéből /óramegfigyelések 54
1.3.1 Iskola és nem iskola 55
1.3.2 A két oroszóra 56
1.3.3 A két énekóra 58
1.3.4 A két olvasásóra 62
2. Néhány következtetés 65
2.1 A tanulói szerepviselkedés két válfaja 65
2.1.1 Fegyelmezés 67
2.1.2 Spontán viselkedés tanulókról 71
3. Néhány szó a napköziről 74
4. Összefoglalás helyett: a tagozati ülés 80
5. Az ötödikesek 82
5.1 Magyaróra 82
5.2 Környezetismereti óra 84
5.3 Történelemóra 85
6. A tanár lehetséges szerepe 87
7. A felzárkóztató osztály avagy a pária populáció 90
Szabó László Tamás: Tanítás - tanulás - szocializáció 97
1. Strukturák és folyamatok a tanításban 97
1.1 Tevékenységszerkezet - kezdeményezés 100
1.2 Munkaformák 109
1.3 Tanári reagálás tanulói megnyilvánulásokra 113
2. A tanítási órák légköre 119
3. Iskolai tapasztalat és szocializáció 124
4. Szakma? Hivatás? 126
Kőrössy Judit: Nyolcadikosok és /iskolai/ értékek 137
1. Az iskola feladata 139
1.1 A dokumentumok - az iskola feladata 139
1.2 Az óramegfigyelések tapasztalatai
A tanítás-tanulás fontossága 147
1.3 Az interjúk, avagy ki hogy látja ugyanazt az iskolát 156
2. A tanítás szervezési és vezetési feltételei 162
2.1 Szervezési és vezetési feladatok 162
2.2 Az iskola vezetésének minősítése a dokumentumok szerint 165
2.3 A pedagógusok véleménye a vezetésről 166
3. Az iskola és a család kapcsolata 168
3.1 a pedagógusok véleménye a családokról 168
3.2 És hogy látják a szülők az iskolát 170
4. Összefoglalás 172
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem