| Bevezetés | 7 |
| Mezei Gyula: Az igazgató szerepe | 9 |
| Az igazgató alkalmasságáról | 9 |
| A törvényes előírások | 9 |
| Az igazgató személyisége | 14 |
| Az igazgató szakmai felkészültsége | 19 |
| Az igazgató közéleti ember | 21 |
| A pályázati rendszer | 22 |
| Szemelvények | 26 |
| Golnhofer Erzsébet: A hatékony vezető | 26 |
| Mezei Gyula: A vezetés szakszerűsége | 27 |
| Dokumentum | 28 |
| Horváth Márton: Önismereti gyakorlat iskolavezetők számára | 28 |
| Kérdések - feladatok | 31 |
| Az igazgató szerepe a vezetésben | 33 |
| Az iskolában nincs kollektív vezetés | 33 |
| Az igazgató hatalmának forrásai | 41 |
| Célszerű munkamegosztás a vezetésben | 42 |
| Szemelvények | 52 |
| Golnhofer Erzsébet: Az iskolavezetés modellje | 52 |
| Zalka György: Közvetlen segítőtársaink, az igazgatóhelyettesek | 54 |
| Mezei Gyula: A pedagógiai önállóság | 55 |
| Kérdések - feladatok | 63 |
| Az iskola működése, önállósága | 65 |
| Az iskola önállósága | 65 |
| Az önállóság öt területe | 67 |
| Az iskolában működő önkormányzatok | 76 |
| Szemelvények | 85 |
| Az Oktatási Miniszter tájékoztatója | 85 |
| Mezei Gyula: A legtöbbet hangoztatott aggályok | 86 |
| Kozma Tamás: Autonómia: mítosz és valóság | 86 |
| Kérdések - feladatok | 88 |
| Bosch Márta: Munkaügy és munkajog | 89 |
| A munkaügyi kapcsolatok jogi szabályozásáról és az intézményen belüli sajátos szabályozásról | 89 |
| Törvények és jogszabályok alapján | 89 |
| A közalkalmazotti jogviszony jogi szabályozása | 89 |
| Érdekegyeztetés, belső munkaügyi szabályok | 93 |
| A kollektív szerződés | 96 |
| A személyi döntések kiemelkedő szerepe | 102 |
| A pályázatok kiírása | 103 |
| A kinevezés jogviszonyt teremt | 105 |
| Mit tartalmaz a munkaköri leírás? | 108 |
| Dokumentum | 110 |
| Közalkalmazotti szabályzat | 110 |
| Kollektív szerződés | 113 |
| Munkaköri leírás iskolai igazgatóhelyettes részére | 115 |
| Munkaköri leírás diákotthoni igazgatóhelyettes részére | 117 |
| Kérdések - feladatok | 119 |
| A személyi illetmények és az anyagi elismerés | 121 |
| A közalkalmazottak illetményéről | 121 |
| A fizetési osztályba sorolás elvei | 122 |
| Besorolás a pedagógusi munkakörben | 123 |
| A nem pedagógusi munkakörben foglalkoztatottak osztályba sorolása | 126 |
| A további szakképesítés, szakképzettség elismerése | 128 |
| A fizetési fokozatok megállapítása | 135 |
| Garantált illetmény | 135 |
| A pedagógusok kötelező óraszámának emelésével kapcsolatos kompenzáció | 136 |
| Kötelező és adható pótlékok | 137 |
| A kiemelkedő teljesítmény elismerése | 139 |
| A túlmunka és díjazása | 140 |
| Jubileumi jutalomra jogosultság | 141 |
| A minősítés értékelést jelent | 142 |
| Kérdések - feladatok | 144 |
| A közalkalmazotti jogviszony | 145 |
| A közalkalmazotti jogviszony megszűnése | 145 |
| Fegyelmi felelősségre vonás | 147 |
| Kérdések - feladatok | 149 |
| Az intézmények ügyvitele és ügyiratkezelése | 151 |
| Az ügyintézés és az iratkezelés | 151 |
| Tanügyi nyilvántartások | 153 |
| A tantárgyfelosztás és az órarend | 155 |
| A jegyzőkönyv | 155 |
| A tanügyi nyilvántartások vezetése | 155 |
| Pais Károlyné: Tárgyalástechnika | 157 |
| Mit nevezünk tárgyalásnak? | 157 |
| A tárgyalás néhány fajtája | 158 |
| Üzleti tárgyalás | 159 |
| Informális tárgyalások | 160 |
| Kérdések - feladatok | 162 |
| A kommunikációs jelek értelmezésének háttere | 163 |
| A jelrendszerek elsajátítása | 163 |
| Közös ismeretek szükségesek | 164 |
| Értékrend, alapeszmék, szemléletmód | 165 |
| Szemelvények | 169 |
| Mi a kommunikáció | 169 |
| Kérdések - feladatok | 170 |
| A sikeres kommunikáció | 171 |
| A sikeres kommunikáció feltételei | 171 |
| A személyes benyomások, várakozások | 172 |
| Személyes érdek, elfogultság, sztereotípia | 174 |
| A hangulat szerepe | 176 |
| A beleélés még nem empátia | 177 |
| A saját magunkról alkotott kép szerepe | 179 |
| Kérdések - feladatok | 183 |
| A kommunikáció eszközei | 185 |
| A nyelv, mint a hatásgyakorlás eszköze | 185 |
| A nyelvi megformálás fontossága | 186 |
| Szólj, s megmondom, ki vagy! | 188 |
| A rétegnyelvi elkülönülés | 190 |
| Kérdések- feladatok | 193 |
| A nem verbális jelzések gazdag rendszere | 195 |
| Gesztusok, mimika, testtartás | 196 |
| A tér berendezése, használata, értelmezése | 198 |
| Kérdések - feladatok | 202 |
| A meggyőzés | 203 |
| Első helyen áll az információ forrása | 203 |
| Negatív és pozitív hangulatkeltés | 205 |
| Az érvek felvonultatása | 206 |
| Az emlékezet sajátos működése | 208 |
| Milyen módon adjuk elő érveinket? | 211 |
| Gyakorlati megfontolások a tárgyalással kapcsolatban | 213 |
| Kommunikáció a tárgyalás folyamatában | 215 |
| Kérdések - feladatok | 218 |
| Bibliográfia | 220 |