Bevezetés | 7 |
Az igazgató szerepe (Mezei Gyula) | 9 |
Az igazgató alkalmasságáról | 9 |
A törvényes előírások | 9 |
A sikeres pedagógus | 10 |
A tanári erények nem elégségesek | 12 |
Az igazgató személyisége | 13 |
Legyen kiegyensúlyozott, harmonikus egyéniség | 13 |
Jellemezze a kezdeményezőkészség | 14 |
A kommunikációs készség a siker feltétele | 14 |
Nélkülözhetetlen az irányítás készsége | 15 |
A közösségalkotás képessége a pedagógiai vezető erénye | 15 |
Szükséges a kellő önismeret, önbizalom | 16 |
Az érzelmek fegyelmezése megtanulható | 17 |
Az igazgató szakmai felkészültsége | 17 |
Követelmény az átfogó pedagógiai kultúra | 17 |
Tájékozottság a vezetéselméletben | 18 |
Igazgatási, gazdálkodási, jogi, vezetéspszichológiai ismeretek | 18 |
A gyakorlat tapasztalatai | 18 |
Az igazgató közéleti ember | 19 |
A pályázati rendszer | 20 |
A pályázatot ki kell írni | 20 |
A nevelőtestület véleményezési joga | 20 |
Az igazgató munkájának értékelése | 21 |
A pályázó vezetői programmal pályázik | 21 |
Szemelvények | 23 |
A hatékony vezető (Golnhofer Erzsébet) | 23 |
A vezetés szakszerűsége (Mezei Gyula) | 24 |
Dokumentum | 25 |
Önismereti gyakorlat iskolavezetők számára (Horváth Márton) | 25 |
Kérdések, feladatok | 27 |
Az igazgató szerepe a vezetésben | 29 |
Az iskolában nincs kollektív vezetés | 29 |
A pedagógiai vezetés tartalma | 31 |
A tanügyigazgatási feladatok | 32 |
Az igazgató személyzeti vezető is | 33 |
Szervezeti és tárgyi feltételek | 34 |
Az igazgató hatalmának forrásai | 35 |
Célszerű munkamegosztás a vezetésben | 36 |
Nagy változatosság a feltételekben | 36 |
A lineáris szervezet lehetőségei | 38 |
Funkcionális és szervezeti felépítés | 39 |
A törzskari szervezet előnyei | 42 |
Szemelvények | 44 |
Az iskolavezetés modelljei (Golnhofer Erzsébet) | 44 |
Közvetlen segítőtársaink, az igazgatóhelyettesek (Zalka György) | 46 |
A pedagógiai önállóság (Mezei Gyula) | 47 |
Kérdések, feladatok | 48 |
Az iskola működése, önállósága | 49 |
Az iskola önállósága | 49 |
Az autonómia történeti előzményei | 49 |
Az elmúlt évtizedek változásai | 50 |
Az önállóság öt területe | 51 |
A szakmai önállóság | 51 |
Mit jelent a szervezeti önállóság? | 51 |
Önállóság a személyzeti és munkaügyekben | 55 |
Önállóság a gazdálkodásban | 56 |
Az igazgatási önállóság | 57 |
Az iskolában működő önkormányzatok | 57 |
A nevelőtestület jogai | 57 |
A szakmai munkaközösségek feladatai | 60 |
Az egy osztályban tanító tanárok | 62 |
Az ifjúsági önkormányzatok a diákokat képviselik | 63 |
A szülői önkormányzatok érdekeltsége | 63 |
Szemelvények | 64 |
A legtöbbet hangoztatott aggályok (Mezei Gyula) | 64 |
Autonómia: mítosz és valóság (Kozma Tamás) | 65 |
Kérdések, feladatok | 66 |
Munkaügy és munkajog (Bosch Márta) | 67 |
A munka világának jogi szabályozásáról és az intézményen belüli sajátos szabályozásáról | 67 |
Törvények és jogszabályok alapján | 67 |
A közalkalmazotti jogviszony jogi szabályozása | 67 |
Érdekegyeztetés belső munkaügyi szabályok | 70 |
Érdekegyeztető fórumok | 70 |
A közalkalmazotti szabályzat | 71 |
A kollektív szerződés | 73 |
A szerződéskötő partnerek | 73 |
A szerződésben szabályozható kérdések | 74 |
Külön szabályok az intézményvezetőkre | 74 |
A kollektív szerződés formája, szerkezete | 75 |
A kollektív szerződésbe tartozó témák | 75 |
A kollektív szerződés módosítása, megszüntetése | 77 |
A személyi döntések kiemelkedő szerepe | 80 |
A pályázatok kiírása | 81 |
A kinevezés jogviszont teremt | 82 |
Mit tartalmaz a munkaköri leírás? | 84 |
Dokumentumok | 86 |
Közalkalmazotti szabályzat | 86 |
Kollektív szerződés | 89 |
Munkaköri leírás iskolai igazgatóhelyettes részére | 91 |
Munkaköri leírás diákotthoni igazgatóhelyettes részére | 93 |
Kérdések, feladatok | 95 |
A személyi illetmények és az anyagi elismerés | 97 |
A közalkalmazottak illetményéről | 97 |
A fizetési osztályba sorolás elvei | 97 |
Besoroáls a pedagógusi munkakörben | 98 |
A nem pedagógusi munkakörben foglalkoztatottak osztályba sorolálsa | 101 |
A további szakképesítés, szakképzettség elismerése | 103 |
A kinevezési okirat szerepe az elismerésben | 104 |
A besorolás alapja az iskolai végzettség | 106 |
Alkalmazás a pedagógiai szakszolgálat intézményében | 108 |
A fizetési fokozatok megállapítása | 108 |
Garantált illetmény | 109 |
A pedagógusok kötelező óraszámának emelésével kapcsolatos kompenzáció | 109 |
Kötelező és adható pótlékok | 110 |
A kiemelkedő teljesítmény elismerése | 112 |
A túlmunka és díjazása | 112 |
Jubileumi jutalomra jogosultság | 113 |
A minősítés értékelést jelent | 114 |
Kérdések, feladatok | 115 |
A közalkalmazotti jogviszony | 117 |
A közalkalmazotti jogviszony megszűnése | 117 |
Fegyelmi felelősségre vonás | 119 |
Az intézmények ügyvitele és ügyiratkezelése | 121 |
Az ügyintézés és az iratkezelés | 121 |
Tanügyi nyilvántartások | 123 |
A beírási napló, a felvételi és mulasztási napló | 123 |
A foglalkozási napló | 123 |
A törzslap | 123 |
A bizonyítvány | 123 |
A tantárgyfelosztás és az órarend | 124 |
A jegyzőkönyv | 124 |
A tanügyi nyilvántartások vezetése | 125 |
Kérdések, feladatok | 126 |
Tárgyalástechnika (Pais Károlyné) | 127 |
Mit nevezünk tárgyalásnak? | 127 |
A tárgyalás néhány fajtája | 128 |
Üzleti tárgyalás | 128 |
Informális tárgyalások | 129 |
Szemelvények | 131 |
Mi a kommunikáció? | 131 |
Kérdések, feladatok | 132 |
A kommunikációs jelek értelmezésének háttere | 133 |
A jelrendszerek elsajátítása | 133 |
Közös ismeretek szükségesek | 134 |
Értékrend, alapeszmék, szemléletmód | 135 |
Kérdések, feladatok | 138 |
A sikeres kommunikáció feltételei | 139 |
A sikeres kommunikáció feltételei | 139 |
A személyes benyomások, várakozások | 140 |
Személyes érdek, elfogultság, sztereotípia | 141 |
A hangulat szerepe | 142 |
A beleélés még nem empátia | 143 |
A saját magunkról alkotott kép szerepe | 145 |
Kérdések, feladatok | 148 |
A kommunikáció eszközei | 149 |
A nyelv, mint a hatásgyakorlás eszköze | 149 |
A nyelvi megformálás fontossága | 150 |
Szólj, s megmondom, ki vagy! | 151 |
A rétegnyelvi elkülönülés | 152 |
Kérdések, feladatok | 155 |
A nem verbális jelzések gazdag rendszere | 157 |
Gesztusok, mimika, testtartás | 158 |
A tér berendezése, használata és értelmezése | 159 |
Kérdések, feladatok | 162 |
A meggyőzés | 163 |
Első helyen áll az információ forrása | 163 |
Negatív és pozitív hangulatkeltés | 164 |
Az érvek felvonultatása | 165 |
Az emlékezet sajátos működése | 166 |
Milyen módon adjuk elő érveinket? | 168 |
Gyakorlati megfontolások a tárgyalással kapcsolatban | 170 |
Kommunikáció a tárgyalás folyamatában | 172 |
Kérdések, feladatok | 175 |
Bibliográfia | 177 |