1.063.444

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az irodalomtanítás módszertana

Kézirat/Állami Pedagógiai Főiskola

Szerző
Budapest
Kiadó: Felsőoktatási Jegyzetellátó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 167 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 8-7955. A könyv 219 példányban jelent meg. Kézirat.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A pedagógiai főiskolák oktatásának és nevelésének célja az általános iskolai tanárképzés. A jó tanári munka alapja a szaktudomány alapos elsajátítása. A tudomány megtanításával azonban még... Tovább

Előszó

A pedagógiai főiskolák oktatásának és nevelésének célja az általános iskolai tanárképzés. A jó tanári munka alapja a szaktudomány alapos elsajátítása. A tudomány megtanításával azonban még korántsem fejeződik be az általános iskolai tanárképzés. A legjobb szaktudás is holt anyaggá válik, ha tanár járatlan az irodalom iskolai tanításának módszertanában.
Az irodalmi szakmódszertannak az irodalom eredményes tanítására kell elvileg megalapozott útmutatást adnia! Az irodalomtanárnak a szaktudomány elsajátítása mellett a szakmódszertan elméletében és gyakorlatában is jártasnak kell lennie! Csak a két tudományág rendszeres elsajátítására épülhet az eredményes iskolai gyakorlat!
Ezért kell a szakmódszertan kérdéseivel behatóan foglalkoznunk! Rendkívüli fontossága miatt meg kell teremtenünk méltó megbecsülését! Jól megszervezett és elmélyült kutató munkával tudományos szintre kell emelnünk! Ez a feladata a pedagógiai főiskolán folyó irodalmi szakmódszertan tanulmányozásának.
Golubkov: Az irodalomtanítás módszertana c. művének magyar fordítása ébresztette rá irodalomtanárainkat a magyar irodalomtanítás elméletének és gyakorlatának súlyos fogyatékosságaira, s szinte parancsolóan követelte a forradalmi fejlődést. Míg Golubkov könyvének magyar fordítása vált a magyar irodalmi szakdidaktika száguldó fejlődésének erjesztő kovászává, annak merev alkalmazásából következett egyik veszedelmes hibája is, a dogmatizmus: a szovjet irodalomtanítás gyakorlatából általánosított didaktikai elveket mereven alkalmaztuk a mi irodalomtanításunkban. Elmulasztottuk a haladó hazai hagyományok felhasználását.
Az irodalomtanárok nagy lelkesedéssel fogtak hozzá Golubkov módszertanának tanulmányozásához, de ez a tanulmányozás, még a legjobbak egy részét is kényelmessé tette, ügy gondolták, hogy az elméletet készen kapták, fő feladat csupán annak alkalmazása az oktatás gyakorlatában.
A korszerű didaktika tanulmányozása és alkalmazása kétségtelenül igen nagy eredményt jelentett. A didaktika elméletének buzgó kutatása azonban végül meghozta az ellenhatást is: bekövetkezett a didaktikától való elfordulás, kialakult irodalomtanárainkban - még a legjobbak közül is sokban - bizonyos didaktikaellenesség. Abban kétségtelen igazság rejlik, hogy a szakdidaktika elméletének megtanulása még nem avat senkit j ó irodalomtanárrá, viszont az is igaz, hogy tanári gyakorlatunkban rengeteget köszönhetünk a didaktikának. A didaktika elméletéből és tapasztalataiból a hosszú tanári gyakorlat során igen sok alakul át tanári rutinná, készséggé, gyakorlattá. Vissza

Tartalom

Bevezetés
I. fejezet Cél és tartalom
1. Az irodalomtanítás célja és feladata 5
2. Az irodalomtanítás tartalmi kérdései 9
a/ A tanterv 9
b/ A tankönyv 10
c/ Az irányító és a helyi tanmenet 17
d/ Az irodalomóra az órák rendszerében. A téma 19
II. fejezet Az irodalomtanítás szervezése és módszere
1. Az oktatás alapelveinek érvényesülése az irodalomtanításban 22
2. Az irodalmi óra szervezeti formái. Az óratípusok 28
a/ A vegyes típusú óra 30
b/ Az új anyagot feldolgozó /bevezető/ óra 39
c/ Összefoglaló /ismétlő/ rendszerező/ óra 40
d/ Az ismeretek gyakorlati alkalmazása 41
e/ Az ellenőrző /számonkérő óra/ 42
3. Az irodalomóra oktatási módszerei 43
a/ Az elbeszélés 43
b/ A beszélgetés 45
c/ A beszámolás 47
4. Az irodalomtanítás egyéb lehetőségei 47
a/ A színház és mozi 47
b/ Az irodalom és a zene 49
c/ Szemléltetési módok és lehetőségek 50
d/ Irodalmi kirándulások 51
5. Az irodalomtanítás segédeszközei 52
a/ A tanulók önálló munkája a tankönyvvel 52
b/ A tanári segédeszközök használata 52
6. Az irodalmi óra tervezése, az óravázlat 53
7. Előkészület az irodalmi órára a kislétszámú iskolában 54
III. fejezet Az irodalmi oktatás nevelési lehetőségei
1. A hazafias nevelés megvalósítása az irodalomórán 59
2. Az esztétikai nevelés az irodalomórán 63
IV. fejezet A műelemzés kérdései
1. A bemutató olvasás és a versmondás szerepe a műelemzésnél 65
a/ A prózai szöveg bemutatása, a bemutató olvasás 57
b/ A versek bemutatása, a szép versmondás 59
c/ A tanulók szép olvasási és versmondás! készségének fejlesztése 71
2. A tartalom és a forma egysége a műelemzésben 74
3. A lírai művek elemzése 79
4. Az epikai és a drámai művek elemzése 84
a/ A szerkezet szerepe a műelemzésben 86
b/ A tájleírás és a tárgyak ábrázolásának szerepe a műelemzésben 87
c/ A költői nyelv szerepe a műelemzésben 88
5. Sajátos eljárások a hosszú szemelvények elemzése során 89
6. A táblai vázlat elkészítésének szempontjai 92
V. fejezet Az elméleti fogalmak tanításának általános elvi kérdései 94
1. Az irodalomelmélet alapelveinek tanítása 95
2. A műfajelméleti fogalmak tanítása 99
3. A stilisztikai fogalmak tanítása, a stíluskészség fejlesztése 102
4. A verstani ismeretek tanítása 104
VI. fejezet
1. A fogalmazástanítás általános kérdései 106
2. A tanulók szóbeli és írásbeli kifejező készségének fejlesztése 106
3. Az egyes osztályok fogalmazástanításának módja és anyaga 111
4. A dolgozatírás és a dolgozatjavítás feladatai 113
VII. fejezet A tanulók olvasásának irányítása
1. A házi olvasmányok kérdése 116
a/ Az ajánlott házi olvasmányokkal kapcsolatos tanári munka 116
b/ Az iskolai olvasómozgalom 118
2. Az ifjúsági irodalom 123
3. A szakkörvezetés anyaga és módszere 131
Példatár
Magyar irodalmi tanmenet az ált. isk. V. o. számára 143
Példavázlatok az egyes óratípusokra 146
Példák különböző műfajcsoportba tartozó művek elemzésére 152
Példák táblai vázlatokra 162
Felhasznált irodalom 164

Nemes István

Nemes István műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Nemes István könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem