Előszó
A pedagógiai főiskolák oktatásának és nevelésének célja az általános iskolai tanárképzés. A jó tanári munka alapja a szaktudomány alapos elsajátítása. A tudomány megtanításával azonban még korántsem fejeződik be az általános iskolai tanárképzés. A legjobb szaktudás is holt anyaggá válik, ha tanár járatlan az irodalom iskolai tanításának módszertanában.
Az irodalmi szakmódszertannak az irodalom eredményes tanítására kell elvileg megalapozott útmutatást adnia! Az irodalomtanárnak a szaktudomány elsajátítása mellett a szakmódszertan elméletében és gyakorlatában is jártasnak kell lennie! Csak a két tudományág rendszeres elsajátítására épülhet az eredményes iskolai gyakorlat!
Ezért kell a szakmódszertan kérdéseivel behatóan foglalkoznunk! Rendkívüli fontossága miatt meg kell teremtenünk méltó megbecsülését! Jól megszervezett és elmélyült kutató munkával tudományos szintre kell emelnünk! Ez a feladata a pedagógiai főiskolán folyó irodalmi szakmódszertan tanulmányozásának.
Golubkov: Az irodalomtanítás módszertana c. művének magyar fordítása ébresztette rá irodalomtanárainkat a magyar irodalomtanítás elméletének és gyakorlatának súlyos fogyatékosságaira, s szinte parancsolóan követelte a forradalmi fejlődést. Míg Golubkov könyvének magyar fordítása vált a magyar irodalmi szakdidaktika száguldó fejlődésének erjesztő kovászává, annak merev alkalmazásából következett egyik veszedelmes hibája is, a dogmatizmus: a szovjet irodalomtanítás gyakorlatából általánosított didaktikai elveket mereven alkalmaztuk a mi irodalomtanításunkban. Elmulasztottuk a haladó hazai hagyományok felhasználását.
Az irodalomtanárok nagy lelkesedéssel fogtak hozzá Golubkov módszertanának tanulmányozásához, de ez a tanulmányozás, még a legjobbak egy részét is kényelmessé tette, ügy gondolták, hogy az elméletet készen kapták, fő feladat csupán annak alkalmazása az oktatás gyakorlatában.
A korszerű didaktika tanulmányozása és alkalmazása kétségtelenül igen nagy eredményt jelentett. A didaktika elméletének buzgó kutatása azonban végül meghozta az ellenhatást is: bekövetkezett a didaktikától való elfordulás, kialakult irodalomtanárainkban - még a legjobbak közül is sokban - bizonyos didaktikaellenesség. Abban kétségtelen igazság rejlik, hogy a szakdidaktika elméletének megtanulása még nem avat senkit j ó irodalomtanárrá, viszont az is igaz, hogy tanári gyakorlatunkban rengeteget köszönhetünk a didaktikának. A didaktika elméletéből és tapasztalataiból a hosszú tanári gyakorlat során igen sok alakul át tanári rutinná, készséggé, gyakorlattá.
Vissza