Előszó | 5 |
A módszertan elvi kérdései | 5 |
A módszertan az irodalomtanítás elmélete | 9 |
Az irodalomtanítás és a vele kapcsolatos szaktudományok viszonya | 11 |
Irodalomtanítás és korszerűség | 16 |
Irodalom | 20 |
Az általános iskolai irodalomtanítás rendszere | 21 |
Az irodalomtanítás mint esztétikai nevelés | 23 |
Az irodalomtanítás céljai, feladatai, eszközei | 27 |
Az irodalomtanítás anyaga. A tanterv | 31 |
Írásművek | 31 |
Az irodalmi művek kiválasztásának szempontjai | 32 |
Az irodalmi művek elrendezése | 36 |
Az ismeretek | 37 |
Irodalomelméleti - esztétikai ismeretek | 39 |
Fogalmazási ismeretek | 40 |
Az olvasókészség fejlesztését szolgáló ismeretek | 41 |
Irodalom | 42 |
Az esztétikai nevelés eljárásrendszere | 45 |
A műalkotások megismerésének elvi kérdései | 45 |
Mit értünk műismereten? | 47 |
Az irodalmi visszatükröződés sajátosságai | 47 |
A műértés szintjei | 49 |
Az irodalmi művek befogadásának pszichikai folyamata | 55 |
A jelenszerű elemek képzeletben való újraalkotása | 55 |
Élmény és azonosulás | 57 |
Az átélés folyamán keletkezett érzelmek | 58 |
Az intellektuális megértés | 59 |
A műelemzés elvi kérdései | 61 |
Az irodalomtudomány elemzési eljárásai | 61 |
A tudományos és az iskolai elemzés kapcsolata | 62 |
Az iskolai elemzés elvi kérdései | 64 |
Az analógia szerepe a műelemzésben | 68 |
Az iskolai elemzés tipikus hibái | 70 |
Műelemzés és jellemformálás | 74 |
Általános kérdések | 74 |
Katarzis és jellemformálás | 75 |
A műalkotások társadalomképe és a jellemformálás | 80 |
A jellemformálás egyéb tényezői | 82 |
Műelemzés és irodalmi nevelés | 84 |
Az irodalomnak mint művészetnek a megismertetése | 84 |
Az irodalmi ismeretek felhasználására való nevelés | 89 |
A művészi értékek felismerésére való nevelés | 91 |
Társművészetek az irodalmi nevelés folyamatában | 96 |
A film, színház, tévéjáték, hangjáték megértésére való nevelés | 96 |
Zenei és képzőművészeti alkotások az irodalmi nevelésben | 100 |
A tanár és a tanulók az esztétikai nevelés folyamatában | 107 |
Irodalom | 111 |
Az esztétikai nevelés folyamata | 113 |
Általános kérdések | 115 |
Az irodalmi művek befogadásának előkészítése | 117 |
Szó- és fogalommagyarázat | 118 |
A mű előzményei, keletkezési körülményei | 118 |
Írói életrajzok | 121 |
Irodalomelméleti, nyelvi ismeretek az előkészítésben | 123 |
Előkészítés az előző óra anyagára vagy már ismert műre való utalással | 124 |
Az előkészítés egyéb lehetőségei | 125 |
Az előkészítés sajátos feladata: a házi olvasmányok előkészítése | 126 |
Az előkészítés és célkitűzés kapcsolata | 129 |
Az irodalmi művek bemutatása | 130 |
Az irodalmi művek elemző vizsgálata | 135 |
Az elemzés első mozzanatai | 135 |
Az elemzés módját meghatározza az elemzett mű műfaja | 138 |
Lírai művek elemzése | 139 |
Epikai művek elemzése | 149 |
Drámai művek elemzése | 156 |
Az elemzést meghatározza a mű terjedelme, bonyolultsága és az irodalmi nevelésben neki szánt szerep | 162 |
Rövidebb terjedelmű művek részletezőbb elemzése egy teljes tanítási órán | 162 |
Több mű elemzése azonos órán | 165 |
Egy mű elemzése több órán | 168 |
Két-három órán tárgyalható művek | 168 |
Egy mű elemzése 16-20 órán | 175 |
Az elemzést meghatározza a tanár által választott munkaforma | 177 |
Az elemzés eredményeinek kiemelése, értelmezése, rögzítése | 181 |
A műalkotás tartalmának tudatosítása, kiemelése, rögzítése | 181 |
Az irodalmi mű művészi megformáltságáról szerzett élmények tudatosítása | 182 |
Az irodalomra jellemző ismeretek kiemelése, tudatosítása, rögzítése | 184 |
Az összefoglalás legáltalánosabb formája az osztálymunka | 186 |
A táblai vázlat | 189 |
Az ismeretek elmélyítése, alkalmazása | 191 |
A tanulók elméleti ismereteinek elmélyítése | 195 |
A tanulók művészi megismerő képességének fejlesztése | 196 |
Az ismeretek elményítését biztosító speciális alkalmak | 197 |
Gyakorlás a műelemző órán | 201 |
A házi feladat | 201 |
Az irodalmi gyakorló óra | 203 |
Az ismeretek rendszerezése | 207 |
Ellenőrzés és értékelés az esztétikai nevelés folyamatában | 216 |
Általános kérdések | 219 |
A szóbeli ellenőrzés | 221 |
A tanulók teljesítményének írásbeli ellenőrzése | 222 |
A gépi ellenőrzés | 223 |
A kombinatív ellenőrzés | 223 |
Az ellenőrző óra | 225 |
Irodalom | 225 |
A tanórán kívüli esztétikai nevelés | 227 |
Az órán kívüli irodalmi nevelés feladatai és lehetőségei | 229 |
Az egész osztályt foglalkoztató órán kívüli nevelési lehetőségek | 230 |
Irodalmi szakkörök | 233 |
Irodalom | 236 |
A tanulók alapkészségének és képességeinek fejlesztése | 237 |
Általános kérdések | 239 |
A tanulók gondolkodásásnak fejlesztése | 241 |
A tanulók olvasáskészségének fejlesztése | 246 |
Az olvasáskészség fejlesztésének feladatai | 246 |
Az olvasáskészség folyamata, fejlesztésének eljárásai | 248 |
A néma olvasás | 249 |
A hangos olvasás | 251 |
A tanulók olvasáskészségének ellenőrzése | 253 |
A szóbeli és írásbeli kifejezőképesség fejlesztése | 254 |
A szóbeli és írásbeli kifejezőképesség fejlesztésének feladatai | 254 |
A szóbeli és írásbeli kifejezőképesség fejlesztésének általános iskolai rendszere | 258 |
A szóbeli és írásbeli kifejezőképesség fejlesztésének sajátos munkaformái | 264 |
A szóbeli fogalmazás | 264 |
Az írásbeli fogalmazás | 266 |
A tanulók írásbeli kifejezőképességének ellenőrzése | 270 |
A dolgozatírás | 273 |
A dolgozatjavítás | 275 |
Irodalom | 275 |
Az irodalomtanár tervező munkája | 277 |
Az irodalomtanítás folyamatának megtervezése | 279 |
Az irodalomtanítás mint pedagógiai folyamat | 279 |
Az évi munka áttekintő megtervezése | 280 |
A tematikus tervezés | 283 |
A tanmenet | 287 |
Felkészülés az irodalomórára | 290 |
Irodalom | 297 |