Előszó | 9 |
Az eredetiség-program kialakulása és kritikai értelmezése 1817-1822 között | 15 |
Elvi indítékok és történeti meghatározó mozzanatok | 15 |
Előzmények: az eredetiség-eszme feltűnése | 20 |
Az eredetiségprogram első átfogó hazai problémafelvetései | 26 |
A nemesi originalitás eszméi | 34 |
Kazinczy tanítványainak útja az imitáció-elvtől az eredetiségig | 41 |
Kívül a rendiségen: a lélekrajz és a jellemábrázolás felfedezése | 57 |
A program áttörése és diadala | 63 |
Küzdelem az önálló nemzeti irodalom elvének meggyökereztetéséért, a közéleti irodalom szempontjának feltűnése | 67 |
Polgári nemzetté válás és az irodalom | 67 |
A nemzeti irodalom programjának kibontakozása | 77 |
Első "nemzeti" és "közéleti" íróink az irodalomról | 88 |
Írói sors a "közmegegyezés" elve ellenében | 104 |
Önálló irodalomelméleti gondolkodásunk kezdetei | 108 |
A hazai romantika diadala és önkorlátozása | 118 |
Az irodalmi népiesség elméleti alapvetése | 125 |
A "nemzeti egyetemesség" ideálja. A népiesség társadalmi és ideológiai összetevői, előzményei | 125 |
Népiességünk külföldi eszmei forrásai és helye a világirodalmi kontextusban | 134 |
A feudális népiesség újjáéledése - és az elmélet | 145 |
A parasztság felfedezése az irodalmi gondolkodásban | 151 |
Népiesség és társadalmi egyenlőség | 160 |
A Nemzeti hagyományok | 163 |
A szerb népköltészet recepciójának tanulságai az elméletben | 171 |
Az Aurora-népiesség | 178 |
Irodalmi kritikánk kifejlődése | 183 |
A hazai közfelfogás és a kritika. Kazinczy küzdelme a bírálat meghonosításáért | 183 |
Kölcsey kritikái - és a fogadtatásuk | 190 |
Két vérbeli kritikus egyéniség: Szemere Pál és Teleki József | 198 |
A kritika kezdődő térfoglalása | 209 |
Kölcsey Ferenc, az irodalmi gondolkodó | 219 |
Alkata, gondolkodói formátuma | 219 |
Elméletének alapvonásai | 224 |
Esztétikai műveltségének főbb forrásai | 233 |
Új költészeteszmény felé | 244 |
Az irodalom polgárosodásáért és nemzetivé válásáért s a polgárosodás és nemzetté válás irodalmáért | 250 |
Klasszicizmus és romantika, az egyetemes és a nemzeti szép eszméi között | 259 |
Polgárosult irodalmi folyamat és a kritika | 274 |
Programadó összegzések | 280 |
Szemere Pál és kritikai folyóirata, az élet és literatúra | 289 |
A költészet teremtő és kifejező funkciójának előretörése Szemere Pál irodalomkritikai felfogásában | 289 |
Első esztétikai-kritikai folyóiratunk: a romantikus elvek és a gyakorlati kritika egységesülése | 298 |
A szép birodalma és az "esztétikai tribunál" hatalma | 325 |
A romantika bázisa és termőtalaja | 325 |
A szép "különfélesége" és a felszabadító képzelet | 331 |
Toldy Ferenc pályakezdése. Az első műelemzés: az Aesthetikai levelek | 340 |
Bajza József pályakezdő értekezése: Az epigramma theoriája | 359 |
A romantika kanonizálása az elméletben és a klasszicizmus visszaszorulása | 373 |
Új európai orientációk. Szalay László Észrevételei a Muzárion III. és IV. kötetéről | 386 |
A historia litterariától az irodalomtörténetírásig | 403 |
A historizmus előretörése a francia forradalom után | 403 |
A historia litteraria főbb jellemzői és felbomlása | 412 |
Önálló irodalom - önálló irodalomtörténet. Az első kezdeményezések | 415 |
Mailáth János ábrándja a költészettörténet egységteremtő hatalmáról: a Magyarische Gedichte | 424 |
A magyar irodalom-történetírás "alapkönyve" - a Handbuch | 437 |
Mérleg | 461 |
Rövidítések | 475 |
Résumé | 477 |
Névmutató | 485 |