Elöljáróban | 11 |
BEVEZETÉS | |
A könyv célja, módszere, fölépítési | 21 |
A "struktúra" fogalom definíciója | 35 |
A strukturalizmus és a több oldalú kölcsönös kauzalitás elve | 35 |
A struktúra mint erőrendszer | 42 |
A struktúrák mint törvényrendszer | 46 |
A struktúrák rendszere | 51 |
Jegyzetek | 58 |
A műalkotás: komplex modell | 66 |
Struktúra vagy modell? | 66 |
A passzív és az aktív modell | 69 |
A szerkezeti, a funkcionális és az interstrukturális modell | 84 |
A szerkezeti modell | 85 |
A funkcionális modell | 87 |
Az interstrukturális modell | 91 |
Az irodalmi mű mint jelegyüttes és az esztétikum | 97 |
Jegyzetek | 100 |
AZ AKTÍV MODELL | |
Az irodalomlélektan főbb irányzatai | 107 |
Az asszociációs teória | 107 |
A beleérzés-elmélet | 111 |
Az alakelmélet | 116 |
A behaviorista módszer | 123 |
A freudista irányzat | 128 |
A jungiánus-antropologikus irányzat | 135 |
Jegyzetek | 140 |
Az irodalmi mű hatása | 146 |
Hatástényezők | 146 |
Közvetett hatás | 150 |
Az irodalmi alkotás jelentése | 157 |
Hatáselméletek | 161 |
Jegyzetek | 167 |
Az irodalmi hatásfolyamat dinamikus képlete | 170 |
A statikus képlet | 170 |
A dinanikus képlet | 171 |
Élmény, energia, tükrözés, jelrendszer | 177 |
Jegyzetek | 185 |
Az irodalmi hatásfolyamatban szerepet játszó energiák | 188 |
A pszichoszociális energiákról általában | 188 |
Alkotó és formáló energiák | 191 |
Az energiák nyelvi rögzítése | 196 |
Nyelv és energia | 200 |
Jegyzetek | 202 |
Az aktív modell energiát sugárzó mechanizmusai | 205 |
Az Eltérítés | 205 |
A Sűrítés | 212 |
A Feszültség | 228 |
Jegyzetek | 243 |
A SZERKEZETI MODELL | |
A szerkezeti modell négy szintje | 251 |
Kosztolányi Októberi táj című versének szerkezeti modellje | 257 |
Az élmény nyelvi rögzítése | 257 |
A vers szerkezeti modellje | 266 |
a) A nyelvi összefüggések szintje | 266 |
b) A valóságmozzanatok és jelentések szintje | 269 |
c) Az értékmozzanatok szintje | 271 |
d) A kompozíciós összefüggések szintje | 273 |
A regénybefejezések szerkezeti modellje | 278 |
Zárómozzanatok a nyelvi szinten | 278 |
Záromozzanatok a kompozíció szintjén | 282 |
Zárómozzanatok a valóságszinten | 287 |
Zárómozzanatok az értékszinten | 293 |
a) Értéktípusok | 294 |
b) Egyszerű értékszerkezetek | 296 |
c) Értékhalmozás | 305 |
d) Értékkonfliktus | 310 |
Jegyzetek | 320 |
A drámai katarzis szerkezeti modellje | 324 |
A katarziselméletek | 324 |
A mítoszok és a rossz eredete | 327 |
A tragédiák és a rossz eredete | 332 |
A "katarzisgépezet" | 338 |
A katarzis mint illúzió | 348 |
A 20. század és az antikatarzis | 357 |
Jegyzetek | 367 |
Shakespeare Hamletjának szerkezeti modellje | 369 |
Az irodalmi mű "összhatása" | 369 |
A "hatásimpulzus" mint közös mértékegysét | 370 |
Az első kísérlet | 372 |
A hatás "sűrűsége" | 376 |
A domináns impulzusok | 377 |
Az ismétlő és variáló technika | 381 |
A katarzis | 383 |
A hatás csatornái | 385 |
A hatástáblázat | 387 |
A második kísérlet | 389 |
Feladatok és lehetőségek | 399 |
Jegyzetek | 405 |
A szerkezeti modell kvantitatív elemzésének módszerei | 412 |
Bevezetés | 412 |
a) Strukturalizmus és "neostrukturalizmus" | 412 |
b) Az előzmények | 416 |
A nyelvi szerkezet | 421 |
a) Mérések a hang, a szótag, a ritmus szintjén | 421 |
b) Mérések a szó szintjén | 427 |
c) Mérések a morfológia és a szintaxis szintjén | 434 |
A nem nyelvi szintek | 437 |
a) Mérések a kompozíciós mozzanatok szintjén | 437 |
b) Mérések a valóság- és az értékmozzanatok szintjén | 444 |
Műelemzés és információelmélet | 447 |
Jegyzetek | 453 |
A FUNKCIONÁLIS MODELL | |
A makrodinamizmusok | 467 |
Jegyzetek | 485 |
A mikrodinamizmusok: A) A síkváltás | 488 |
Kísérletek az irodalmi hatás intenzitásának mérésére | 488 |
Komplex képek: a hatás intenzitásának igen magas foka | 490 |
A síkváltás mint a hatás alapvető mozzanata | 498 |
A többsíkúság és a síkváltás különböző típusai | 520 |
A síkváltás mint az irodalmi valóságábrázlás dialektikus mozzanata | 518 |
Jegyzetek | 520 |
A mikrodinamizmusok. B) Az oszcillálás | 522 |
Az első hipotézis | 522 |
Köznyelv és retorika | 524 |
Retorika és irodalom | 527 |
A második hipotézis | 534 |
Népköltészet | 540 |
Költészet | 548 |
Regény | 559 |
Dráma | 563 |
Jegyzetek | 569 |
Az "oszcillálás" mint az esztétikai élmény forrása | 574 |
Jegyzetek | 596 |
AZ INTERSTRUKTURÁLIS MODELL | |
A "vershelyzet" | 603 |
A költő dilemmája | 603 |
A tér- és az időmozzanatok bekódolása | 607 |
A helyzettípusok | 611 |
A Helyzet és a Válasz kapcsolata | 617 |
A Válasz bekódolása a Helyzet-leírásba | 625 |
A vers belső dinamikája | 630 |
Jegyzetek | 633 |
Kihez szól a vers? A) A magyar költészet | 635 |
A kommunikációs viszony mint szemantikai tényező | 635 |
A kommunikációs viszony mint történeti tényező | 646 |
Jegyzetek | 659 |
Kihez szól a vers? B) Az európai költészet | 663 |
Jegyzetek | 681 |