1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az ipari szakmunkássá válás néhány társadalmi és pedagógiai összefüggése

Szerző
Szerkesztő
Grafikus
Budapest
Kiadó: MSZMP KB Társadalomtudományi Intézete
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 121 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az utóbbi évek társadalomkutatásában új lendületet kapott az oktatásnak és intézményeinek vizsgálata, észrevehetően megélénkült az iskolarendszer továbbfejlesztésének útjaival kapcsolatos vita.... Tovább

Előszó

Az utóbbi évek társadalomkutatásában új lendületet kapott az oktatásnak és intézményeinek vizsgálata, észrevehetően megélénkült az iskolarendszer továbbfejlesztésének útjaival kapcsolatos vita. Bővült a nevelésüggyel foglalkozó tudományágak és szakemberek köre, tartalmasabbakká, ugyanakkor a társ-diszciplinák irányában nyitottabbá váltak az elemzések. Az MSZMP közoktatás-politikai határozatának végrehajtása során egyre többet hallunk - s mind több ilyen jellegű intézkedés is történik - az oktatás szerepéről, a nevelési intézményekben folyó munka problémáiról, az ismeretanyag mennyiségé -ről és minőségéről, a társadalmi struktúra és az iskolarendszer összefüggéseiről. Mindezek - szükségszerűen - a további cselekvés tudatos előkészítését szolgálják.
A hazai nevelésszociológia eddig főleg az iskolarendszer és a társadalom kölcsönhatásával foglalkozott. Csupán a legutóbbi években kezdett hozzá - az ifjúsági kérdések szervezett kutatásának kialakításával - annak vizsgálatához, miként függ össze az ifjúságnak a társadalomba váló beilleszkedése a közoktatás mai rendszerével, az egyes iskolatípusokkal. A kutatómunka egyes hipotéziseinek megfogalmazásához, a különböző problémák körvonalazásához ma még viszonylag csekély érdemi forrásanyag, különféle - eltérő értékű - jelentések, valamit a személyes tapasztalatok és ismeretek tanulságos, de nem eléggé feldolgozott halmaza áll rendelkezésünkre.
Lemaradásunk különösen nagy a szakmunkásképző iskola, a szakmunkás tanuló életforma sajátos problémáinak intézményes vizsgálatában. A szakmunkásképzés minden bizonnyal az előttünk álló negyedszázadban folyó oktatás tervezésének és fejlesztésének egyik legfontosabb területe lesz. Ezért most és a közeljövőben nagy figyelmet kell szentelnünk annak a feladatnak, hogy minél több adatot, tényt és véleményt gyűjtsünk a szakmunkássá válás folyamatáról, a szakmunkásképzés jelenlegi formájáról, történeti előzményeiről, nemzetközi összefüggéseiről és a továbbfejlesztés lehetséges változatairól. Csak így alapozhatjuk meg további elhatározásainkat a szakmunkásképzés - s ezzel összefüggésben a középfokú oktatás egésze - fejlesztésének céljairól, stratégiájáról.
A szakmunkássá válás folyamatának kutatása azért nagy jelentőségű, mert egy - részt hozzájárul a mai magyar munkásosztály helyzetének és fejlődési tendenciáinak megismeréséhez, másrészt fontos támpontot nyújt annak a kérdésnek a mérlegeléséhez is, vajon milyen összefüggésben áll vagy állhat a szakmunkásképzés, s általában az oktatás a gazdasági növekedéssel. Vissza

Tartalom

Bevezetés
I. Metodika és tartalmi kérdések, a kutatás terepe; az adatgyűjtés és a mintavétel módszerei
1./ A szakmunkástanuló -lét, a kutatás kerete
2./ A kutatás terepe és módszerei
II. A szakmunkássá válás családi háttere és feltételei
1./ A szakmunkástanulók társadalmi rétegződése
2.1 A szakmaválasztás körülményei
3.1 A szociális körülmények néhány vonatkozása
III. A szakképzés szerepe és feladatai a szakmunkássá válás folyamatában
1./ A szocialista szakmunkásképzés történeti előzményei
2.1 Társadalmi változások és a szakmunkásképző iskola funkciói a szocializmusban
3.1 A szakképzés továbbfejlesztésének perspektívája
4./ A tanulmányi eredményeket befolyásoló főbb tényezők
5.1 Az iskolai tanulás és az otthoni felkészülés
6.1 A kollégiumi tanulás
IV. A gépipar helyzete - a szakmunkássá válás folyamatának egyik fő determinánsa
1./ A gépipar és a vizsgált üzemek műszaki-technikai színvonala
2.1 Oktatás - termelés - érdek
3.1 A munkaszervezéssel összefüggő gondok
4./ Szakmai tanácskérés a munkahelyen
V. Összefoglalás
Jegyzetek
Felhasznált irodalom

Gál Róbert

Gál Róbert műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Gál Róbert könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem