1.062.618

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az intonálás iskolája

Népzenénk énekkari gyakorlata a fizika tükrében

Szerző
Budapest
Kiadó: Zeneműkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 108 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Melléklettel.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

Zenefizikai tájékozódás
Harmonikus felhangok5
Hogyan keletkeznek a hangok?5
A felhangsor tudnivalói5
A hangközök fizikai értékei húrarányokban6
A felhangsor hangközeinek húrarányai7
A felhangsor szekundjai8
A komma8
Levezetéseink áttekintése9
A hangközök frekvencia-arányai9
A szekundok, mint a konszonanciák különbségi hangközei10
A felhangsor továbi vizsgálata10
A kvintrokonság kérdése11
A szekundok keletkezése11
Számtani műveletek11
A szekundok levezetés a konszonanciákból12
Az intonálás tudnivalói
Az intonálás tényezői13
A hangközök gyakorlati pontossága13
Szkémák, jelzések14
A szkémák támaszhangjai14
A szkémák szekundjainak pontossága14
A szkémák elképzelése15
A szkémák egyéb alakjai16
Útmutatás az intonáláshoz16
Népzenénk fizikai támaszhang-rendszere
A dallamok gerinchangjai18
Az 1. sz. dallam (Fehér fuszulykavirág)20
A moll jellegű pentatonika fizikai értékei21
A 2. sz. dallam (Kelj fel, juhász, ne aludjál)22
A 3., 4., 5. sz. dallamok (Én Istenem add megérnem - Magyarország szélén - Hová mégy, hová mégy)22
A 6. sz. példa (Volt nekem egy kecském) (A magas és mély f)22
A 7/a. sz. dallam (Szőlőhegyen körösztül)25
A deformált konszonanciák közös jelzései 25
A 7/b. dallam26
A 8. sz. dallam (Béres legény)26
A 9. sz. dallam (Megállj pajtás) (A mély b)27
A 10. sz. dallam (A szép lány aranybárány)27
A magas és mély b kommakülönbsége28
A kettős szkémák rendszere28
A nagy félhang29
A bővített szekund (Kecskeméti verbunkos)29
A magas d1 és a kisebb terc (Már mi innen elmehetünk - Csömörődi falu végén)32
A mély d134
A hangnemek fizikai szerkezete
A dúr-hármas törzsalakja - A dúr hármashangzat-lánc36
A moll hármashangzat-lánc36
Alternatív hangzatlánc36
A rendszer megnevezése36
A dúr hangzatláncok hangnemi értelmezése (Funkciók)36
A hangközök, hármashangzatok ábrázolása37
A moll- és dúr hármashangzatok sablonjai38
A törzshangok rendje38
A dúr hangzatlánc ábrája38
A törzshangsor ábrája38
A szekundok értékei39
A törzshangsor funkciói39
A c-tonikájú hangnem család39
A funkciójelzések variánsai39
A hangnem család hangzatkombinációi és skálái40
Fizikai alaptételek41
A közös tonikájú hangnemek kommagóca42
Miképpen kerül a komma a harmónikus hangrendszerbe?42
A rendszer kisebb terce42
A rendszer egyéb csonka hangeszközei43
A szekundok csoportosítása45
A "nagyobb" bővített szekund (Arra vigyázz, öregasszony)45
A skálák szélső trikordjai45
A harmonikus rendszer a gyakorlatban
Skálák és hangzatláncaik intonálása 47
A támaszhangok kikeresése a funkciójelzésekből47
A skálák intonálási mintája47
A főhármasok felbontási mintája48
A minták hasznosítása48
A gyakorlat mély II. és VII. foka50
Az esés iskolapéldája (Ángyom asszony kását főzött)50
Az intonálás elemzése (Gólya-nóta)51
Az "Ej görbénye, görbénye" esete51
A "Tüzet viszek" novuma52
A II. fok a népi gyakorlatban52
A "Besüt a nap a templomba" pozitívuma52
Más példák (Nincsen szebb a magyar lánynál - Bazsó Mári libája)53
Ahol a kisebb terc valóság (Ablakomba, ablakomba)53
Az érem másik oldal53
Virágéknál ég a világ54
A szekvencia mint mentőkörülmény55
"Kalamajkó" és szekvencia társai55
Muzsikus - Parasztlány - Rádióénekesnő (Látod-e babám - A Vargáék ablaka)55
A mély II. fok alatt dúrban (Volt-e itt az úr?)56
Egyéni variánsok57
Egy elfelejtett nóta tanulsága (Csütörtöki napon)57
Egy újsütetű nóta (Lent a délibábos Hortobágyon)58
A moll dominánsú hangnemek VII. foka58
Lássunk tisztán
Az azonos előjegyzésű hangnemcsalád59
A szegmentum-elmélet59
A hangzatlánok eltérései59
Rokonsági fokok60
A líd és a fríg kérdése (Összegyüttek, összegyüttek az izsapi lányok) (A csitári hegyek alatt)60
A fríg zárlata60
A dallamok kettős támaszhang-csoportja61
Az eol nagyobb kvartja61
A tisztasági fogalmi meghatározás61
Főkérdések62
A paralell hangnempár vizsgálalat (Vengédhangok)62
A paralell hangnemek áthajlásai, moduláció (Anyám, édes anyám - Fekete az én ingöm - Ballagási ének)62
A dór szekszt64
A vendéghangok korlátja64
A mikszolíd szeptima (Nagyváradi kikötőben)64
A mikszolíd kisebb terce66
Az "Erdő, erdő, erdő" esete66
Egy másik variáns66
Az "ál"-mikszolíd (De szeretnék rámás csizmát viselni)66
Áthajlás a mikszolíd és dúr között (Széles a Balaton vize)67
Egyéb kérdések68
A pentatonika terclánca és harmóniái (A búbánat keserűség)68
A pentatonika forgathatósága és komma-problémái68
A metrika mint intonálási tényező (Felszállott a páva)71
A hangnemek kvintrokonsága 72
A kvintrendszer (Pythagorasi rendszer)72
A kvintrokonság fokozatai73
A mérőberendezés hangnemi szolgálata76
A kvintrokonság népzenénkben77
A tercrokonság78
A tiszta többszólamú ének
Katalinka82
Gólya-nóta84
Esti dal (Vegyeskarra)91
Székely keserves 93
Jegyzetek, magyarázatok98
Mellékletek a könyv táskájában
Példatár
Katalinka (partitúra)
Ábrák és mérőszalagok

Bodon Pál

Bodon Pál műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Bodon Pál könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem