I. kötet | |
Az ifjúság lelki gondozása | |
Előszó | |
Bevezető gondolatok | |
Az intelligencia pasztorálásának fontossága | 1 |
Az intelligencia külön pasztorálásának szükségessége | 11 |
Az intelligencia pasztorációjának akadályai | 14 |
I. rész | |
A kis gyermekek lelki gondozása | |
A házi nevelés szükségessége és fontossága | 21 |
Ki köteles a nevelést adni? | 26 |
A ker. pedagógia célja | 28 |
I. A nevelés az iskolás kor előtt | 30 |
A szülők nevelése | 30 |
A legfőbb erények, melyekre az otthon neveljen | 33 |
II. A kis iskolások lelki gondozása | 37 |
1. Az otthoni nevelés | 37 |
2. Az iskolai hitoktatás fontossága | 39 |
Gyónás, áldozás | 42 |
"Eucharisztikus Gyermekszövetség" | 44 |
"Szívgárda" | 45 |
A kath. pedagógia története | 45 |
II. rész | |
A középiskolások lelki gonodzása | |
I. fejezet | |
Vallásunk nevelő értéke | |
I. az elmélet. 1. Mit kíván A) az ész | 49 |
B) az akarat | 50 |
C) a szív a nevelés eredményének biztosítására? | 51 |
2. Erkölcstanunk eleget tesz A) az ész | 54 |
B) az akarat | 57 |
C) és az érzelmek követelményeinek | 59 |
II. A gyakorlat | 61 |
Helytelen nevelési módszerek | 62 |
A korszerű erkölcsi nevelés főbb követelményei | 65 |
Mi a teendő? | 66 |
II. fejezet | |
Az ifjúság lelkipásztor egyénisége | |
Szeresse tanítványait | 68 |
I. A gyermekek természetfölötti szeretete | 69 |
2. Érdeklődjék a tanítványok sorsa iránt | 71 |
3. A szeretet pedagógiai jelentősége | 72 |
4. Az ifjúság szeretetének eredményei | 75 |
Szeretet és tekintély | 78 |
Szeretet és fegyelem | 80 |
II. Legyen példaképe tanítványainak | 83 |
A) Életével | 84 |
a) szeresse Krisztust | 84 |
b) kövesse Krisztust | 86 |
B) Tudásával | 90 |
III. Az eszményi hittanár képe | 91 |
III. fejezet | |
A lelkiéletre nevelés | |
I. A diákpasztoráció célja | 96 |
II. A lelkiéletre nevelés természetes alapjai | 98 |
A) Az ifjú lélek ismerete | 99 |
B) Az ifjú lélek természetes erényei | 101 |
C) Életre nevelés | 107 |
D) A természetes nevelés viszonya a természetfölöttihez | 111 |
E) Az akarat nevelése | 114 |
III. Természetfölötti nevelés | 118 |
1. Krisztus szeretetére nevelés | 119 |
2. A jó imádkozás művészete | 122 |
3. Olvasmányok, lelki olvasmány | 127 |
Az egyéni lelkivezetés | 130 |
Az egyéni nevelés elősegítő eszközei | 132 |
I. Az ifjúsági kartoték | 132 |
2. Négyszemközti kihallgatások | 135 |
3. A papi hivatás ápolása | 139 |
IV. fejezet | |
Lelkivezetés a serdülő korban | |
1. "Egyházi kíméleti idő?" | 142 |
A serdülő kor sajátos lelkiállapota | 146 |
Kamaszkori betegségek | 150 |
4. Mire vigyázzon a lelkivezető | 151 |
A) A csintalan ifjak | 151 |
B) A hittan, mint élettantárgy | 152 |
a) tekintély és szabadság | 154 |
b) akarat erősítése | 155 |
c) kritizáló hajlam | 155 |
d) nagy nyugalmom | 156 |
5. Visszaeső bűnösök | 158 |
V. fejezet | |
Az ifjúság sexuális problémája | |
I. A kérédés fontossága | 161 |
a) az iskola szempontjából | 161 |
b) erkölcsi szempontból | 162 |
II. A nemi felvilágosítás kérdése. A) Története | 163 |
B) Van-e szükség felvilágosításra? | 164 |
C) Ki adja azt? | 168 |
D) Mikor? | 172 |
E) A felvilágosítás módja: 1. elméletben | 174 |
2. gyakorlatban | 177 |
A) A legalsó fokon | 177 |
B) középső fokon | 180 |
C) felső fokon | 185 |
III. A sexuális pedagógia | 190 |
A) Természetes eszközök | 190 |
a) akaratedzés | 190 |
b) érzelmeken uralkodni | 192 |
c) besület | 193 |
d) fantázia nevelés | 193 |
e) gyermekszerelem | 194 |
c) becsület | 193 |
d) fantázia nevelés | 193 |
e) gyermekszerelem | 194 |
f) munka | 194 |
g) igazmondás | 196 |
B) Természetfeletti eszközök | 197 |
Isten jelentésére nevelés | 199 |
Pozitív istenszeretet | 199 |
VI. fejezet | |
A hittan, mint tantárgy | |
I. Kath. világnézetre nevelés | 200 |
II. A mai módszer s tankönyvek hibái | 201 |
Vallástani dolgozatok | 206 |
Forrásszövegek olvasása | 206 |
III. Nevelési szempontok a hittanórákon: 1. a dogmatika | 209 |
2. az erkölcstan | 210 |
3. az egyháztörténelem | 214 |
és a 4. az apostologetika tanításában | 217 |
IV. Az ifjúsági istentiszteletek: 1. A diákmise | 223 |
2. Az ifjúsági exhortációk | 228 |
3. Ifjúsági lekigyakorlatok | 233 |
4. A VIII.-osok búcsúztatása | 235 |
VII. fejezet | |
A gyónás az ifjúsági lelkipásztorkodás szolgálatában | |
I. A gyónás psychológiai alapjai | 238 |
II. A gyónás pedagógiai jelentőssége | 239 |
III. A gyónás művészete | 242 |
1. a jó lelkiismeretvizsgálat | 242 |
2. önálló bűn-bevallás | 244 |
IV. a jó gyóntatás művészete | 248 |
1. helyes gyónási intelem | 248 |
2. helyes penitencia | 249 |
V. A gyakori gyónók vezetése | 253 |
VI. Aggályos lelkű ifjak vezetése | 257 |
VII. A gyóntatás technikájához | 260 |
VIII. fejezet | |
Az áldozás az ifjúsági lelkipásztorkodás szolgálatában | |
I. Az eucharisztikus Üdvözítő és a tanulóifjúság | 265 |
II. A gyümölcsöző áldozás lélektani feltételei | 267 |
a) öntudatos áldozás | 268 |
b) eleven hálaadás | 269 |
III. Az ifjak gyakori áldozása | 272 |
Hogyan nyerhetjük meg az ifjakat a gyakori áldozás eszméjének | 273 |
IX. fejezet | |
A szentek tisztelete az ifjúsági lelkipásztorkodás szolgálatában | |
I. A szentek tiszteletének lélektani alapja | 276 |
II. A szentek életének helyes tárgyalása | 281 |
a) Az életszentség helyes fogalma | 281 |
b) Milyen legyen a szentek életrajza? | 283 |
III. Az ifjúsági Mária-Kongregációk | 289 |
1. Történeti kifejlődésük | 290 |
2. Lélektani alapjuk | 292 |
A) az anya tisztelete | 293 |
B) a pubertás viharja | 293 |
3. A kongregációk működése | 296 |
X. fejezet | |
Az öröm az ifjúság lelki nevelésében | |
I. Az öröm és az ifjú | 303 |
Az öröm szerepe a kath. világnézetben | 303 |
Az ifjú lélek örömsóvárgása | 305 |
Az öröm pedagógiai jelntősége | 306 |
Örömre nevelés | 308 |
II. A nagy természet örömforrásai | 312 |
A természet vallási nevelő ereje | 3313 |
Nevelés vallásos természetszemléletre | 315 |
III. A cserkészet pasztorális jelentősége | 318 |
A cserkészet történeti fejlődése | 319 |
Pedagógiai méltatása | 321 |
Veszélyei | 325 |
Szervezete | 329 |
XI. fejezet | |
Az internátusi nevelés | |
Történeti fejlődése | 331 |
Az internátusi nevelés előnyei | 332 |
Veszélyei | 333 |
Az internátusi előljáró egyénisége | 334 |
III. rész | |
A főiskolai hallgatók lelkigondozása | |
A főiskolai hallgatók lelki helyzete | 338 |
A főiskolai élet lelki veszélyei | 340 |
I. A főiskolai ifjúság vallási irányítása egyesületekben | 343 |
1. Franciaországban | 343 |
A "Sillon" | 344 |
2. Németországban | 345 |
A "Neu-Deutschland" | 340 |
A "Quickborn" | 346 |
3. A magyar egyetemi s főiskolai egyesületek | 348 |
A) Hitbuzgalmi | 348 |
B) charitatív | 349 |
C) társadalmi egyesületek | 351 |
II. A főiskolai ifjúság vallási irányítása külön lelkipásztor által | 364 |
Az akadémikusok lelkipásztorának feladatai | 355 |
Ker. filozófiai tanszék a bölcsészeti karon | 358 |
II. kötet | |
A felnőttek lelkigondozása. Misereor super turbam | |
Intelligenciánk vallástalansága | |
A modern lélek kifejlődése | 7 |
Intelligenciánk lelki elárvultsága | 9 |
Intelligenciánk vallástalanságának okai | 12 |
Belső okok: | |
Kevélység | 13 |
Kritizálás | 13 |
Földi javak hajhászása | 14 |
Erkölcsi kisiklás | 15 |
Külső okok: | |
Család | 17 |
Iskola | 18 |
Mai életmód | 23 |
A szakkutatás veszélyei | 24 |
Ferde közfelfogás | 26 |
Helytelen vallási tolerancia | 27 |
Intelligenciánk vallásossága | |
Vígasztaló jelek | 33 |
Takarodót fújnak | 34 |
A kiábrándultak | 37 |
Mi vezetett a kiábrándulásra? | 37 |
A feleszmélés jelei | 40 |
Az útkeresők | 44 |
A modern vallásosság | 44 |
Teljes zűrzavar | 46 |
A mozgalom vallási jelentősége | 48 |
A hazaérkezettek | 52 |
A kath. gondolkodás reneszánsza | 52 |
Az újjászületés Franciaországban | 54 |
A konveritiák tanulsága | 56 |
Az intelligencia lelkipásztorának egyénisége | |
Buzgó papi lelkület | 65 |
Zelo ardenti et fervore | 65 |
Fide viva ac fudicia | 66 |
In caritate Dei et patientia | 67 |
Prudenter et fortiter | 68 |
A modern lélek ismerete | 70 |
A finom modor | 73 |
A korszerű papnevelés | 76 |
A papság tudományos nevelése | 77 |
A papság aszketikus nevelése | 82 |
Intelligenciánk közös pasztorációja | |
Intelligenciánk részvétele a közös istentiszteleteken | |
Van-e szükség a vallás külső gyakorlatára | 91 |
Az egyén szabadsága | 92 |
Mennyiben befolyásolja a műveltség a vallási lelkületet | 96 |
Különleges szempontok a közös istentiszteleteken | 97 |
Ízlés a templomban | 98 |
A jó imádkozás | 100 |
Az intelligencia megbecsülése | 102 |
Igehirdetés az intelligenciának | |
A szentbeszéd | 104 |
A prédikáció újjászületése | 104 |
Az egyházi ékesszólástan mai elmélete | 105 |
Induktív tárgyalás | 106 |
Témaválasztás | 108 |
Új nézőpontok | 109 |
Mi nem való szószékre? | 111 |
Ami nem Isten igéje | 111 |
Örökös apológia | 112 |
Személyes bajaink | 112 |
Politika | 114 |
A külsőségek fontossága | 116 |
Gondolatok XV. Benedek pápa prédikációs enciklikája nyomán | 119 |
A tíz perces prédikációk | 123 |
Temetési beszédek | 126 |
A temetők pasztorációs jelentősége | 128 |
Konferencia-beszédek s vallási előadások | 130 |
Szükségességük | 131 |
A konferencia beszédek kellékei | 133 |
Beszédtémák | 136 |
Vallási előadások | 139 |
A drótnélküli telefon az igehirdetés szolgálatában | 140 |
Önvizsgálat | 144 |
Liturgiánk a pasztoráció szolgálatában | |
Liturgiánk s a konvertiták | 147 |
Művészi elemek liturgiánkban | 150 |
Liturgiánk lélektani hatásai | 153 |
Az egyház lelkét kitárja | 153 |
A liturgia szelleme | 155 |
Hivatalos istentisztelet | 157 |
Liturgia s misztika | 159 |
Híveink részvétele a litrugiában | 164 |
A külföldi liturgikus mozgalmak | 170 |
Fontos gyakorlati apróságok | 174 |
A művészet templomainkban | 175 |
A liturgia méltóságteljes végzése | 177 |
Pasztoráció az egyesületekben | |
A Mária-Kongregációk | 184 |
A Kath. Férfi-Liga | 186 |
A Kath. Akadémikusok Szövetsége | 189 |
A Kath. Kör | 190 |
A pap a társaságban | 192 |
Nyomtatványok a pasztoráció szolgálatában | |
Fűzetek, röpiratok. Templomi könyvestáblák | 195 |
Az istentiszteleti rend közzététele | 198 |
A "Katholikus Tudósító" | 199 |
Szükségessége | 200 |
Tartalma | 202 |
Intelligenciánk egyéni lelki gondozása | |
Gyónás, áldozás, lelkigyakorlatok | |
A szentgyónás | 207 |
A gyónás értékelése | 207 |
A gyóntató feladata | 210 |
Az intelligencia sexuális problémája a gyóntatószékben | 214 |
A szentáldozás | 219 |
Lelkigyakorlatok a világi hívek részére | 221 |
A Szent Ignác-féle lelkigyakorlatok | 222 |
A liturgikus lelkigyakorlatok | 225 |
A konvertiták lelki gondozása | 227 |
Imaegyesület a zsidók megtéréséért | 230 |
A hívek katasztere | |
A hívek katasztere | 232 |
A Rituale Romanum előírása | 233 |
A cédulakatalógus-rendszer | 234 |
A hívek kataszterének előnyei | 236 |
A lelkipásztori látogatás | |
Történeti fejlődése | 238 |
A lelkipásztori látogatás szükségessége | 240 |
A lelkipásztori látogatás célja | 242 |
Ideje | 245 |
Nehézségei | 246 |
A betegek gondozása | 248 |
A gyászjelentések | 251 |
A világiak apostolkodása | |
Mit értünk a világiak apostolkodása alatt? | 253 |
A világiak apostolkodásának történeti fejlődése | 255 |
Feltételei | 258 |
Nehézségei | 260 |
Mire terjed ki a világiak apostolkodása | 261 |
Egyletekben | 262 |
Egyéni példaadással | 262 |
A világi hitoktatónők társulata | 265 |
A házi megbízottak | 268 |
Befejező gondolatok | 271 |
Függelék | |
Intelligens híveinknek ajánlható vallási könyvek | 278 |
Tárgymutató | 295 |
Névmutató | 301 |