Nyomtatta "Élet" irodalmi és nyomda R. T., Budapest.
Értesítőt kérek a kiadóról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
Az intelligencia pasztorációja egyik legnehezebb s legfontosabb kérdése a lelkipásztorkodásnak; Faulhaber bíbornok megállapítása szerint: „ein Königsproblem der Seelsorge".
Ennek a nagyfontosságú...
Tovább
Előszó
Az intelligencia pasztorációja egyik legnehezebb s legfontosabb kérdése a lelkipásztorkodásnak; Faulhaber bíbornok megállapítása szerint: „ein Königsproblem der Seelsorge".
Ennek a nagyfontosságú feladatnak külön, részletes tanulmányt szentelni annál időszerűbbnek látszott, minthogy a vele összefüggő kérdéseket még a külföldi hittudományi irodalom is inkább csak szétszórtan, részletekben tárgyalja, hazai irodalmunkban pedig hasonló tárgyú könyv még egyáltalán nem jelent meg.
Tanulmányunk a zsenge gyermekkortól végigkíséri a lélek szükségleteit az egész életen keresztül s ennek megfelelően külön foglalkozik a tanuló ifjúság (I. kötet) s külön a felnőtt intelligencia lelkigondozásával (II. kötet).
Első tekintetre talán túlságos részletezésnek tűnhetnék fel, hogy az ifjúsági lelkipásztorkodást teljes külön kötetben tárgyaljuk. A kérdés ezen részének bővebb megbeszélését sajátos, magyar vallási viszonyaink tették szükségessé. Ha történetesen ez a könyv pl. Hollandia részére készült volna, ahol a mélységes vallási szellemmel telített családi élet nevelői tevékenysége megbecsülhetetlen és mással alig pótolható segítőtársa az ifjúság lelki vezetőjének, ezeket a fejezeteket rövidebbre lehetett volna szabni. Nálunk azonban, ahol a legodaadóbb ifjúsági lelkipásztori munkát is gyakran épen az otthoni életben tapasztalt ellenkező példa, felfogás, életmód teszi eredménytelenné, feltétlenül szükségesnek látszott mindama módoknak részletes megtárgyalása, amelyeknek segítségével a fiatal diákok lelkét, - kikből a jövő intelligenciája s a jövő családja fog állani, - a vallásos élet számára megnyerhetjük.
Vissza
Tartalom
AZ IFJÚSÁG LELKI GONDOZÁSA.
ELŐSZÓ.
Bevezető gondolatok.
Az intelligencia pasztorálásának fontossága (1). Az intelligencia
külön pasztorálásának szükségessége (11). Az intelligencia pasztorációjának akadályai (14).
I. RÉSZ.
A kis gyermekek lelki gondozása.
A házi nevelés szükségessége és fontossága (21). Ki köteles a
nevelést ? adni (26). A ker. pedagógia célja (28).
I. Nevelés az iskolás kor előtt (30). A szülők nevelése (30).
A legfőbb erények, melyekre az otthon neveljen (3J).
II. A kis iskolások lelki gondozása (37). 1. Az otthoni nevelés
(37). 2. Az iskolai hitoktatás fontossága (39). Gyónás, áldozás (42).
„Eucharisztikus Gyermekszövetség" (44). „Szívgárda" (45) A
kath. pedagógia története (45).
II. RÉSZ.
A középiskolások lelki gondozása.
I. FEJEZET.
Vallásunk nevelő értéke.
I. Az elmélet. 1. Mit kíván A) az ész (49), B) az akarat (50),
C) a szív a nevelés eredményének biztosítására? (51). 2. Erkölcstanunk eleget tesz A) az ész (54), B) az akarat (57), C) és az
érzelmek követelményeinek (59).
II. A gyakorlat (61), Helytelen nevelési módszerek (62). A
korszerű erkölcsi nevelés főbb követelményei (65). Mi a teendő? (66).
II. FEJEZET.
Az ifjúsági lelkipásztor egyénisége.
I. Szeresse tanítványait (68). 1. A gyermekek természetfölötti
szeretete (69). 2. Érdeklődjék a tanítványok sorsa iránt (71). 3. A
szeretet pedagógiai jelentősége (72). 4. Az ifjúság szeretetének
eredményei (75). Szeretet és tekintély (78). Szeretet és fegyelem (80).
II. Legyen példaképe tanítványainak (83). A) Életével (84); a)
szeresse Krisztust (84), b) kövesse Krisztust (86) B) Tudásával (90).
III. Az eszményi hittanár képe (91).
III. FEJEZET.
A lelkiéletre nevelés.
I. A diákpasztoráció célja (96).
II. A lelkiéletre nevelés természetes alapjai (98). A) Az ifjú
lélek ismerete (99). B) Az ifjú lélek természetes erényei (101).
C) Életre nevelés (107). D) A természetes nevelés viszonya a
természetfölöttihez (111). E) Az akarat nevelése (114).
III. Természetfölötti nevelés (118). 1. Krisztus szeretetére nevelés (119). 2. A jó imádkozás művészete (122). 3. Olvasmányok; lelki olvasmány (127). 4. Az egyéni lelkivezetés (130). Az
egyéni nevelés elősegítő eszközei (132): 1. az ifjúsági kartoték
(132). 2. négyszemközti kihallgatások (135). 3. A papi hivatás
ápolása (139).
IV. FEJEZET.
Lelkivezetés a serdülő korban.
1. „Egyházi kíméleti idő?" (142). 2. A serdülő kor sajátos
lelkiállapota (146). 3. Kamaszkori betegségek (150). 4. Mire
vigyázzon a lelkivezető (151). A) A csintalan ifjak (151). B) A
hittan, mint élettantárgy (152): a) tekintély és szabadság (154),
b) akarat erősítése (155), c) kritizáló hajlam (155), d) nagy nyugalom (156). 5. Visszaeső bűnösök (158).
V. FEJEZET.
Az ifjúság sexuális problémája.
I. A kérdés fontossága (161), a) az iskola szempontjából (161),
b) erkölcsi szemppntból (162).
II. A nemi felvilágosítás kérdése. A) Története (163). B) Van-e
szükség felvilágosításra ? (164). C) Ki adja azt ? (168). D) Mikor ?
(172). E) A felvilágosítás módja: 1, elméletben (174), 2. gyakorlatban (177). A) A legalsó fokon (177), B) középső fokon (180), O felső fokon (185).
III. A sexuális pedagógia (190). A) Természetes eszközök (190),
a) akaratedzés (190), b) érzelmeken uralkodni (192), c) becsület
(193), d) fantázia nevelés (193), é) gyermekszerelem (194), /) munka
(194), g) igazmondás (196). B) Természetfeletti eszközök (197).
isten jelenlétére nevelés (199). Pozitív istenszeret (199).
VI. FEJEZET.
A hittan, mint tantárgy.
I. Kath. világnézetre nevelés (200).
II. A mai módszer és tankönyvek hibái (201). Vallástan! dolgozatok (206). Forrásszövegek olvasása (206).
III. Nevelési szempontok a hittanórákon: 1. a dogmatika (209),
2. az erkölcstan (210), 3. az egyháztörténelem (214), és 4. az apologetika tanításában (217).
IV. Az ifjúsági istentiszteletek: 1. A diákmise (223). 2. Az
ifjúsági exhortációk (228). 3. Ifjúsági lelkigyakorlatok (233). 4.
A VIII.-osok búcsúztatása (235).
VII. FEJEZET.
A gyónás az ifjúsági lelkipásztorkodás szolgálatában.
I. A gyónás psychológiai alapjai (238).
II. A gyónás pedagógiai jelentőssége. (239).
III. A jó gyónás művészete (242): 1. a jó lelkiismeretvizsgálat
(242), 2. önálló bűn-bevallás (244).
IV. A jó gyóntatás művészete (248): 1. helyes gyónási intelem
(248), 2. helyes penitencia (249).
V. A gyakori gyónók vezetése (253).
VI. Aggályos lelkű ifjak vezetése (257).
VII. A gyóntatás technikájához (260).
VIII. FEJEZET.
Az áldozás az ifjúsági lelkipásztorkodás szolgálatában.
I. Az eucharisztikus Üdvözítő és a tanulóifjúság (265).
II. A gyümölcsöző áldozás lélektani feltételei (267), a) öntudatos áldozás (268), b) eleven hálaadás (269).
III. Az ifjak gyakori áldozása (272). Hogyan nyerhetjük meg
az ifjakat a gyakori áldozás eszméjének (273).
IX. FEJEZET.
A szentek tisztelete az ifjúsági lelkipásztorkodás szolgálatában.
I. A szentek tiszteletének lélektani alapja (276).
II. A szentek életének helyes tárgyalása (281). a) Az életszentség helyes fogalma (281). b) Milyen legyen a szentek életrajza?
III. Az ifjúsági Mária-Kongregációk (289): 1. Történeti kifejlődésük (290). 2. Lélektani alapjuk (292), A) az anya tisztelete
(293), B) a pubertás viharja (293). 3. A kongregációk működése
(296).
X. FEJEZET.
Az öröm az ifjúság lelki nevelésében.
I. Az öröm és az ifjú (303). Az öröm szerepe a kath. világnézetben (303). Az ifjú lélek örömsóvárgása (305). Az orom pedagógiai jelentősége (306). örömre nevelés (308).
II. A nagy természet örömforrásai (312). A természet vallási
nevelő ereje (313). Nevelés vallásos természetszemléletre. (315).
III. A cserkészet pásztorális jelentősége (318). A cserkészet
történeti fejlődése (319). Pedagógiai méltatása (321). Veszélyei
(325). Szervezete (329).
XI. FEJEZET.
Az internátusi nevelés.
Történeti fejlődése (331). Az internátusi nevelés előnyei (332),
Veszélyei (333). Az internátusi előljáró egyénisége (334).
III. RÉSZ.
A főiskolai hallgatók lelkigondozása.
A főiskolai hallgatók lelki helyzete (338). A főiskolai élet lelki
veszélyei (341).
I. A főiskolai ifjúság vallási irányítása egyesületekben (343):
1. Franciaországban (o43). A „Sillon" (344) 2. Németországban
(345). A „Neu-Deutschland" (34o). A „Quickborn" (346). 3. A
magyar egyetemi s főiskolai egyesületek (348). A) Hitbuzgalmi
(348), B) charitativ (349), C) társadalmi egyesületek (351).
II. A főiskolai ifjúság vallási irányítása külön lelkipásztor által
(3 A). Az akadémikusok lelkipásztorának feladatai (3S6). Ker.
filozófiai tanszék a bölcsészeti karon (358).
Dr. Tóth Tihamér műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Tóth Tihamér könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.