Előszó
Az informatika alapjai c. jegyzet az Apor Vilmos Katolikus Főiskola nappali tagozatos hallgatóinak alapképzési tantervében szereplő Bevezetés az informatikába című és az Informatika alapjai című tantárgyainak elméleti alapozó anyagához készült.
Az informatika közoktatási bevezetése, majd a NAT-ban való megjelenése szükségessé tette, hogy a pedagógusképzésben is bevezessünk olyan tantárgyat, amely a konkrét hardver és szoftver ismereteken kívül általános alapozó személetű ismereteket nyújt és rendszerezi azokat az informatikai alapműveltséghez tartozó ismereteket, amelyek eddig éppen a téma újszerűsége miatt, mind a középfokú mind a felsőfokú szinten kevésbé gondozott területet jelentettek.
Az informatika részterületei igen magas színvonalon és sokrétűen kidolgozottak, azonban ahhoz, hogy ezeket a hallgató tanulmányozni tudja szükséges ismernie az alapfogalmakat, mert ellenkező esetben csak igen nagy energia befektetéssel és megkérdőjelezhető eredménnyel tud csak megbirkózni az informatika mélyebb ismereteivel. Kialakult - a más tudományágra is jellemzően - az informatika sajátos jel- és kifejezésrendszere, így a szóban forgó szakismereteket csak az érti meg, aki előzetesen a terminológiával, nómenklatúrával tisztában van.
A jegyzet egyik első közelítés (amelynek tovább dolgozása folytatódik) az informatika ilyen szélesebb körű tárgykörének összefoglalására.
A pedagógusképzés ezen belül az óvodapedagógus és a tanítóképzés az emberi kultúra teljes spektrumát célozza meg, ami arra kötelez minket, hogy nem szűkíthetjük le a hallgatók képzése során az informatikai ismereteket csak "hardveres", csak "szoftveres", csak technikai vagy csak matematikai megközelítésű ismeretekre.
A jegyzet szemléletet is kíván adni azzal, hogy a gyakorlati alkalmazásokra, bővebb teret szentel, hiszen az informatika nem cél, hanem eszköz arra, hogy a mindennapi életünk, munkánk, tevékenységünk könnyebbé váljon. Amit a gépek elvégezhetnek helyettünk - legyen az akár szellemi munka - tegyék azok!
Az anyag feldolgozásánál az egyes kérdéscsoportok tárgyalásánál különösen az első 100 oldalnál - törekedtünk arra, hogy csupán olyan mélységig foglalkozzunk az alapvető ismeretekkel, hogy a későbbi informatikai tárgyak tárgyalása során a hallgatóknak az alapfogalmakkal ne legyen problémájuk.
A jegyzet írása során kerültük a magasabb matematikai felkészültséget igénylő fogalmak, képletek alkalmazását, viszont ismertnek tételeztük fel a valószínűség fogalmát és a számrendszereket (bináris, hexadecimális számrendszerek) mivel a matematika tárgy keretében hallgatóink ezzel foglalkoznak.
A tárgy oktatásának egyik célja, hogy az a hallgató, akinek a heterogén középfokú képzés miatt jelenleg nem egységesen körülhatárolt vagy igen kevés informatikai előismerete van, megismerje az informatika alapvető fogalomrendszerét, alaptörvényeit. Elemi hardver ismereteket kapjon, értse mire való a számítógép és az ismeretek birtokában a szükséges szoftver illetve felhasználói ismeretek tanulmányozásába kezdhessen.
Vissza