1.056.344

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az informatika alapjai

Főiskolai jegyzet/Kézirat

Szerző
Zsámbék
Kiadó: Zsámbéki Katolikus Tanítóképző Főiskola
Kiadás helye: Zsámbék
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 159 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 30 cm x 21 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az informatika alapjai c. jegyzet a Zsámbéki Katolikus Tanítóképző Főiskola nappali tagozatos hallgatóinak alapképzési tantervében szereplő Bevezetés az informatikába című tantárgyának elméleti... Tovább

Előszó

Az informatika alapjai c. jegyzet a Zsámbéki Katolikus Tanítóképző Főiskola nappali tagozatos hallgatóinak alapképzési tantervében szereplő Bevezetés az informatikába című tantárgyának elméleti alapozó anyagához készült Az informatika közoktatási bevezetése, majd a NAT-ban való megjelenése szükségessé tette, hogy a pedagógusképzésben is bevezessünk olyan tantárgyat, amely a konkrét hardver és szoftver ismereteken kívül általános alapozó személetű ismereteket nyújtson és rendszerezze azokat az általános műveltséghez tartozó alapismereteket, amelyek eddig éppen a téma újszerűsége miatt, mind a középfokú mind a felsőfokú szinten kevésbé gondozott területet jelentettek. Az informatika részterületei igen magas színvonalon és sokrétűen kidolgozottak, azonban ahhoz, hogy ezeket a hallgató tanulmányozni tudja, szükséges ismernie az alapfogalmakat mert ellenkező esetben csak igen nagy energia befektetéssel és megkérdőjelezhető eredménnyel tud csak megbirkózni az informatika mélyebb ismereteivel. Kialakult a más tudományágra is jellemzően az informatika sajátos jel- és kifejezésrendszere, így a szóban forgó szakismereteket csak az érti meg aki előzetesen a terminológiával, nomenklatúrával tisztában van. A jegyzet egyik első közelítés (amelynek tovább dolgozása folytatódik) az informatika ilyen szélesebb körű tárgykörének összefoglalására. A tanítóképzés az emberi kultúra teljes spektrumát célozza meg, ami arra kötelez minket, hogy nem szűkíthetjük le a hallgatók képzése során az informatikai ismereteket csak "hardveres", csak "szoftveres", csak technikai vagy csak matematikai megközelítésű ismeretekre. A jegyzet szemléletet is kíván adni azzal, hogy a gyakorlati alkalmazásokra, intelligens gépekre bővebb teret szentel, hiszen az informatika nem cél, hanem eszköz arra, hogy a mindennapi életünk, munkánk, tevékenységünk könnyebbé váljon. Amit a gépek elvégezhetnek helyettünk - legyen az akár szellemi munka - tegyék azok! Az anyag feldolgozásánál az egyes kérdéscsoportok tárgyalásánál - különösen az első 100 oldalnál - törekedtünk arra, hogy csupán olyan mélységig foglalkozzunk az alapvető ismeretekkel, hogy a későbbi informatikai tárgyak tárgyalása során a hallgatóknak az alapfogalmakkal ne legyen problémájuk. A jegyzet írása során kerültük a magasabb matematikai felkészültséget igénylő fogalmak, képletek alkalmazását viszont ismertnek tételeztük fel a valószínűség fogalmát és a számrendszereket (bináris, hexadecimális számrendszerek) mivel a matematika tárgy keretében hallgatóink ezzel foglalkoztak. A tárgy oktatásának egyik célja, hogy az a hallgató, akinek a heterogén középfokú képzés miatt jelenleg nem egységesen körülhatárolt vagy igen kevés informatikai előismerete van, megismerje az informatika alapvető fogalomrendszerét, alaptörvényeit. Elemi hardver ismereteket kapjon, értse mire való a számítógép és az ismeretek birtokában a szükséges szoftver illetve felhasználói ismeretek tanulmányozásába kezdhessen. Vissza

Tartalom

1. AZ INFORMATIKA ALAPFOGALMAI 5
1.1 Az informatika fogalma 5
1.2 Az informatika tárgya 6
1.3 Az informatika és a számítástechnika viszonya 8
1.4 Az informatika jelentősége napjainkban 8
1.5 Az információ fogalma 10
1.5.1. Az információtartalom 11
1.5.2. Az információ általános tulajdonságai [5] 12
1.6. információtechnikai fogalmak 12
1.6.1. A jel 12
1.6.2. A jellemző 14
1.6.3. Az adat 15
1.6.4 Adatstruktúrák 16
1.6.5. A kódolás 18
1.6.6. Kódrendszerek 18
1.6.6.1. Kódrendszerek felosztása 19
1.6.6.2. Kódrendszerek tulajdonságai 20
1.6.1. Dekódolás 23
1.6.8. Az információmennyiség egységei 23
1.6.9. Információtechnikai kódrendszerek 25
1.6.9.1. Fixpontos kódrendszer 26
1.6.9.2. Lebegőpontos kódrendszer 30
1.6.9.3. Az EBCDIC kódrendszer 32
1.6.9.4. Az ASCII kódrendszer 34
2. INFORMATIKAI ALAPRENDSZEREK 37
2.1. számítógéprendszerek 38
2.1.1. A számítógép története 38
2.1.2. A számítógép fogalma 39
2.1.3. A számítógépek osztályozása 41
2.1.3.1. A teljesítmény szerinti osztályozás 41
2.1.3.2. Feladat szerinti osztályozás 43
2.1.3.3. A jelek szerinti osztályozás 44
2.7.4. Számítógéprendszerek típusai 44
2.1.4.1. Alaprendszerek 44
2.1.4.1.1. Beviteli berendezések 46
2.1.4.1.2. Kiviteli berendezések 53
2.1.4.1.3. Párbeszédes berendezések 60
2.1.4.1.4. Háttértárak 61
2.1.4.2. Számítógép-hálózatok 67
2.1.5. A számítógép felépítése és működése 68
2.1.5.1. Az egységek általános rendeltetése 69
2.1.5.2. Jelforgalom a számítógép belsejében 71
2.1.5.3. Ütemvezérlés 73
2.1.5.4. A CPU belső felépítése és működése 74
2.1.6. A számítógép működésének gyakorlati alapjai 75
2.2. Információátviteli rendszerek 80
2.2.1. Az információátviteli rendszer általános jellemzése 80
2.3. Intelligens géprendszerek 82
2.3.1 Alapfogalmak 82
2.3.1.1. A gépi intelligencia fogalma [11] 82
2.3.1.2. Az intelligens gép fogalma 83
2.3.2. Az intelligens gép általános felépítése 85
2.3.2.1. Az egységek általános jellemzése 86
2.3.2.1.1. Bemeneti eszközök 88
2.3.2.1.2. Mikrokontroller 93
2.3.2.1.3. Kimeneti eszközök 94
2.3.3. Robotok 97
2.3.3.1. A robotok osztályozása 98
2.3.4.2. A robot általános felépítése 99
3. AZ INFORMATIKA GYAKORLATI AJUKALMAZÁSAL 102
3.1 Irodaszervezés, ügyvitel-gépesítés 102
3.1.1. Hagyományos ügyvitel-szervezési eszközök 103
3.1.2. Korszerű ügyvitel-szervezési eszközök 106
3.1.2.1. Ügyviteli szoftverek 106
3.1.2.1.1. Szövegszerkesztők 107
3.1.2.1.2. Táblázatkezelők 108
3.1.2.1.3. Adatbázis-kezelők 108
3.1.3. Számítógép hálózat szerepe az ügyvitel-szervezésben 111
3.2 Termelésirányítás és végrehajtás 112
3.2.1. A számítógép alkalmazási lehetőségei a termelési folyamatban 113
3.2.1.1. CAD 113
3.2.1.2. CAM 117
3.2.1.3. CAD/CAM 117
3.3. Informatika alkalmazása az államigazgatásban 117
3.4. Számítógép az egészségügyben 120
3.4.1. Helyi nyilvántartási, adminisztrációs és gazdasági ügyvitel 121
3.4.2. Országos, nemzetközi nyilvántartási rendszerek 122
3.4.3. Diagnosztikai, kezelő berendezések számítógépes irányítása 123
3.5. Modern információátviteli rendszerek 125
3.5.1. Teletext és videotex rendszerek 126
3.5.1.1. A teletext/video rendszerek általános típusai 129
3.5.2.1. Normál műsoros teletext rendszer 129
3.5.1.1.1. Szélessávú műsoros teletext rendszer 130
3.5.1.1.2. Keskenysávú párbeszédes videotex rendszerek 131
3.5.3. Gyakorlati alkalmazási lehetőségek 132
3.5.3.1. Információszolgáltatás 132
3.5.3.2. Oktatás 132
3.5.3.3. Távszolgáltatás 133
3.5.4. Műholdas információközvetítés 136
3.6 Informatika az oktatásban 141
3.6.1. Az informatika oktatási alkalmazásának osztályozása 143
3.6.1.1. Az informatika mint az oktatás tárgya 144
3.6.1.1.1. Az informatika oktatása az alsó fokú közoktatásban és a tanítóképzésben 145
Informatika a tanítóképzésben 145
Informatika az alsó tagozatos oktatásban 147
3.6.1.2. Az informatika az oktatási folyamat segédeszköze 148
3.6.1.2.1. Ismeretközlés 149
3.6.1.2.2. Gyakorlás 149
3.6.1.2.3. Szimuláció 150
3.6.1.2.4. Problémamegoldás 151
3.6.1.2.5. A játék 152
3.6.1.3. Az informatika az oktatásszervezés kiszolgálója 153

Sütő Károly

Sütő Károly műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Sütő Károly könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem