1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az információs kor sajátosságai

Nyitott rendszerű képzés - távoktatás - oktatási segédlet/Felsőoktatási Tankönyv

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: INOK Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 288 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-9625-36-1
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A társadalmi és gazdasági fejlődés mai szakaszában egyre fontosabb kérdéssé válnak az informatika alkalmazásának problémakörei. Olyannyira, hogy az információs kor, az információs és... Tovább

Előszó

A társadalmi és gazdasági fejlődés mai szakaszában egyre fontosabb kérdéssé válnak az informatika alkalmazásának problémakörei. Olyannyira, hogy az információs kor, az információs és tudástársadalom - a globalizáció mindent átható lendületével együtt - mindennapjaink megválaszolandó tudományos és gyakorlati kérdései lettek. A 21. század elején már nem a hardverek és a szoftverek gyártása, előállítása, hanem azok működtetése és használata veti fel a legtöbb és legfontosabb gazdasági és társadalom-társadalomtudományi problémát.
A kisebb-nagyobb ingadozásokkal ívelő infokommunikáció-ipar, az információtechnológia lendülete mind jobban behálózza a fejlett és a közepesen fejlett országokat, megérinti a fejletlen régiók népeit, bekapcsolva őket a világméretű kommunikációba, annak minden előnyével és hátrányával együtt. Igaznak bizonyult az a korábbi feltételezés, hogy 2005-re a világon használt internet-hozzáférések száma eléri az egymilliárdot. Ez elméletileg azt jelenti, hogy napjainkban a Földön élő emberek közül minden hatodik-hetedik hozzáféréssel rendelkezik az internethez. A gyakorlatban ugyanakkor ez azt jelenti, hogy tovább nőtt és mélyült a „digitális szakadék", a fejlett és fejletlen országok közötti gazdasági-szociális és civilizációs megosztottság, a fejletlen országok, régiók lakosainak a kiszolgáltatottsága.
Az információs kor rövid, alig néhány évtizedes történelme az ellentmondásokról szól: az informatika alkalmazásának előnyeiről és hátrányairól, a kedvező és kedvezőtlen hatásokról és következményekről. Történelmi távlattal mérve, nem is olyan régóta vált elfogadottá az a felfogás, miszerint az informatika, az IKT alkalmazása a társadalom egyre több területén, és maga az információs társadalom, nem technikai kérdés, hanem az ember lehetőségeit sokszorosára bővítő technika és technológia, új életmód és szemlélet - minden ellentmondásosságával együtt.
Tankönyvünk a most kiteljesedő, de fejlődésének csak a kezdeti szakaszában levő új társadalomnak a sajátosságaival, a társadalomra, a gazdaságra, az emberre gyakorolt hatásaival, s annak számos - filozófiai, etikai, politológiai, szociológiai, sőt biztonsági stb. - vonatkozásaival foglalkozik - az ismeretek mai szintjén. Nem befejezett, megtörtént tényekről van szó, hanem folyamatokról, tendenciákról, feltételezésekről és bizonytalanságokról, amelyekkel - éppen saját érdekünkben - az új társadalom kialakulásának a legelején már foglalkozni kell. Elemzéseinkkel és következtetéseinkkel tehát segíteni szeretnénk hallgatóinknak az ellentmondások felismerésében és feldolgozásában, az önálló vélemények megfogalmazásában. Hogy továbbgondolásra, kritikus és kreatív hozzáállásra buzdítsuk őket, hiszen ők nemcsak részesei, hanem alakítói is lesznek ennek az új világnak. Vissza

Tartalom

Előszó 7
I. AZ INFORMATIKA ALKALMAZÁSÁNAK TÁRSADALMI ÉS GAZDASÁGI KÖRNYEZETE 9
1. A technikai és a társadalmi fejlődés összefüggései 9
1.1 Az információtechnológia társadalmi és gazdasági hatásai 10
1.2. A versenyképesség tényezői 13
1.3. A „digitális szakadék" dimenziói 15
2. Rövid fogalomtörténeti áttekintés 18
2.1 Fogalmi megközelítések 20
2.2 A Bangemann-jelentés és a lisszaboni stratégia 22
2.3 Globalizáció és információs korszak 24
2.4 Az információs és tudástársadalom lényege 27
2.5 Történetfilozófiai forgatókönyvek 28
2.6 Fejlődési tendenciák 30
3. Az információs gazdaság 31
3.1 A tudásalapú gazdaság 32
3.2 Az új gazdaság munkaerő-piaci jellemzői 34
4. Az új társadalom jellemzői 37
4.1 Az információtechnológia alkalmazásának társadalmi következményei 37
4.2 Uj törésvonalak 41
4.3 Összhangban a környezettel 43
Fogalomtár 46
Önellenőrző kérdések 47
Irodalomjegyzék 48
II. AZ INFORMATIKA ÉS A TUDOMÁNYOS-MŰSZAKI HALADÁS ÖSZSZEFÜGGÉSEI 51
1. Tudományos-technikai forradalom (TTF) 51
1.1 Mióta beszélünk tudományos-technikai forradalomról? 52
1.2 A tudományos-technikai forradalom lényege 54
1.3 A TTF legfontosabb társadalmi hatásai és követelményei 57
2. Szimuláció és virtuális valóság 62
2.1 A szimuláció 62
2.2 Az animáció 64
2.3 Az interaktivitás 65
3. Múlt, jelen és a jövő kilátásai 66
Fogalomtár 67
Önellenőrző kérdések 73
Irodalomjegyzék 74
III. AZ informatika alkalmazásának egyes közgazdasági kérdései 77
1. Innováció és informatika 78
1.1 Innováció 78
1.2 Innovációs lánc 79
1.3 Innovációs benchmarking 81
1.4 Az innováció-hordozó informatika alkalmazása 82
2. Az időtényező a gazdasági döntésekben 86
2.1 Az időtényező értelmezése 86
2.2 Példák gazdasági mérlegelésre 88
3. A kockázat problémaköre 91
3.1 Bizonytalanság és kockázat 91
3.2 A kockázatok tipizálása 92
3.3 Kockázati magatartás 94
3.4 Kockázat az informatikában 96
3.5 Kockázatmenedzsment 98
Fogalomtár 102
Önellenőrző kérdések 106
Irodalomjegyzék 107
IV. az ember szerepe az információs korban 109
1. Nézetek az információs társadalom sajátosságairól 109
1.1 A „hálózati társadalom" 111
1.2 A japán „4U" program 112
1.3 Hazai megközelítések 113
1.4 Új nemzetközi irányzatok 116
1.5 Néhány következtetés 119
2. Az erőforrások dimenziói 120
3. A humán tényezők 123
3.1 Az informatikai eszközök használata és a kommunikációs változások 124
3.2 Információs-kulturális szempontok 127
3.3 A tudás felértékelődése 129
3.4 A tudásalapú társadalom néhány kérdése 131
4. A tudástársadalom természetrajza 134
4.1 A tudástársadalom kialakulása 135
4.2 A tudás társadalmi szerepe 137
4.3 A tudástársadalom struktúrája 138
4.4 Új képességek 140
5. Az intellektuális tőke 142
6. A tudás szerepe a termelési folyamatban 145
7. Az emberi erőforrás fejlesztése 147
7.1 Alkalmazási feltételek és modellek 148
7.2 Néhány szó a tudásmenedzsmentről 150
7.3 A tanulószervezet jellemzői 153
Fogalomtár 156
Önellenőrző kérdések 157
Irodalomjegyzék 158
V. AZ információs kor ellentmondásai 159
1. Az információs forradalom kezdetei 160
2. Az informatikai eszközök alkalmazásának hatásai a társadalmi tőke
alakulására 162
2.1. A társadalmi tőke fogalma 162
2.2 Az internethasználat ellentmondásos hatásai 167
2.3 A szinkron és aszinkron internethasználat 170
2.4 Szociális és aszociális internetes tevékenység 173
3. A távmunka dilemmái 174
3.1 A távmunka típusai 176
3.2 Távmunka az Európai Unióban 179
3.3 A távmunka ellentmondásossága 181
4. Az információs kor társadalomtudományi aspektusai 184
4.1 A politikatudományi megközelítés 185
4.4.1 Az internet politikatudományi megítélése 186
4.4.2 Politikai kommunikáció az interneten 188
5. Szociológiai aspektusok 190
5.1 Castells szociológiai megközelítése 190
5.2 A hálózati logika 192
5.3 Az internet alkalmazásának szociológiai kérdései 194
Fogalomtár 200
Önellenőrző kérdések 202
Irodalomjegyzék 203
VI. AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM FILOZÓFIAI ÉS ETIKAI NÉZŐPONTBÓL 205
1. A technikával összefüggő filozófiai (metaetikai) kérdések 206
1.1 Emberi képességek és megismerés 208
1.2 A technikai fejlődés különböző megítélese 210
1.3 Technikai fejlődés és felelősség 212
1.4 Az állam felelőssége 214
1.5 A techno-mítoszok modellje 216
1.6 Értékek, értékrendek és a társadalmi tőke 218
2. Az informatikával kapcsolatos filozófiai (metaetikai) kérdések 222
2.1 Az írástudók felelőssége 222
2.2 A kommunikáció néhány új összefüggése 224
2.3 A számítógépes ismerkedés specifikumai 225
3. A technikával, illetve az információ technikával kapcsolatos etikai
nézetek 227
3.1 Régi vagy új egyenlőtlenségek? 227
3.2 Az oktatás etikai kérdései 228
3.3 Esélyek és lehetőségek az információs társadalomban 230
4. A számítógépes szakmai tevékenység etikai szabályozása 234
Fogalomtár 239
Önellenőrző kérdések 241
Irodalomjegyzék 241
VII. AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM BIZTONSÁGA 243
1. Elméleti alapvetések a biztonságról 244
2. Az információs kor biztonságának néhány kérdése 246
3. Globális veszélytényezők 248
4. Az informatika katonai célú alkalmazásának kezdetei 252
5. Az amerikai katonai technológia történeti fejlődése 253
6. A „digitális Pearl Harbor" réme 256
7. 2001. szeptember 11. következményei a biztonságfelfogás fakulására 259
8. Amerikai prioritások az informatika katonai alkalmazásában 263
9. Az informatika katonai alkalmazásának feltételei 365
10. Az információs társadalom hadserege 267
11. Haditechnikai változások, új elvek és eljárások 269
12. Információs háború és információs hadviselés 273
Fogalomtár 276
Önellenőrző kérdések 278
Irodalomjegyzék 279
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Az információs kor sajátosságai Az információs kor sajátosságai Az információs kor sajátosságai Az információs kor sajátosságai Az információs kor sajátosságai

Néhány lapon kiemelés látható.

Állapot:
2.640 ,-Ft
13 pont kapható
Kosárba