Előszó
A vállalat eredménye - főleg a gazdaságilag kedvezőtlen időszakokban - erősen függ a vállalat munkatársainak ösztönzésétől.
A munka ma már elsősorban nem a saját és a család alapigényeinek teljesíthetőségét szolgálja. Az új generációk számára egyre jobban előtérbe kerül a munkahelyen az önmegvalósítás, az elismerés, a belső elégedettség és a felelősség iránti igény, de a több szabadidőre irányuló törekvés is.
Ebből a helyzetből adódik annak szükségessége, hogy ösztönző rendszereket alakítsanak ki annak érdekében, hogy a munkatársakat, a saját, valamint a külső értékesítési szervezeteket többlet teljesítményre lehessen ösztönözni.
A díjazás legismertebb formájaként valósították meg a dolgozók versenyét. Lebonyolítása során a prémiumrendszer meghatározó. Az ösztönzés lehet erkölcsi és anyagi ösztönzés, úgynevezett incentive.
Az incentive-ek a vállalati célok megvalósításának ütőképes eszközei.
Míg eleinte a pénz- és tárgyjutalmak domináltak, ma növekszik az utazások részesedése a jutalmak között. A jólét és az igények kielégítettsége következtében a tárgyjutalmak vesztettek vonzerejükből; egyre gyakrabban fennáll a lehetőség, hogy a verseny résztvevőinek háztartásában a szóban forgó termékek már megvannak. A jövedelem növekedésével ugyanígy csökken a pénzjutalmak hatása, mivel ezek a jövedelem részeként a napi kiadások között különösebb emlék-érték nélkül tűnnek el.
Az utazások ezzel szemben tartós élményt nyújtanak. Az utazás iránti igény miatt az incentive úttól fokozott ösztönző erőt várnak.
Ennek az utazási fajtának a jelentősége a vállalat életében válságos időkben is növekedett; a szakértők folyamatos növekedést prognosztizálnak.
A nyugati gazdaságok vállalatainak nagy hányada, akik az incentive utakat marketing eszközként alkalmazzák, a versenyt és a jutalom utakat saját rezsijükben tervezik meg, bonyolítják le, reklámügynökségek vagy külső tanácsadók igénybevétele mellett.
Az incentive utazási piac iránti igény növekedése sok utazásszervezőt, utazásközvetítőt, szálloda- és közlekedési társaságot, valamint idegenforgalmi hivatalt arra ösztönzött, hogy ebbe az ágazatba nagyobb tőkét fektessen be.
Az incentive utak szervezése azonban nagyon bonyolult. A megfelelő marketingismeretek mellett szükség van ágazati ismeretekre és az egész világra kiterjedő kapcsolatokra is.
Az ilyen utakat igénybe vevő vállalatok ezért egyre jobban építenek az incentive üzletág szakértőire.
Felvetődik a kérdés, hogy az utazásközvetítőknek ezen a piacon milyen esélyei vannak, hiszen az incentive utak nem hasonlíthatók össze a nagy utazásszervezők átlagos, vagy akár kiemelt utazásaival. Az incentive utakat mindig egyénileg kell kialakítani és megszervezni.
Ennek a munkának azok a legfontosabb szempontok képezik a lényegét, amelyeket az értékesítési verseny részét képező incentive út koncepciójánál, szervezésénél és lebonyolításánál figyelembe kell venni.
Vissza