1.063.490

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az IL-14 típusú repülőgép aerodinamikája

MALÉV IL-14 állománya részére

Szerkesztő
Fordító
Budapest
Kiadó: Közlekedési Dokumentációs Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Félvászon
Oldalszám: 272 oldal
Sorozatcím: KPM Központi Tanfolyamok Igazgatósága kiadványa
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 15 cm
ISBN:
Megjegyzés: 89 fekete-fehér ábrával illusztrálva. A könyv 130 példányban készült. Belső használatú példány. Könyvesbolti forgalomba nem került. Ritkaság.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A REPÜLŐGÉP SZERKEZETI ÉS AERODINAMIKAI SAJÁTOSSÁGAI
Az IL-14 tipusu repülőgép az ismert IL-12 tipusu repülőgép továbbfejlesztésének és modernizálásának eredményeképen keletkezett. Elődjétől egy... Tovább

Előszó

A REPÜLŐGÉP SZERKEZETI ÉS AERODINAMIKAI SAJÁTOSSÁGAI
Az IL-14 tipusu repülőgép az ismert IL-12 tipusu repülőgép továbbfejlesztésének és modernizálásának eredményeképen keletkezett. Elődjétől egy egész sor szerkezeti és aerodinamikai változtatásban különbözik, amelyek elsősorban a repülőgép repülési és műszaki jellemzőinek a javítására, valamint a repülés biztonságának a növelésére irányultak.
Az IL-14 tipusu repülőgép két változatban került kibocsátásra: IL-14P és IL-14M, amelyek teljesen azonosak aerodinamikai szempontból /az IL-14M repülőgép törzsének hossza 1 m-rel nagyobb, azonban ez nem gyakorol hatást, annak aerodinamikai jellemzőire/. Ezen kivül az IL-14P tipusu repülőgép alapján volt kibocsátva egy egész sor más változat! az IL-14GR, az IL-14T, IL-14PK, stb. Mindezek a repülőgépek ugyanazzal a felszálló súllyal rendelkeznek /17700 kg/, ezért ezeknek a repülőgépeknek a jellemzői azonosak.
Az IL-14 tipusu repülőgép szabadonhordó alsó szárnyas repülőgép, amely orrfutóval, vízszintes és függőleges vezérsíkkal ellátott törzzsel rendelkezik Vissza

Tartalom

AZ IL-14 TI PUSÚ REPÜLŐGÉP FŐBB SZERKEZETI- ÉS AERODINAMIKAI JELLEMZŐI
I. Fejezet: A repülőgép szerkezeti és aerodinamikai sajátosságai ........ 11
1. Törzs....... . . ...............11
2. Szárny ............... . 13
3. Farokfelületek......... . . . 22
4. Futómű.................24
5. Motorgondolák . . . . ..........27
6. A repülőgép légellenállásainak összehasonlítása ............... 28
Ellenőrző kérdések....................28
II. Fejezet: A repülőgép aerodinamikai, jellemzői ..............................30
1. A repülőgép polárisa behúzott futómű és
behúzott fékszárny esetén 30
2. Szárnyra ható légcsavarszél hatása a
repülőgép aerodinamikájára ...... 34
3. A repülőgép aerodinamikai jellemzői kibocsátott futóművek esetén 35
4. A fékszárnyak kibocsátásának hatása a
repülőgép aerodinamikájára ... 37
Ellenőrző kérdések . .................43
III. Fejezet: Az IL-14 tipusu repülőgép légcsavar-motor rendszere ....... 44
1. Az AS-82T motorok működési üzemel .... 44
2. A motor névleges teljesítmény magassága 46
3. A külső levegő hőmérsékletének és nyomásának hatása a motor teljesítményére
és névleges teljesítmény magasságára... 51
4. AV-50 légcsavar ....... . .53
5. Az AV-50 légcsavar hatásfoka . . . 55
6. A rendelkezésre álló teljesítmény ...57
7. Az AV-50 légcsavar működése különböző
repülési üzemek esetén ........59
Ellenőrző kérdések . . ........62
II. RÉSZ: AZ IL-14 TIPUSU RBPÜLŐGÉP AERODINAMIKÁJA N0RMÁLIS REPÜLÉS ESETÉN
IV. Fejezet: Az IL-14 típusa repülőgép gurulása és felszállása ........65
1.1. Gurulás .....65
2. Felszállás ......66
3. A felszállásra ható tényezők .....73
Ellenőrző kérdések..........79
7. Fejezet: Emelkedés . . ........ 80
1. Az emelkedés feltételei .......80
2. Az emelkedés függőleges sebessége . .80
3. Emelkedés névleges és utazó motorüzemmel ...86
4. Az emelkedés szöge .......88
Ellenőrző kérdések ..........93
VI. Fejezet: Vízszintes repülés .....95
1. A vízszintes repülés feltételei ...95
2. A vízszintes repülés szükséges sebessége .................98
3. A vízszintes repülés szükséges teljesítménye ...98
4. Az IL-14 tipusu repülőgép repülési adatai földközelben...99
5. A felszálló suly hatása az IL-14 tipusu repülőgép repülési adataira ....102
6. A magasság hatása az IL-14 tipusu repülőgép repülési adataira ......105
7. A vízszintes repülés legkedvezőbb üzemei . . ...............109
Ellenőrző kérdések ...115
VII. Fejezet: Fordulók........118
1. Az erők egyensúlyának feltétele fordulónál . . . ........................116
2. A forduló szükséges sebessége,vonóereje és teljesítménye ...119
3. A forduló megtételéhez szükséges idő és
a megtett ut hossza ...122
A fordulóval megtett ut hossza ... 124
Ellenőrző kérdések ...127
VIII. Fejezet: A repülőgép slklása és enyhe
süllyedése a motor segítségével... 129
1. A siklás feltételei..................129
2. A siklás szükséges sebessége ...132
3. A siklás süllyedő sebessége ... 132
4. Az IL-14 típusu repülőgép siklási szöge...134
5. Az IL-14 tipusu repülőgép siklásának sebesség-polárisa...137
6. A siklás távolsága...137
7. Az IL-14 tipusu repülőgép enyhe süllyedése....140
Ellenőrző kérdések....142
IX. Fejezet: Leszállás és átstartolás....144
1. Az IL-14 tipusu repülőgép leszálló tulajdonságai és adatai különböző módszereknél ............ 144
2. Az IL-14 tipusu repülőgép viselkedése
a siklás folyamán kibocsátott fékszárnyaknái ...134
3. Javaslatok a leszállás végrehajtására....149
4. Átstartolás....152
Ellenőrző kérdések....153
III. RÉSZ: A REPÜLŐGÉP STABILITÁSA ÉS KORMÁNYOZHATÓSÁGA
X. Fejezet: A repülőgép hosszstabilitása és kormányozhatósága ...157
1. A statikus stabilitás fogalma.... 157
2. A repülőgép stabilitása rögzítetlen
kormány esetén ...164
3. Rugó felszerelése, az IL-14P tipusu repülőgép magassági kormány vezérlő rendszerében....169
4. A repülőgép üzemi sulyponthelyzetének határai...175
5. A repülőgép hosszirányú kormányozhatósága ................177
Ellenőrző kérdések....179
XI. Fejezett A repülőgép harántstabilitása és kormányozhatósága ...181
1. A harántstabilitás fogalma....181
2. A szélzászló stabilitása ...... 181
3. Keresztstabilitás ...185
4. Az oldalkormány rugós szervó kiegyenlitője....188
Ellenőrző kérdések...... . . .192
IV. RÉSZ: A REPÜLŐGÉP AERODINAMIKÁJA KÜLÖNLEGES
REPÜLÉSI ESETEKBEN
XII. Fejezet: Egymotoros repülés ........195
1. A repülőgép viselkedése a motor leállásakor ................196
2. A repülőgép kiegyensúlyozása egymotoros
repülés esetén .....201
3. Sebességhatárok és teljesítmény felesleg egymotoros repülés esetén .....208
4. Az egyik motor leállása felszállás közben ......210
5. Emelkedés egy álló motorral ......213
6. A vízszintes repülés maximális sebessége egy motorral ...... 228
Ellenőrző kérdések....229
XIII. Fejezett A légcsavar tulpörgése az IL-14 tipusu repülőgépen ...231
1. A túlpörgés jelei és a különböző tényezők hatása a légcsavar fordulatszámára,
túlpörgés esetén ...232
2. A túlpörgés megszüntetésének módja és a
repülőgép repülési jellemzőinek változása, légcsavar tulpörgése esetén..236
Ellenőrző kérdések....242
XI. Fejezet: Repülés jegesedés közben ...243
1. A jegesedés hatása a repülőgép aerodinamlkai jellemzőire ...245
2. A jegesedés hatása a repülőgép repülési
jellemzőinek változására...252
Ellenőrző kérdések...259
XV. Fejezet: Rövid tájékoztatás a repülőgép szi-
lárdságáról . .......261
1. A repülőgép üzemi és törő terhelési többesei...261
2. A repülőgép túlterhelése nyugtalan le-
vegőben való repülésnél ....265
Ellenőrző kérdések .........272
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem