Fülszöveg
Pap Károly a második világháborúban tragikusan elpusztult nemzedék egyik legtehetségesebb írója volt. Magányos prófétaként kereste az abszolút igazságot, rendíthetetlenül hitt a szeretet, az alázat, az igaz szó megváltó erejében. Művészete szépség és jóság, esztétikum és etikum megalkuvás nélküli és feltétlen együvé tartozását hirdeti. Ezeket a problémákat fogalmazza meg, ezekkel az emberfeletti feladatokkal küzd három regényében, a stilizált bibliai környezetbe helyezett Jézus-parafrázisában (Megszabadítottál a haláltól), a sivár vidékeken a művészet embernemesítő lehetőségéért küzdő festő történetében (Nyolcadik stáció) és az önvallomásos gyermekhősének igazságkereső lázadását megörökítő Azarelben. továbbá változatos témájú elbeszélések sorában, komor drámákban és szenvedélyes vitairatokban (Zsidó sebek és bűnök).
E könyv szerzője másodjára rugaszkodik neki a feladatnak, hogy választott írójának személyiségét, életművét, sorsát körüljárja. A több mint két évtizeddel ezelőtt írt...
Tovább
Fülszöveg
Pap Károly a második világháborúban tragikusan elpusztult nemzedék egyik legtehetségesebb írója volt. Magányos prófétaként kereste az abszolút igazságot, rendíthetetlenül hitt a szeretet, az alázat, az igaz szó megváltó erejében. Művészete szépség és jóság, esztétikum és etikum megalkuvás nélküli és feltétlen együvé tartozását hirdeti. Ezeket a problémákat fogalmazza meg, ezekkel az emberfeletti feladatokkal küzd három regényében, a stilizált bibliai környezetbe helyezett Jézus-parafrázisában (Megszabadítottál a haláltól), a sivár vidékeken a művészet embernemesítő lehetőségéért küzdő festő történetében (Nyolcadik stáció) és az önvallomásos gyermekhősének igazságkereső lázadását megörökítő Azarelben. továbbá változatos témájú elbeszélések sorában, komor drámákban és szenvedélyes vitairatokban (Zsidó sebek és bűnök).
E könyv szerzője másodjára rugaszkodik neki a feladatnak, hogy választott írójának személyiségét, életművét, sorsát körüljárja. A több mint két évtizeddel ezelőtt írt kismonográfia után ezúttal más módszerekkel, új szemlélettel közeledik tárgyához; a korábbi életrajzi szerkezet helyett ezúttal az író legfontosabb témái, motívumai, ma is aktuális problémafelvetései köré csoportosítja a kötet strukturális vázát. Az egyik legfontosabb vezérgondolat a világirodalmi összevetés: Pap Károly élete és műve - a szerző megítélése szerint - számos rokon vonást mutat a kor világirodalmának egyik emblematikus alkotójáéval, Franz Kafkáéval. A párhuzamos jelenségek felmutatásának célja az, hogy egy kétségbevonhatatlan világirodalmi mércét alkalmazva a kötet - melyet szerzője legszívesebben esszének nevez - elhelyezze Pap Károlyt a világirodalom valamely esztétikai-poétikai metszéspontján.
A szerzőről: Lichtmann Tamás irodalomtörténész, műfordító, tanszékvezető a Debreceni Egyetem Német Irodalmi Tanszékén. Fő kutatási területe a huszadik századi osztrák próza (Kafka, Rilke, Broch, Roth, Canettí), az újabb német irodalom (Thomas Mann, Döblin, Hesse), a magyar zsidó irodalom (elsősorban Pap Károly életműve) és az összehasonlító irodalomtudomány. A közelmúltban zsidó művelődéstörténet címen kísérleti egyetemi szakot létesített az Országos Rabbiképző Zsidó Egyetemen, kutatócsoportot irányít. Nemzetközi tudományos kiadványsorozatok szerkesztője (Debrecener Studien zur Literatur/Frankfurt am Main, Arbeiten zur deutschen Phüologie/Debrecen).
Vissza