Előszó
BENKŐ SÁNDOR FOTOGRÁFIÁI ELÉ
NAGY GÁBOR, FESTŐMŰVÉSZ
"A FOTÓ: A TÉR ÉS AZ IDÖ VÉKONY SZELETE A FÉNYKÉPEK KORMÁNYOZTA VILÁGBAN MINDEN HATÁRVONAL („KIVÁGÁS") ÖNKÉNYESNEK TETSZIK. AKÁRMI ELVÁLASZTHATÓ. ELSZAKÍTHATÓ AKÁRMITŐL: CSAK MÁS KÉPKIVÁGÁST KELL ALKALMAZNUNK." (SUSAN SONTAG)
BENKŐ SÁNDOR, A KÉPZŐMŰVÉSZET IRÁNYÁBÓL ÉRKEZETT A FOTOGRÁFIA TERÜLETÉRE, MEGTALÁLVA AZT A VARÁZSLATOS LEHETŐSÉGET AMI SZEMÉLYISÉGÉT KARAKTERESEN KITELJESÍTETTE.
AZ IDŐ MEGRAGADÁSÁNAK, RÖGZÍTÉSÉNEK ARCHAIKUS VÁGYA ŐT IS MEGÉRINTETTE A 80-AS ÉVEK KÖZEPE TÁJÁN, ÉS DÖNTÉSRE KÉNYSZERÍTTETTE.
A FÉNY CSAPDÁBA EJTÉSÉNEK ELTÖKÉLT IGYEKEZETE, TÖBB ÉVSZÁZADOS VÁGYKÉNT JELEN VOLT AZ EMBERISÉG TÖRTÉNELMÉBEN, ÉS A XIX. SZÁZAD DEREKÁN, REALITÁSSÁ VÁLT, MINT SAJÁTOS, ÚJ KÉPFORMA.
MINDEZEK, A KÉPZŐMŰVÉSZET, A MŰVÉSZI KIFEJEZÉS TERÜLETÉN, EGYFAJTA ÁTPROGRAMOZÓDÓ, FUNKCIÓVÁLTÁSSAL TÁRSULVA, ÚJ, EDDIG ISMERETLEN TERÜLETEKET NYITOTTAK MEG. A SZELLEMI KALANDRA VÁGYÓK ELŐTT. ÍGY JÁRT A Ml FOTOGRÁFUSUNK IS.
"AZ EMBERI SORS ÉRDEKEL, AZ EGYÉN, A CSALÁD ÉLETÉNEK FIZIKAI NYOMA, KOMMUNIKÁCIÓ KÉPESSÉGE, OTTHONA - KÖRNYEZETE. AZ EMBER ÁLTAL ALKOTOTT ÉPÜLETEK, TÁRGYAK, LAKOTT ÉS LAKATLAN ÉLETTEREK". (B.S.)
EZEK A VALLOMÁS ÉRTÉKŰ GONDOLATOK VALÓJÁBAN BEHATÁROLJÁK AZOKAT A MEGHATÁROZÓ IRÁNYOKAT, VONZÓDÁSOKAT, AMELYEK BENKŐ SÁNDOR ÖNÁLLÓ KÉPI VILÁGÁT JELLEMZIK. A HANGSÚLYOS KÉPZŐMŰVÉSZETI TANULMÁNYOK, ÉS ISMERETEK BIRTOKLÁSA, MUNKÁSSÁGÁNAK KARAKTERÉT, - A FOTOGRÁFIA TERÜLETÉN - SAJÁTOS HANGZÁSSAL RUHÁZTA FEL.
FESTŐI ÉRZÉKENYSÉG, EMPATIKUS FIGYELEM, A TECHNIKAI KORREKTSÉG EGYÜTTES JELENLÉTE A BIZTOSÍTÉKA A BENKŐ FOTOGRÁFIÁK SIKERÉNEK. A RÉGI MESTEREK MEGFONTOLT NYUGALMA ÁRAD EZEKBŐL A MUNKÁKBÓL, LEGYEN AZ DIVATFOTÓ, REKLÁM-, VAGY PORTRÉFOTÓ, ILLETVE AZ IDŐ FOGSÁGÁBAN REKEDT ELHAGYOTT IPARI KÖRNYEZET.
Vissza