kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Nemzeti Tankönyvkiadó Rt. |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 300 oldal |
Sorozatcím: | Nyelvpedagógia tankönyvsorozat |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 17 cm |
ISBN: | 963-19-0555-1 |
Megjegyzés: | Tankönyvi szám: 41229. |
Előszó | 13 |
A nyelvpedagógia fogalma | 17 |
A nyelvpedagógia értelmezései | 17 |
Néhány hazai és külföldi modell a nyelvpedagógiáról | 19 |
A nyelvpedagógia kialakulása | 24 |
A belső fejlődés néhány állomása | 24 |
A nyelvtanulás folyamatának tudatosulása az új tudományok: a nyelvészet és a pszichológia tükrében | 24 |
A huszadik századi módszerek átváltozásai: módszerekből elméletek | 25 |
Az elnevezésekről | 27 |
A nyelvpedagógia tartalomszerkezete | 28 |
A nyelvpedagógia szintjei | 32 |
A nyelvpedagógia fogalma | 33 |
A nyelvpedagógia rokon tudományai, főbb kutatási területei | 34 |
A nyelvpedagógia az alap- és rokon tudományok halmazában | 36 |
A nyelvpedagógia kutatási módszerei és néhány kutatási területe | 37 |
Összefoglalás | 39 |
Ajánlott irodalom | 40 |
A nyelvi tartalom közvetítése | 41 |
A nyelvi tartalom fogalma | 41 |
A kiejtés tanítása | 45 |
Történeti áttekintés és tanulságok | 45 |
A kiejtés tanításának alapvető dilemmája | 47 |
A jó kiejtés kritériumai | 48 |
A kiejtés tanításának zenei elemei | 49 |
A hangok fizikai és szellemi megjelenítése | 50 |
A kiejtés aspektusai: felismerés és produkció | 50 |
A kiejtés tanításának legkedveltebb technikai megoldásai | 51 |
Összefoglalás | 53 |
Ajánlott irodalom | 54 |
A nyelvtan tanítása | 55 |
Történeti áttekintés és tanulságok | 55 |
A nyelvtani tudás karaktere | 58 |
A nyelvtani tudás tökéletesedésének folyamata | 58 |
A nyelvtan tanításának lehetséges megközelítései | 59 |
A nyelvtan tanításának fokozatai | 60 |
A nyelvtani jelenségek tanításának optimalizálása | 62 |
Haladás és sebesség a nyelvtani jelenségek tanításában | 64 |
Összefoglalás | 65 |
Ajánlott irodalom | 66 |
A szókincs tanítása | 67 |
A szókincstanítás néhány paradoxona | 67 |
Történeti áttekintés és tanulságok | 67 |
A mentális lexikon és más allegóriák | 69 |
A szókincs tanításának mennyiségi kérdései | 73 |
A szókincs tanításának "minőségi" kérdései | 77 |
Összefoglalás | 84 |
Ajánlott irodalom | 85 |
A pragmatikai elemek tanítása | 86 |
A pragmatikai elemek megjelenése | 86 |
A jelentés tanulmányozásának integráló hatása | 86 |
Néhány nyelvhasználattal kapcsolatos elmélet és modell a kommunikatív nyelvtanulás kialakulása előtt | 89 |
Alkalmazott nyelvészeti hatások a kommunikatív nyelvtanulás kialakulásában | 93 |
A nyelvhasználati szempontok érvényesítésének néhány osztálytermi következménye | 99 |
Összefoglalás | 101 |
Ajánlott irodalom | 102 |
A készségek fejlesztése | 103 |
A készségek osztályozása | 103 |
A készségek integrálhatósága és hasonlósága | 105 |
A fejlett készségekkel rendelkező nyelvhasználó néhány jellegzetes vonása | 107 |
A hallás utáni értés fejlesztése | 108 |
Hallásértés: történeti előzmények és tanulságok | 109 |
A hallásértés folyamatának főbb jellemzői | 110 |
A hallásértés értelmezésének legfontosabb modelljei | 111 |
A hallásértés főbb műfajai: célok és funkciók | 116 |
A hallásértés nehézségei | 118 |
A hallásértést elősegítő képességek | 121 |
Mikrokészségek a hallásértésben | 123 |
A hallásértés tanításának módszeres menete | 124 |
A hallásértés tanításának legkedveltebb gyakorlattípusai | 124 |
Összefoglalás | 126 |
Ajánlott irodalom | 128 |
Az olvasási készség fejlesztése | 129 |
Az olvasás tanítása: történelmi előzmények és tanulságok | 130 |
Az olvasás fiziológiája | 131 |
Az olvasási folyamat szerkezete és jellegzetességei | 132 |
Az olvasás mikrokészségei | 136 |
Az olvasás alaptípusai | 138 |
Természetes és mesterséges szövegek | 140 |
Az olvasási szövegek műfajai: források és lelőhelyek | 142 |
Az olvasás tanításának technológiája | 143 |
Olvasmányok feldolgozásának hagyományos tantermi megoldásai | 145 |
Összefoglalás | 147 |
Ajánlott irodalom | 148 |
Az íráskészség fejlesztése | 149 |
Az írás tanítása: történelmi előzmények és tanulságok | 150 |
Az írás fiziológiája | 153 |
Az írás és más készségek | 155 |
Az írás mikrokészségei | 160 |
Az íráskészség tanításának legfontosabb dilemmái | 161 |
Az anyanyelvi és idegen nyelvi írástanítás egybevetése | 166 |
Műfajok és témák, szerkezet és sémák az írástanításban | 167 |
Az írás tanításának technológiája | 172 |
Összefoglalás | 178 |
Ajánlott irodalom | 179 |
A beszédkészség fejlesztése | 181 |
Történeti áttekintés és tanulságok | 181 |
A beszédkészség fejlesztésének nehézségei | 182 |
Beszédkondíciók és interaktív készségek | 184 |
Beszédtípusok, beszédműfajok | 186 |
A beszéd fejlesztésének legismertebb technikái | 188 |
A kortárs beszédtanítás néhány problémája | 195 |
Összefoglalás | 198 |
Ajánlott irodalom | 199 |
A nyelvtanár és az osztálytermi munka sajátosságai | 201 |
A nyelvtanár ismérvei | 201 |
Személyiségjegyek, tulajdonságok a nyelvtanárban | 202 |
Tanártípusok, tanítási stílusok | 204 |
Tanári szerepek | 206 |
Nyelvtanári mikrokészségek | 208 |
Ajánlott irodalom | 210 |
A tanítás folyamatának dimenziói | 211 |
Az idegen nyelvek oktatásának színterei (tér) | 212 |
Az idő szerepe a nyelvoktatási folyamatban (idő) | 214 |
A szereplők csoportosítása (mód) | 216 |
A módszerfogalom hierarchiája | 217 |
Ajánlott irodalom | 218 |
Hibaelemzés, hibajavítás | 219 |
A hiba fogalma | 219 |
Néhány hibatípus bemutatása | 220 |
A hibajavítás alapkérdései | 222 |
A hibajavítás technikái | 223 |
Ajánlott irodalom | 225 |
Osztálytermi megfigyelések, kutatások | 226 |
Nyelvészeti megfigyelési modellek | 227 |
Pedagógiai megfigyelési modellek | 228 |
Az osztálytermi kutatások legfontosabb témái | 231 |
Ajánlott irodalom | 233 |
A tanuló személyisége és a nyelvtanulási folyamat | 235 |
A tanuló kognitív sajátosságai | 235 |
Nyelvérzék, nyelvi képességek, nyelvtehetség | 236 |
Intelligencia | 237 |
További kognitív változók | 238 |
Nyelvtanulási stratégiák | 239 |
Ajánlott irodalom | 241 |
A tanuló affektív sajátosságai | 242 |
Motiváció | 242 |
Önbizalom és gátlásosság | 244 |
Nyelvi stressz és szorongás | 245 |
További affektív tényezők | 247 |
Tanulási stílusok | 252 |
Ajánlott irodalom | 253 |
Tanulótípusok | 254 |
Változatok tanulótípusokra | 254 |
Az ideális nyelvtanuló anatómiája | 258 |
Ajánlott irodalom | 260 |
A nyelvtanulók szociobiológiája | 261 |
Életkor | 261 |
A nemek közötti különbségek | 263 |
Akkulturáció és társadalmi távolság | 264 |
Ajánlott irodalom | 266 |
A nyelvtanulási folyamat sajátosságai | 267 |
Tanulásfelfogások | 267 |
Nyelvelsajátítási elméletek | 269 |
Az önálló tanuló: autonómia és kooperáció | 273 |
Ajánlott irodalom | 278 |
Utószó | 279 |
Bibliográfia | 281 |
Tárgymutató | 297 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.