1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az idegen nyelvek tanításának elméleti alapjai és gyakorlata

Felsőoktatási tankönyv

Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Nemzeti Tankönyvkiadó Rt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 300 oldal
Sorozatcím: Nyelvpedagógia
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-19-4376-3
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 41229.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Magyarországon magyarul ilyen részleteségű munka az idegen nyelvek tanításáról még nem jelent meg. A szerző célja az volt, hogy emelje a nyelvpadagógiai tudatosság szintjét mindazokban, akik az idegen nyelvek tanításával foglalkoznak. Így könyve alapvető tananyag az idegen nyelvi tanárképzésben és továbbképzésben, vagyis főként az idegen nyelv szakos egyetemi és főiskolai hallgatókhoz, valamint oktatóikhoz szól. Hasonlóképpen alapvető tananyag az alkalmazott nyelvészeti, nyelvpedagógiai, illetve általában a pedagógiai és pszichológiai doktori programok hallgatóinak. A legfontosabb az, hogy az aktív nyelvtanárok kezébe eljusson e könyv. A szűkebb szakmai érdeklődésen túl a könyv nyelvezete és stílusa lehetővé teszi, hogy a széles nagyközönség, főként az idegen nyelveket tanulók, nyelvvizsgázók, fordítással és tolmácsolással foglalkozók, illetve az idegen nyelvek iránt érdeklődők is haszonnal forgathassák, különösen ha szeretnék megérteni azokat a pszichológiai és nyelvi folyamatokat,... Tovább

Fülszöveg

Magyarországon magyarul ilyen részleteségű munka az idegen nyelvek tanításáról még nem jelent meg. A szerző célja az volt, hogy emelje a nyelvpadagógiai tudatosság szintjét mindazokban, akik az idegen nyelvek tanításával foglalkoznak. Így könyve alapvető tananyag az idegen nyelvi tanárképzésben és továbbképzésben, vagyis főként az idegen nyelv szakos egyetemi és főiskolai hallgatókhoz, valamint oktatóikhoz szól. Hasonlóképpen alapvető tananyag az alkalmazott nyelvészeti, nyelvpedagógiai, illetve általában a pedagógiai és pszichológiai doktori programok hallgatóinak. A legfontosabb az, hogy az aktív nyelvtanárok kezébe eljusson e könyv. A szűkebb szakmai érdeklődésen túl a könyv nyelvezete és stílusa lehetővé teszi, hogy a széles nagyközönség, főként az idegen nyelveket tanulók, nyelvvizsgázók, fordítással és tolmácsolással foglalkozók, illetve az idegen nyelvek iránt érdeklődők is haszonnal forgathassák, különösen ha szeretnék megérteni azokat a pszichológiai és nyelvi folyamatokat, amelyeknek a sikeressége (vagy sikertelensége) már eddig is formálta nyelvtudásukat.
A könyv legfontosabb fejezetei a nyelvi tartalom közvetítésével (a kiejtés, a nyelvtan, a szókincs és a pragmatikai elemek tanításával), illetve az alapkészségek fejlesztésével (hallás utáni értés és beszéd, olvasás és írás) foglalkoznak. A nyelvtanár és a nyelvtanuló személyiségének, a tanítás és tanulás folyamatának külön fejezeteket szentelt a szerző.
Az idegen nyelvek tanításának elméleti alapjai és gyakorlata című könyvet további kötetek követik majd (Nyelvpedagógiai technológia, Idegen nyelvi mérés és értékelés, Idegen nyelvi tantervek és tananyagok tervezése és értékelése, A nyelvtanítás kultúrtörténete), amelyek együtt enciklopédikus igénnyel mutatják be a nyelvpedagógia mint önálló alkalmazott tudomány fejlettségét az ezredfordulón. Vissza

Tartalom

Előszó13
A nyelvpedagógia fogalma17
A nyelvpedagógia értelmezései17
Néhány hazai és külföldi modell a nyelvpedagógiáról19
A nyelvpedagógia kialakulása24
A belső fejlődés néhány állomása24
A nyelvtanulás folyamatának tudatosulása az új tudományok: a nyelvészet és a pszichológia tükrében24
A huszadik századi módszerek átváltozásai: módszerekből elméletek25
Az elnevezésekről27
A nyelvpedagógia tartalomszerkezete28
A nyelvpedagógia szintjei32
A nyelvpedagógia fogalma33
A nyelvpedagógia rokon tudományai, főbb kutatási területei34
A nyelvpedagógia az alap- és rokon tudományok halmazában36
A nyelvpedagógia kutatási módszerei és néhány kutatási területe37
Összefoglalás39
Ajánlott irodalom40
A nyelvi tartalom közvetítése41
A nyelvi tartalom fogalma41
A kiejtés tanítása45
Történeti áttekintés és tanulságok45
A kiejtés tanításának alapvető dilemmája47
A jó kiejtés kritériumai48
A kiejtés tanításának zenei elemei49
A hangok fizikai és szellemi megjelenítése50
A kiejtés aspektusai: felismerés és produkció50
A kiejtés tanításának legkedveltebb technikai megoldásai51
Összefoglalás53
Ajánlott irodalom54
A nyelvtan tanítása55
Történeti áttekintés és tanulságok55
A nyelvtani tudás karaktere58
A nyelvtani tudás tökéletesedésének folyamata58
A nyelvtan tanításának lehetséges megközelítései59
A nyelvtan tanításának fokozatai60
A nyelvtani jelenségek tanításának optimalizálása62
Haladás és sebesség a nyelvtani jelenségek tanításában64
Összefoglalás65
Ajánlott irodalom66
A szókincs tanítása67
A szókincstanítás néhány paradoxona67
Történeti áttekintés és tanulságok67
A mentális lexikon és más allegóriák69
A szókincs tanításának mennyiségi kérdései73
A szókincs tanításának "minőségi" kérdései77
Összefoglalás84
Ajánlott irodalom85
A pragmatikai elemek tanítása86
A pragmatikai elemek megjelenése86
A jelentés tanulmányozásának integráló hatása86
Néhány nyelvhasználattal kapcsolatos elmélet és modell a kommunikatív nyelvtanulás kialakulása előtt89
Alkalmazott nyelvészeti hatások a kommunikatív nyelvtanulás kialakulásában93
A nyelvhasználati sz empontok érvényesítésének néhány osztálytermi következménye99
Összefoglalás101
Ajánlott irodalom102
A készségek fejlesztése103
A készségek osztályozása103
A készségek integrálhatósága és hasonlósága105
A fejlett készségekkel rendelkező nyelvhasználó néhány jellegzetes vonása107
A hallás utáni értés fejlesztése108
Hallásértés: történeti előzmények és tanulságok109
A hallásértés folyamatának főbb jellemzői110
A hallásértés értelmezésének legfontosabb modelljei111
A hallásértés főbb műfajai: célok és funkciók116
A hallásértés nehézségei118
A hallásértést elősegítő képességek121
Mikrokészségek a hallásértésben123
A hallásértés tanításának módszeres menete124
A hallásértés tanításának legkedveltebb gyakorlattípusai124
Összefoglalás126
Ajánlott irodalom128
Az olvasási készség fejlesztése129
Az olvasás tanítása: történelmi előzmények és tanulságok130
Az olvasás fiziológiája131
Az olvasási folyamat szerkezete és jellegzetességei132
Az olvasás mikrokészségei136
Az olvasás alaptípusai138
Természetes és mesterséges szövegek140
Az olvasási szövegek műfajai: források és lelőhelyek142
Az olvasás tanításának technológiája143
Olvasmányok feldolgozásának hagyományos tantermi megoldásai145
Összefoglalás147
Ajánlott irodalom148
Az íráskészség fejlesztése149
Az írás tanítása: történelmi előzmények és tanulságok150
Az írás fiziológiája153
Az írás és más készségek155
Az írás mikrokészségei160
Az íráskészség tanításának legfontosabb dilemmái161
Az anyanyelvi és idegen nyelvi írástanítás egybevetése166
Műfajok és témák, szerkezet és sémák az írástanításban167
Az írás tanításának technológiája172
Összefoglalás178
Ajánlott irodalom179
A beszédkészség fejlesztése181
Történeti áttekintés és tanulságok181
A beszédkészség fejlesztésének nehézségei182
Beszédkondíciók és interaktív készségek184
Beszédtípusok, beszédműfajok186
A beszéd fejlesztésének legismertebb technikái188
A kortárs beszédtanítás néhány problémája195
Összefoglalás198
Ajánlott irodalom199
A nyelvtanár és az osztálytermi munka sajátosságai201
A nyelvtanár ismérvei201
Személyiségjegyek, tulajdonságok a nyelvtanárban202
Tanártípusok, tanítási stílusok204
Tanári szerepek206
Nyelvtanári mikrokészségek208
Ajánlott irodalom210
A tanítás folyamatának dimenziói211
Az idegen nyelvek oktatásának színterei (tér)212
Az idő szerepe a nyelvoktatási folyamatban (idő)214
A szereplők csoportosítása (mód)216
A módszerfogalom hierarchiája217
Ajánlott irodalom218
Hibaelemzés, hibajavítás219
A hiba fogalma219
Néhány hibatípus bemutatása220
A hibajavítás alapkérdései222
A hibajavítás technikái223
Ajánlott irodalom225
Osztálytermi megfigyelések, kutatások226
Nyelvészeti megfigyelési modellek227
Pedagógiai megfigyelési modellek228
Az osztálytermi kutatások legfontosabb témái231
Ajánlott irodalom233
A tanuló személyisége és a nyelvtanulási folyamat235
A tanuló kognitív sajátosságai235
Nyelvérzék, nyelvi képességek, nyelvtehetség236
Intelligencia237
További kognitív változók238
Nyelvtanulási stratégiák239
Ajánlott irodalom241
A tanuló affektív sajátosságai242
Motiváció242
Önbizalom és gátlásosság244
Nyelvi stressz és szorongás245
További affektív tényezők247
Tanulási stílusok252
Ajánlott irodalom253
Tanulótípusok254
Változatok tanulótípusokra254
Az ideális nyelvtanuló anatómiája258
Ajánlott irodalom260
A nyelvtanulók szociobiológiája261
Életkor261
A nemek közötti különbségek263
Akkulturáció és társadalmi távolság264
Ajánlott irodalom266
A nyelvtanulási folyamat sajátosságai267
Tanulásfelfogások267
Nyelvelsajátítási elméletek269
Az önálló tanuló: autonómia és kooperáció273
Ajánlott irodalom278
Utószó279
Bibliográfia281
Tárgymutató297
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem