1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az Európai Unió és a vasutak

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: MÁV Rt. Vezérigazgatóság
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 328 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 30 cm x 21 cm
ISBN: 963-7085-84-X
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az Európai Szén és Acélközösséget létrehozó Párizsi Szerződés (1951), az Európai Gazdasági Közösséget létrehozó Római Szerződés (1957), majd az Egységes Európai Okmány (1986), az Európai Unióról... Tovább

Előszó

Az Európai Szén és Acélközösséget létrehozó Párizsi Szerződés (1951), az Európai Gazdasági Közösséget létrehozó Római Szerződés (1957), majd az Egységes Európai Okmány (1986), az Európai Unióról szóló Maastrichti Szerződés (1992), az Amszterdami Szerződés (1997) és a nizzai EU csúcson aláírt megállapodás (2000) fémjelezte az Európai Unió útját az eddigi legnagyobb bővítés előtti pillanatig, a történelmi jelentőségű koppenhágai értekezletig.
Az elmúlt év december 12-13-i koppenhágai EU csúcson a tíz tagjelölt ország, köztük Magyarország lezárta a csatlakozási tárgyalásokat. A tagországok és a tagjelöltek, ha nehezen is, de megállapodtak a bővítés pénzügyi feltételeiről és ezzel megnyílt az út a bővítés vagyis az európai egyesítés felé.
Kétségtelen, hogy nem volt könnyű idáig eljutni, mivel a bővítés pénzügyi feltételeiről hosszú és küzdelmes vitákat folytattak. A koppenhágai csúcson a dán elnökség új, a korábbinál valamivel kedvezőbb ajánlatot terjesztett elő, melyet végül a tagállamok és a tagjelöltek is elfogadtak.
Ezután következnek a tagjelölt országokban a népszavazások, majd a ratifikálási folyamat lebonyolítása után 2004. május 1-jén az Európai Unió huszonöt tagúra bővülhet. A felkészülés tehát az utolsó gyorsított szakaszába érkezett, amelyre vonatkozó teendőket a politika felső szintjén, de az egyes ágazatok területén is gyorsütemben kidolgozzák. Mindezt azért, hogy valamennyi érintett megfelelő tájékoztatást kapjon a lehetőségekről, a kötelezettségekről, egyszóval az EU tagság által bekövetkező változásokról és a csatlakozás érdekében teendő intézkedésekről.
Számunkra mindenek előtt az EK közlekedéspolitikája, illetve a vasutakra vonatkozó elképzelései hozhatnak új körülményeket, amelyekhez időben kell felkészülni és alkalmazkodni.
Jelen összeállítás az általános uniós ismeretek mellett rendszerezi az EK közlekedés- és vasútpolitikáját. Összefoglalja az Európai Bizottság, a Tanács és az Európai Parlament által kiadott irányelveket a vasúttársaságok fejlesztésére, az egységes európai vasút létrehozása érdekében. Ismerteti azokat a törekvéseket, valamint a már megtett, illetve folyamatban levő intézkedéseket, amelyek az Európai Unióhoz való csatlakozás érdekében szükségesek. Vissza

Tartalom

Előszó 5
1. Az Európai Unió 7
1.1. Az Európai Közösségtől az Európai Unióig 7
1.2. Az Európai Unió intézményrendszere, döntéshozatali
eljárásai és működésének feltételei 9
1.2.1. Az Európai Unió intézményeinek és egyéb
szerveinek rendszere és összetétele 10
1.2.1.1. Az Európai Unió intézményei 10
1.2.1.2. Az Európai Unió egyéb fontos
szervei 17
1.2.2. Az Európai Unió döntéshozatali eljárásai 18
1.3. A jogalkotás folyamata az Európai Közösségben 21
1.3.1. A közösségi döntéshozatali eljárások által
el fogadott jogszabályok 21
1.3.2. A közösségi jogalkotásban részt vevő
szervek 22
1.3.3. A főbb közösségi jogalkotási eljárások 22
1.3.4. Döntéshozatal a közös kül- és
biztonságpolitika, valamint a bel- és
az igazságügyi együttműködésben 26
1.4. Magyarország csatlakozási előkészületei 27
1.4.1. A csatlakozási folyamat általános kérdései 27
1.4.2. Az EU és Magyarország közötti kapcsolatok
alakulása 29
1.4.3. A magyar integrációs intézményi struktúra 30
1.5. A PHARE és az ISPA, mint az EU csatlakozást
segítő programok 31
1.5.1. A PHARE program 31
1.5.2. Az ISPA program 34
1.6. Csatlakozás után - regionális politika,
strukturális alapok 37
2. A Közösség közlekedéspolitikája 40
2.1. A Római Szerződés 43
2.2. A közös közlekedéspolitika kialakításának
főbb szakaszai 43
2.3. A közösségi- és a hazai közlekedéspolitika
kapcsolata 49
3. Az Európai Közösség vasútpolitikája és annak
megvalósulása 51
3.1. A közösségi vasútpolitika kialakulásának fontosabb
állomásai 52
3.1.1. 1973-1990 52
3.1.2. 1990-1995: az első vasúti irányelvek 53
3.1.3. Fehér Könyv a vasutak újraélesztési
(revitalizálási) stratégiájáról 55
3.1.5. A vasúti vállalkozások továbbfejlesztésére
vonatkozó javaslatok 62
3.1.6. A vasutakra vonatkozó módosított, illetve
új 2001. évi közösségi irányelvekről 63
3.1.7. A második vasúti infrastruktúra-csomag
tervezete 65
3.2. A közösségi szabályozással összefüggő
jogharmonizáció alapvető kérdései
a vasúti közlekedésben 68
3.3. A MÁV Rt. reformja és a közösségi szabályozás 70
3.3.1. A vasúttársaságok vezetésének függetlensége 70
3.3.2. Az infrastruktúra-kezelés és a szállítási
tevékenység szétválasztása 70
3.3.3. A vasúti vállalkozás pénzügyi helyzetének
megszilárdítása 70
3.3.4. Hozzáférés (belépési jog) a vasúti
infrastruktúrához 71
3.3.5. A vasúti infrastruktúra-kapacitás szétosztása
és az infrastruktúra díjak felszámítása 72
3.3.6. A MÁV Rt. tervezett intézményi reformja 72
3.4. Az Európai Unió és az európai vasutak nemzetközi
szervezetei 73
4. Közlekedési folyosók Európában 83
4.1. A páneurópai (transz-európai) közlekedési
konferenciák 83
4.2. Transz-európai hálózatok (TEN) - az Európai Unió -
közlekedési útvonal terve 86
4.2.1. A transz-európai közlekedési hálózat (TEN-T)
közösségi szabályozása 86
4.2.2. A 10 páneurópai folyosó 88
4.3. Szabad áruszállítási útvonalak 92
4.3.1. A szabad áruszállítási útvonal működése 92
4.3.2. Az egy központi helyű kiszolgálás
(One Stop Shop) 94
4.3.3. Működő szabad áruszállítási útvonalak
(freight freeways) 94
4.3.4. Transz-európai Árufuvarozási Hálózat 95
5. Az Európai Unió környezeti politikája -
akcióprogramok 98
Irodalom 108
Függelék
EU kislexikon
Szavak, kifejezések és fontosabb rövidítések az európai
integrációban 109
Mellékletek
(A vasutakra vonatkozó fontosabb dokumentumok) 117
1. melléklet
A Római Szerződés közlekedéssel kapcsolatos
rendelkezései 119
2. melléklet
A vasutakra vonatkozó fontosabb közösségi jogszabályok
összefoglalója 129
3. melléklet
Kivonat az Európai Bizottság 2002. évi Éves Jelentéséből
Magyarország csatlakozási felkészülésben tett
előrehaladásáról 151
4. melléklet
A Bizottság 2001. szeptember 12-én közzétett, a közös
közlekedéspolitika további alakítására vonatkozó Fehér Könyv
tervezetének vasutakra vonatkozó fontosabb rendelkezései 157
5. melléklet
Az első vasúti csomag irányelvei 171
6. melléklet
Interoperabilitás (Kölcsönös átjárhatóság) 219
7. melléklet
Transz-európai közlekedési hálózatok (TEN-T) 255
8. melléklet
A második vasúti csomag Bizottsági javaslatai 283
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem