Előszó
Magyarország 2004-ben csatlakozik az Európai Unióhoz. Ez nagy kihívás tanulóknak és tanároknak, szülőknek és iskoláknak egyaránt. Hogyan válaszolunk erre a kihívásra? Mit kell változtatnunk a nevelés elméletében és gyakorlatában? Milyen modernizációs kényszerekkel fogunk várhatóan szembesülni? Ez az egyik kérdés, amelyre a III. Országos Neveléstudományi Konferencián választ keresünk.
A másik kérdés legalább ennyire fontos. Sodródunk a globalizáció kényszerében, vagy szembenézünk vele? Hiszen vannak olyan hagyományok a magyar pedagógiában, amelyeket nem föladni, hanem megőrizni kell. Vannak sajátos értékeink, amelyekkel európai közösséget gazdagíthatjuk.
A konferencia fő kérdése, hogy kutatási eredményeink mennyire állanak helyt az európai tanulási térben. A konferencia előadásain, szimpóziumain és más szakmai együttlétein azt vizsgáljuk, hogy várhatóan mit jelent az uniós tagság kutatóknak, tanároknak, az intézmények tulajdonosainak és vezetőinek, az oktatásügy irányítóinak és végrehajtóinak, magának az oktatásügyet körülvevő gazdaságnak és társadalomnak. Kiemelten figyelünk most is az iskolai munkára, a tanítás-tanulási folyamatra és azokra a kutatási eredményekre - mint pl. a PISA -, amelyek mindnyájunknak figyelmeztetők. A pedagógus képzés továbbra is a konferencia érdeklődésének egyik középpontja. Ugyanakkor a korábbiaknál nagyobb figyelmet fordítunk az iskola szerepére a társadalomban. Arra, hogy mit tehet az iskola a zökkenőmentes csatlakozásért és a sikeres fölzárkózásért. Külön is megszólítjuk a szakképzés, felsőoktatást és felnőttnevelés kutatóit, bemutatva hozzájárulásukat a sikeres csatlakozáshoz.
Az "európai tanulási tér" - ahová belépni készülünk - azt igényli tőlünk, hogy eredményeinket nemzetközi színtereken is meg tudjuk fogalmazni és el tudjuk fogadtatni. Angol, német, francia kollégákkal szeretnénk eredményeinket megvitatni. Fontosnak tartjuk, hogy a magyar neveléstudomány határon túli művelői is bekapcsolódjanak a konferenciába, és együtt gondolkodjanak velünk az uniós csatlakozás neveléstudományi következményeiről. Köszöntünk minden kollégát, aki a magyar neveléstudomány európai (újra)értelmezésében részt kíván venni.
Vissza