kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Gondolat Kiadó |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Vászon |
Oldalszám: | 657 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 20 cm x 15 cm |
ISBN: | |
Bevezető (Ortutay Gyula) | 5 |
Előszó | 11 |
Egy új humanizmus forrásainál: a népek tanulmányozása | |
A "vadember fölfedezése" | 23 |
A tudás új területe | |
A vadember mint történelmi dokumentum | |
A vadak Montaigne Esszéiben | |
A népélet és a folklór kutatója: Lescarbot | |
Egy huron és egy európai párbeszéde, avagy de la Hontan báró társadalompolitikai vitája | |
A vadember "tanítása" | |
Az Oroonoktól a Robinson Crusoe-ig | |
A jó vadember mítoszának útja az európai öntudat felé | |
A Kelet üzenete | 38 |
Az idegenek mint szimbólumok | |
A Kelet: erők, eszmények és vallások melegágya | |
"Istené a Kelet, Istené a Nyugat" | |
A Török és a Perzsa megleckézteti Európát | |
Egyiptom, az ifjúság forrása | |
A tündérmesék és a Kelet | |
Az Ezeregyéjszaka | |
Mi és a keletiek: különbségek és egyezések | |
Európa a vallás és a babona mezsgyéjén | 52 |
Harc a tévelygés ellen | |
A reformáció, a keresztény meg a pogány csodavilág összehasonlítása | |
A Malleus maleficarum és a démonológiai irodalom | |
Bodin és a boszorkányok | |
A felvilágosodás előfutárai: Browne | |
Bekker és Thomasius | |
A deizmus és a természetvallá | |
A folklór-irányzatú teológia | |
Tévelygés az ész világánál | 67 |
Bayle: az európai folklór egyik előfutára | |
A babona mint "a hatalom eleme" | |
Fontenelle és Histoire des oracles című műve | |
A jóslatok jellege | |
Az Origine des fables: adalék a régiek tévedéseinek történetéhez | |
Az Origine des Fables: elsősorban néprajzi dokumentum | |
A mesék csak a képzelet szüleményei? | |
Bayle és Fontenelle historizmusa és antihistorizmusa | |
Népek és civilizációk találkozásai | 82 |
Új világ születése: Montesquieu és Voltaire, az emberiség történetírói | |
A Lettres Persanes és polémiájuk | |
Montesquieu és az összehasonlító módszer | |
Az Esprit des lois | |
Voltaire és a fanatizmus | |
Voltaire és a vadak | |
Voltaire és a keleti világ | |
A nemzetek szellemének vizsgálatától a polgárság és a nép megkülönböztetéséig | |
Az "eredet" kutatása a felvilágosodás és a preromantika között | |
A ember és a történelem | 99 |
Új "szokáskutatások" felé | |
Lafitau és műve, a Moeurs des Sauvages Amériquains | |
Etnográfia és történelem | |
A Scienza Nuova | |
Vico és a primitívek világa | |
Kezdetben vala a költészet | |
Vico és a barbár meg a civilizált nemzetek | |
Muratori és az Antiquitates | |
Természet, civilizáció és haladás | 118 |
Rousseau, és a vadember dícsérete | |
Mi is a primitív ember | |
A népi hagyomány mint emberi és nemzeti tényező | |
Goguet és az emberiség eredete | |
Új vallási fenomenológia: a fetisizmus | |
Boulanger és a megnyilatkozott ókor | |
Az ünnepek formái és szelleme | |
A haladás eszméje mint filozófiai elem | |
A költészet zendülése | 137 |
A népi ízlés és az Osszián közvetítése | |
Egy "tréfa" jelentősége és értéke | |
Az Osszián, és egy új "költői világ" felfedezése | |
A népköltészet kutatása | |
Percy és a Reliques | |
Megszületik a balladák divatja | |
Fontosságuk a költői ízlés történetében | |
Anglia helye a preromantika történetében | |
Költészet és hagyomány | 151 |
A hazai "primitív" | |
Muralt és Haller | |
Bodmer és Svájc folklórja | |
Költészet és nemzeti érzés | |
Bodmer felfedezései | |
Möser történetírói munkássága | |
J. Müller és a couleur locale | |
A svájci történetírás közvetítő szerepe az európai folklór történetében | |
Herder, avagy az emberiességről | 167 |
A nemzetek lelkének mítosza | |
Herder "primitivizmusa" | |
Nyelv és nemzet | |
A költészet mint népköltészet | |
A népek sava | |
Isten szava | |
Az Ideen és jelentősége | |
A lázadó emberiesség | |
A folklór mint a politika és a nemzeti méltóság harci eszköze a romantika korában | |
Németország humanitása | 187 |
"Az emberiség kincse" | |
Novalis, a német középkor és a mese | |
Tieck és a régi német irodalom | |
A Minne-dalok költészete | |
A romantika és a klasszikus ókor | |
F. Schlegel, Kelet és Nyugat között | |
A. W. Schlegel és a népköltészet | |
Romantika és németség | |
A kozmopolitizmustól a nacionalizmusig | 201 |
A politikai "nemzet" | |
Arnim, Brentano és a Wunderhorn | |
A nevelő hatású népi irodalom alapjainak lerakása | |
Görres, avagy a népköltészetről | |
Jahn apó Rousseau és Fichte között | |
Savigny és a "törvénygyár" | |
A történeti iskola és a szokásjog értéke | |
A nép mint eleven organizmus és humanitárius fogalom | |
A Grimm-fivérek | 220 |
A népköltészet mint csoda | |
Költészet, hősköltészet és történelem | |
A Kinder- und Hausmärchen és a népi irodalom hangja | |
Módszertani hibából született műalkotás | |
A népmese mint nemzeti hősköltészet | |
Költészet, jog és mitológia | |
A Grammatik | |
A Grimm-fivérek hazafisága | |
Visszatérés a kezdetekhez | 237 |
Az angol romantika: Wordsworth és Coleridge | |
Scott, a folklorista és regényíró | |
A francia romantika: visszatérés a természethez és a természetes ember | |
Madame de Staeltól Faurielig | |
Franciaország és romancerója | |
A romantika Itáliában: a Lettera semiseria di Grisostomo és a Vecchie romanze spagnuole | |
Tommaseo és az olasz folklór | |
Nacionalizmusok, primátusok és küldetések | |
A folklór tanítása | 255 |
A romantika Oroszországban | |
Danyilov tanítása | |
Puskintól Glinkáig | |
Cseh és lengyel folkloristák | |
Karadzic és a szerb-horvát költészet | |
Megszületik a Kalevala | |
A folklór a skandináv országokban | |
A folklór romantikus tanítása: "európaiul gondolkodni" | |
A folklór a pozitivizmus idején: a filológia és a történelem között | |
Max Müller "laboratóriuma" | 275 |
Az árja világ értéke | |
Müller pozitivizmusa | |
A mítosz nyelvészeti értelmezésének módszere | |
A nyelv, a mítoszok teremtője | |
A vallás forrásainál | |
A folklór varázslatos világában | |
Kritikák és viták Müller munkásságáról | |
Ami Müller tanításaiból ma is érvényes | |
Benfey nyomdokain | 292 |
India mint dogma | |
A Pancsatantra és a mesék indiai eredete | |
Benfey történeti-orientalista elmélete | |
A népmesék elterjedése és keletkezése | |
Köhler, Landau és Cosquin | |
Az örösz történeti iskola keletkezése: Miller és Veszelovszkij | |
A finn iskola és a történeti-földrajzi módszer | |
Munkaeszközök | |
A román nyelvek világában | 309 |
A román filológia megszületése. Dieztől Paris-ig | |
Francia nemzeti jelleg és irodalom | |
A francia hősköltészet eredete és a "cantilena-elmélet" | |
Rajna, a forráskutató | |
Bédier és a XI. századi Franciaország | |
A Fabliaux és a Légendes épiques | |
Létezik-e "népi emlékezet"? | |
Bédier a romantika és a romantikaellenesség között | |
A szövegfolklór tanulmányozása | 326 |
Childtól Nigráig | |
A Canti popolari del Piemonte | |
Diffúziós területek, kisugárzási központok | |
Rubieri és a Storia della poeia popolare italiana | |
Népköltészet és hagyományos költészet Rubieri felfogásában | |
D'Ancona | |
Comparetti | |
Népköltészet és népi próza | |
Pitré tanítása | 343 |
A népbe vetett hit | |
Pitré nagyobb művei: a Biblioteca, az Archivio és a Curiositá | |
A folklór mint történelem Pitré felfogásában | |
A népköltészet problémája | |
A folklór hordozói és alkotói | |
A mesék és a fejtörők eredete | |
A folklór egysége | |
Pitré és az összehasonlító módszer | |
Az angol antropológiai iskola és hatása a népi hagyományok tanulmányozására | |
Tylor és a Primitive Culture | 365 |
Az antropológia: "beszéd az emberről" | |
Az angol antropológiai iskola előzményei | |
A homo sapiens mint a természet | |
A babona mint élő maradvány (survival) | |
Továbbélés (survival) és újjászületés | |
Mitológia és vallás | |
Az animizmus: a vallás gyermekkora? | |
Tylor mint antropobiológus és mint történész | |
Az animizmus zászlaja alatt | 380 |
Klasszika-filológia, etnológia és folklór | |
Mannhardt és a Monumenta mythica Germaniae | |
Agrárkultuszok és rítusok | |
Mannhardt természettudományos és történeti szemlélete | |
A Cité antique-től a Psychéig | |
Usener | |
Dieterich | |
A szokás mint a mindennapi élet vallási kultusza | |
Frazer, az Advocatus diaboli | 397 |
Frazer munkássága | |
Az erdei király nyomdokain | |
A mágia alapelvei Frazer megfogalmazásában | |
A totemizmus mint mágia | |
A folklór Frazer felfogásában | |
Mágia és vallás | |
"Más »előbbiek« után kutatni" | |
Frazer munkásságának jelentősége és hatása | |
A bennünk élő primitív ember | 415 |
Lang és a folklór módszere | |
Mesék, mítoszok és szokások | |
A primitív hit kutatása | |
Teológiai etnológia | |
Hartland és az elbeszélésről írott tanulmányai | |
Az elbeszélés mint hagyomány | |
A. B. Gomme és a gyermekjátékok | |
L. B. Gomme, a folklór teoretikusa | |
A halhatatlan folklór | 430 |
Anglia és a klasszika-filológia etnológusai | |
Reinach és a vallások | |
Reinach és az angol antropológiai iskola | |
Marett, az iskola utolsó klasszikusa | |
A preanimizmus fogalma | |
A továbbélés (survival) elmélete a történeti ítélet színe előtt | |
Az egyén értéke az etnológiában | |
Marett Reinach ellen | |
A folklór az utóbbi ötven esztendőben | |
Harc a történelem területén | 449 |
A kultúrtörténeti iskola | |
A kultúrtörténeti iskola elődje: Ratzel | |
A Graebner-féle Methode | |
Etnológiai filológia | |
Etnológiai értelmezések | |
Schmidt atya, az etnológus és a folklórtörténész | |
Hit a Legfelsőbb Lényben | |
Az angol antropológiai iskola és a kultúrtörténeti iskola | |
A történelem és a szociológia között | 462 |
Van Gennep munkássága | |
Folklór és biológia | |
Folklór, történelem nélkül | |
Egyén és közösség Van Gennep gondolatvilágában | |
Rítusok és átmeneti szokások | |
Van Gennep és a feltérképezés módszere | |
Van Gennep, a francia folklór történésze | |
Problematikájának értékei és hibái | |
A folklór védelmében | 475 |
Saintyves nyomdokain: a modernizmus | |
A folklór a természettudományos és a történeti felfogás között | |
A folklór tényei és az összehasonlítás | |
Paganita | |
A vallás mint mágia | |
A bibliai folklór | |
Les Contes de Perrault: Saintyves legmegragadóbb könyve | |
A folklór és az emberi testvériség dogmája | |
Egy poétika válsága | 488 |
Benedetto Croce tanulóévei | |
A folklórkutató Croce | |
Népköltészet és műköltészet | |
Még egyszer a népi átdolgozásról | |
A folklórkutató Barbi | |
Filológia esztétika nélkül | |
Menéndez Pidal | |
Népköltészet és hagyományos költészet Menéndez Pidal felfogásában | |
Egy mítosz poétikája | 503 |
Meier és az általa meghirdetett Rezeptionstheorie | |
A népköltészet lényege | |
Naumann és a lesüllyedt kulturális javak | |
"Rendszere" forrásai | |
Cáfolatok | |
Gorkij felhívása | |
A költői folklór Szokolov felfogásában | |
Nép és értelmiség | |
Ortutay Gyula: A magyar népköltészeti kutatás története | 519 |
Függelék | |
Bibliográfiai megjegyzések | 551 |
Jegyzetek | 585 |
Annotált névmutató | 594 |
Névmutató | 635 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.