Az esztétikum | |
A fogalom körvonalai | 12 |
Az esztétikum és a nem esztétikai tulajdonságok | 12 |
Az esztétikum értékminősége | 17 |
Az esztétikum érzéki minőség | 18 |
Az esztétikum és a fogalmiság | 28 |
Összegezés: az esztétikai formák sajátosságai | 32 |
Az esztétikum lényegi mozzanata | 32 |
Az emberi lényeg | 36 |
A szabadság és korlátozottság egysége | 36 |
Az emberi lényeg fejlődése | 39 |
A szabadság | 42 |
Egyéni és nembeli szabadság | 49 |
A gonosztettek szabadsága | 56 |
Az állatok szabadsága | 61 |
Az állatok esztétikai érzéke | 62 |
Összegzés: az esztétikum és az emberi lényeg | 64 |
A természeti lényeg | 65 |
Az esztétikai érzék kiaakulása | 66 |
Az ember esztétikuma | 66 |
Az ember készítette tárgyak esztétikuma | 70 |
A természet esztétikuma | 73 |
A képletek bonyolultsága | 78 |
A hagyományok továbbélése | 86 |
Összegzés: az eszétikum mint az emberi lényeg érzéki jele | 88 |
Az esztétikai minőségek | |
A szabadság érzéki képei | 91 |
A szépség | 91 |
Az ember szépsége | 93 |
Tárgyaink szépsége | 101 |
A természeti szép | 105 |
Az elvont formák szépsége | 106 |
A fenségesség | 116 |
A magasztosság | 125 |
A bájosság és a kecsesség | 127 |
A tetszetősség | 130 |
A korlátozottság érzéki képei | 133 |
A rútság | 133 |
A borzalmasság | 141 |
Az alantasság | 143 |
A közönségesség | 146 |
A leigázott szabadság képei | 148 |
A "kevert" minőségek | 148 |
A tragikum | 149 |
Az elégikusság | 159 |
A leleplezett korlátozottság képei | 164 |
A komikum | 164 |
A humorosság | 172 |
Az abszurdság | 173 |
A bizarrság | 175 |
A groteszkség | 176 |
A komikum egyéb válfajai | 179 |
A tragikumikum | 180 |
A gúny | 182 |
A korlátok legyőző szabadság képei | 183 |
A diadalmasság | 183 |
A felszabadultság | 186 |
A hősies báj | 191 |
A leplét levető szabadság képei | 193 |
Az ellen-groteszk | 193 |
Az ellen-abszurdtól az ellen-humorig | 195 |
Az esztétikai minőségek rendszere | 196 |
Összegezés: a rendszer alapelvei | 196 |
A rendszer hézagai | 197 |
A valóságos jelenségek esztétikai arculata | 200 |
Összegezés: a leltár lehetetlensége | 202 |
Az esztétikai és nem esztétikai értékek alakzatai | |
A művészet | 204 |
Az értékalakzatok | 204 |
A műalkotás mint értékalakzat | 209 |
A művészetfajok: szépművészet és visszatükröző művészet | 212 |
A művészetiparok | 219 |
A szórakoztató művészetipar | 219 |
A didaktikus művészetipar | 228 |
Az agitatív művészetipar | 247 |
A gyakorlati művészetipar | 247 |
Átmeneti jelenségek | 252 |
A giccs | 261 |
Mi a giccs? | 261 |
A derűs visszatükröző giccs | 262 |
A komor visszatükröző giccs | 263 |
A szépművészeti giccs | 266 |
A giccsvilág | 268 |
Az értékalakzatok értelmezési támpontjai | |
A határok elmosódása | 269 |
Az "emberi alkotás" mibenléte | 271 |
A maradandóság kérdése | 272 |
A mutatómező | 273 |
A jelentésnélküliség problémája | 280 |
Az esztétikai érték szempontjából közömbös rendezőelvek | 281 |
Kereskedelmi érték | 281 |
Muzeális érték | 281 |
Eredetiség és technikai sokszorosítás | 283 |
Elitművészet és tömegművészet | 288 |
Hivatásos művészet és foklór | 289 |
Alkotóművészet és előadóművészet | 290 |
A művészeti ágak | 294 |
A szubjektív érték | 294 |
Az esztétikai minőségek a művészetekben | 297 |
Összegezés: művészet és nem művészet, művészet és giccs | 300 |
Érték és értékelés | |
Az értékek | 302 |
A kellemesség | 302 |
A természeti objektivitás | 305 |
Az érték meghatározása | 307 |
Objektív érték és hatásérték | 314 |
A katarzis mint hatásérték | 318 |
Önérték és eszközérték | 321 |
Az értékrangsorok | 324 |
Pillanatnyi és történelmi értékrangsorok | 324 |
A művészet helye a társadalmi értékrangsorban | 325 |
Az esztétikai szükségletek a szükségletek rangsorában | 330 |
A művészetfajok-művészetiparok rangsora és a művészet "átalakulása" | 334 |
Esztétikai érték és társadalmi gyakorlat | 337 |
A társadalmi objektivitás | 337 |
Az esztétikai minőségek objektivitása | 344 |
Az esztétikai tárgyak történelmi elsődlegességének problémája | 347 |
A közösségi értékrend | 349 |
A társadalmi értékrendek anyagi alapjai | 353 |
Az emberi lényeg fejlődése mint az értékrendek változásának alapja | 354 |
Az emberi nem fejlődésének mint az értékrendek változásának alapja | 354 |
Az emberi nem fejlődésének érdeke mint az esztétikai értékrend objektivitásának végső mértéke | 360 |
Az értékítéletek | 368 |
A mérték | 368 |
Az ízlés | 370 |
Az esztétikai elmélet | 374 |
Az esztétikai értékrend szerveződése | 376 |
Az értékek aprioritásának problémája | 381 |
Az esztétikai értékrend társadalmi szerepkörei | 383 |
Az esztétikai értékrend jelző szerepe | 383 |
A pozitív esztétikai értékek élvezeti szerepe | 386 |
Az esztétikum eszközérték-lehetőségei | 386 |
Összegezés: az esztétikai ítéletek objektivitása | 387 |
A visszatükröző művészet | |
A művészeti visszatükrözés mint megismerési forma | 389 |
A visszatükrözés | 389 |
Az élményszerűség | 391 |
A művészeti visszatükrözés jelenségvilága | 397 |
A saját lényegét kifejező jelenségforma | 397 |
Az idegen lényeget kifejező jelenségforma | 400 |
Az elvont formák lényegkifejező képessége | 408 |
Hagyomány, újítás és kifejezőképesség | 408 |
Fikció és valódiság | 411 |
A művészeti visszatükrözés lényegszerkezete | 417 |
A művészeti visszatükrözés tárgya | 417 |
Osztályjelenség a visszatükröző művészetben | 421 |
Átfogóbb létproblémák tükrözése | 424 |
Népiség és nembeli érdek | 427 |
Összegezés: forma és tartalom a művészi visszatükrözésben | 429 |
A művészi igazság | 431 |
A tipikusság: a dolgok valódi esztétikai minőségének felmutatása | 431 |
Az intenzív totalitás: az igazság teljessége | 433 |
Az ikonikus totalitás | 439 |
A szimbolikus totalitás | 440 |
Az indexikus totalitás | 445 |
A művészi igazság történetisége | 452 |
Az elvont formák történeti "holdudvara" | 452 |
A művészeti fejlődés | 455 |
A művészi igazság viszonylagossága | 458 |
A művészi igazság maradandósága | 459 |
Összegezés: a kor és igazsága | 468 |
A szépművészet | |
Az építőműészet, kertművészet és iparművészet | 469 |
Az építőművészet | 469 |
A kertművészet | 472 |
Az iparművészet | 474 |
A rang mint ellenérv | 476 |
Totalitás negativitás nélkül? | 478 |
Az építészeti szimbolika | 479 |
Kivételek és átmeneti jelenségek | 482 |
A szépművészet több ága | 486 |
A képzőművészeti válfaj | 486 |
A zeneművészeti válfaj | 487 |
Az irodalmi válfaj | 488 |
A táncművészeti válfaj | 489 |
A szépművészet és a társadalom | 490 |
Visszatükrözés a szépművészetekben | 490 |
Osztályjelleg a szépművészetben | 492 |
Nem esztétikai értékek a szépművészeti műben | 498 |
A szépművészetek társadalmi alapfunkciója | 500 |
Összegezés: az igazság nem szép | 502 |
Utószó | 502 |
Jegyzetek | 504 |
Tárgymutató | 525 |