Előszó: Esztétika és esztétikatörténet | |
A viszonyító mérték | |
Az elmélet történetisége | |
Elemzés - vagy belamagyarázás és ismertetés? | |
Társadalmi vagy eszmetörténeti? | |
Teljesítmény és korillúzió | |
Osztályérdek és korfeladat | |
Az esztétika egyenlőtlen fejlődése | |
Az esztétikai "munkamegosztás" | |
A marxi-lenini összegzés | |
Az esztétika kezdetei | 5 |
A költészet elleni támadások előrevetik a későbbi viták árnyékát | 7 |
Az esztétika mint a kozmológia folyománya | 10 |
A püthagoreizmus - első kísérlet egy esztétikai tan megalkotására | 12 |
Szofisztika, kriticizmus és görög demokrácia | 14 |
Szókratész nézetei a művészetről | 18 |
Platón | 21 |
A művészet eredete a Prométheuszról szóló mítosz szerint | 23 |
A művészet nem több és nem kevesebb tükörnél | 29 |
Értelmes és értelmetlen öröm | 34 |
A művészet varázsa veszedelmes | 35 |
A zene része a léleknek | 37 |
Mit értünk "kalosz"-on? | 41 |
A szépség lépcsőfokai | 43 |
A művészet ugyan silány filozófia, de a filozófia kiváló művészet | 48 |
Arisztotelész | 51 |
Arisztotelész a művészet eredetét az emberi kézre vezeti vissza | 53 |
Genetikai módszer a megismerésre alkalmazva | 57 |
A tapasztalat antológiája a művészetben | 58 |
A tragédia szerkezete hasonló a tudomány logikájához | 60 |
A gyönyörűség különféle haszna és jellege | 63 |
Az államférfi és a nevelők művészetéről | 68 |
Arisztotelésztől Plotinoszig | 73 |
A művészeti érdeklődés fellendülése | 75 |
Ciceróban megtaláljuk kora erejét és gyöngéit | 85 |
Longinus. Nagy stílust a művész nagysága teremt | 87 |
Khrüszosztomosz | 89 |
Plotinosz elveti a harmóniát | 92 |
A középkor esztétikája | 97 |
Kiirtotta-e a középkori szellem az esztétikát? | 99 |
Ágoston: A művészet csalása nem igazi csalás | 103 |
Ágoston "újpüthagoreizmusa" | 107 |
A rútság az esztétikai reagálás hiánya | 112 |
Aquinói csak ismételi Ágostont | 114 |
Az esztétika és a vallás | 119 |
Ágoston okszerűen védelmezi a szépséget | 123 |
Reneszánsz (1300-1600) | 127 |
Mennyiben jelentette az újjászületés újnak a születését? | 131 |
A reneszánsz teljessége és bonyolultsága | 134 |
A művész mint filozófus és kritikus | 139 |
A költészet mint utánzás | 143 |
A szépség mint rejtett természet | 146 |
Sidney: A költő tökéletesíti azt, ami van | 147 |
Fracastroro és Castelvetro | 151 |
A szekularizáció racionalizmust és individualizmust szül | 154 |
Dürer a tehetségről | 156 |
A tizenhetedik század és a neoklasszicizmus 1750-ig | 159 |
Az ész a filozófiában, a szabályok éa művészetben | 161 |
A képzelet kettőssége Baconnél | 163 |
Descartes és Hobbes | 164 |
Le Bossu | 177 |
Leibniz; A tudományos világkép korlátozott voltáról | 180 |
Spinoza történeti szemlélete | 183 |
A tizennyolcadik századi angol iskola | 185 |
Az angol esztétika Locke-ból indul ki | 187 |
Tetszetős racionalizmus a művészet minden ágában | 188 |
Berkeley: "A belső érzékelés fejlődése" | 194 |
Hume az indulat és az érzelem két útjáról | 195 |
A szépség a káosz legyőzése | 197 |
Burke: A szépérzék mint szociális ösztön | 202 |
Hogarth: Változatosság az egyformaságban | 205 |
Reynolds | 209 |
Az esztétikai gondolat fejlődése Olaszországban és Franciaországban a XVIII. század folyamán | 213 |
A képzelet bajnokai : Vico és elődei | 215 |
Concillac | 219 |
Diderot | 224 |
A német racionalizmus és az új művészetelmélet | 231 |
Baumgarten - az esztétika keresztapja | 233 |
Sulzer és Mendelssohn | 238 |
Megújult érdeklődés Görögország iránt; Winckelmann | 240 |
Lessing: A költészet és a vizuális művészet szférái | 244 |
Heinse naturalizmusa és Hamann elmélete az érzékiségről | 249 |
Herder | 251 |
A német klasszikus esztétika: Kant, Goethe, Humboldt, Schiller | 257 |
Kant rendszerének új vonása | 259 |
Az esztétikai élvezet érdek nélküli és egyetemes | 268 |
A művészet mint erkölcsi szimbólum | 273 |
Goethe pozíciójának sajátossága | 275 |
Humboldt esztétikája egy része általános antropológiájának | 282 |
Schiller, a moralista | 285 |
A német romanticizmus | 295 |
A romantikus nemzedék radikalizmusa | 297 |
A romantikusok szektája és Friedrich Schlegel esztétikai jövendölése | 301 |
A romantikus eszmék és szociális programok Angliában és Amerikában | 311 |
Ellentétes kiinduló helyzet | 313 |
Blake | 314 |
Blake dinamizmusa | 316 |
Wordsworth | 316 |
Coleridge | 320 |
Shelley | 324 |
Kant | 325 |
Carlyle | 326 |
Emerson | 327 |
Ruskin: Gyakorlati programmal fellépő romantikus | 330 |
Mossir: A szocialista lázadása a közönségesség ellen | 336 |
Whitman: A másodkézből vett művészet értéktelen | 338 |
Az abszolút idealizmus: Fichte, Schelling, Hegel | 341 |
Az esztétika a filozófiai fejlődés középpontjában | 343 |
A művészetek rendszere Schellingnél | 347 |
Hegel a dialektika segítségével összebékíti az ellentéteket | 349 |
A művészet legjobb anyaga az emberi alakban megtestesülő isteni | 352 |
A romantikus művészet és felbomlása a romantikus iróniában | 356 |
A költészet az egyetemes művészet | 360 |
A dualista idealizmus: Solger, Schleiermacher, Schopenhauer | 363 |
A művészet az irónia segítségével feltárja az eszmei világot; Solger | 365 |
Schleiermacher | 367 |
Schopenhauer metafizikai paradoxonja | 371 |
A társadalom és a művész | 377 |
A művészet helye az új társadalomban | 379 |
Saint-Simon: A művész a reformátorok triumvirátusában | 381 |
Comte és Taine | 382 |
Zola: A költő mint kísérletező | 386 |
A "l'art pour l'art" irányzata | 387 |
A metafizika válsága | 401 |
E. T. Vischer modernizálja Hegelt | 403 |
Hermann Weisse és Hermann Lotze | 406 |
E. von Hartmann és Herbart | 409 |
Nietzsche | 412 |
Az esztétika a tudomány korában | 419 |
Esztétika "alulról" | 421 |
Fechner kísérleti módszere | 424 |
Darwin és Spencer | 432 |
A művész és a kritikus esztétikája | 434 |
Bosanquet és Dilthey | 436 |
Esztétikai elméletek a huszadik században | 439 |
Croce | 441 |
Collingwood | 444 |
Santayana | 446 |
Ernst Cassirer | 448 |
Esztétikai plurarizmus a szemantikában | 452 |
A pszichoanalitikus szimbólumok | 453 |
Az ösztön mint a művész alkotóerejének alapja | 456 |
Típusok és temperamentumok | 457 |
Herbert Read és Whitehead | 458 |
Lewis Mumford | 460 |
John Dewey szociálfilozófiájának esztétikai vetülete | 461 |
A történeti kutatások és fordítások számának növekedése - kevesebb átfogó rendszer | 463 |
Jegyzetek | 469 |