I. rész. Szöveg | 5 |
Bevezetés | 5 |
A kápolna története | 7 |
A kápolna "auctora", Bakócz Tamás | |
Bakócz pályafutása - a művelődéstörténeti helyzet | |
Bakócz mecenási tevékenysége | |
Az esztergomi kápolna alapítása | |
A kápolna kincsei | |
A kápolna birtokai | |
A kápolna jelentősége | |
Bakócz szerepe a kápolna építésében | |
A kápolna méltatása a XVI-XVII. században | |
A kápolna mint dsámi a török uralom idején | |
Állapota a visszafoglaláskor | |
Restaurálása | |
Története a XVIII. század első felében | |
Méltatása a XVIII. században | |
A kápolna mint barokk kegyhely | |
Barkóczy primás építési tervei és ezek kapcsolata a kápolnával | |
Méltatása a századfordulón | |
Rudnay prímás építési tervei | |
Küzdelem a kápolnáért | |
Átvitele az új helyére | |
Története a XIX. században | |
A kápolna eredeti állapotának rekonstruálása | 21 |
Források és tervrajzok | |
A kápolna helyzete a középkori várban | |
Helyzete az új várban | |
Alapjai a régebbi épület helyén | |
Kriptája, alapozása, falazási technikája | |
Eredeti alaprajza | |
Eredeti felépítése, szerkezete | |
Anyaga | |
Faragványai | |
Kupolája | |
Padlózata | |
Külseje | |
Homlokzata | |
Berendezése: az oltár, a stalumsor, a kórus-oldal ajtói és ablaka | |
Felszerelése | |
Sekrestyéje | |
A kápolna építészettörténeti elemzése | 29 |
A centrális-kupolás épület-típus története Brunelleschitől Giuliano de Sangallóig | |
A pilaszteres-architravos és a pilléres-archivoltos szerkezet kifejlődése | |
A közvetlen mintakép | |
A kupola kifejlődése | |
A centrális-kupolás épület-típus tökéletes megoldása a kápolnában | |
A belső díszítés jellegzetességei | |
Anyaga | |
A dekoratív faragványok és olasz mintaképeik: a pilaszter-fejek, a pilaszter-lábazatok, a háromszögű sarokmezők, az archivoltok rozettás kazettái, az építészeti tagozatok díszítése, a felirat, a tondo-domborművek | |
Berendezése: az oltár-lépcsők, az oltár-mensa, a stallumok, a sekrestye-ajtók, a kórus-ablak az angyal-fejes gyámkővel, a sekrestye lavabója, az ampolnás fülke | |
Egykori homlokzata és annak maradványai | |
A sarok háromszög domborművének különleges díszítése és annak eredete | |
Hasonló magyarországi emlékek | |
Az oltár | |
Bakócz pecsétje | |
A kápolna mestere és művének méltatása | |
A kápolna toszkán kőfaragói | |
Bakócz kapcsolata Olaszországgal, különösen Toszkánával | |
Renaissance előzmények Esztergomban | |
A kápolna kőfaragó műhelyének tevékenysége és hatása | |
A műhely fejlődése Bakócz Tamás haláláig | |
A kápolna bronzöntő műhelye | |
A vasműves műhely | |
A kápolna építési ideje | |
A kápolna jelentősége a renaissance építészet, valamint a magyar művészet történetében | |
Jegyzetek | 45 |
A szövegben előforduló idegennyelvű idézetek magyar fordítása | 59 |
II. rész. Függelék | 65 |
A Bakócz kápolna adatai | 67 |
Titulusa | |
Leírása | |
Méretei | |
Anyaga | |
Feliratai | |
Állapota | |
A kápolnához tartozó töredékek | |
A kápolna története | |
Írott források | 72 |
Metszetek és rajzok | 110 |
Bibliográfia. 1823-1954 | 120 |
Képek | |
III. rész. Mutatók | 129 |
A képek eredete | 131 |
Név- és tárgymutató | 133 |