1.066.801

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az értelmi nevelés története óvodáinkban 1828-1975 között

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott kemény papírkötés
Oldalszám: 220 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 15 cm
ISBN: 963-221-928-7
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Közeledik az első magyar óvoda alapításának 160. évfordulója. A több mint másfél évszázad során megtett út arra készteti az óvodapedagógiával foglalkozó szakembereket, hogy számba vegyék eddigi... Tovább

Előszó

Közeledik az első magyar óvoda alapításának 160. évfordulója. A több mint másfél évszázad során megtett út arra készteti az óvodapedagógiával foglalkozó szakembereket, hogy számba vegyék eddigi eredményeiket, s kijelöljék a jövő feladatait. Az 1986 szeptemberében érvénybe lépett oktatási törvény elhelyezi az óvodát közoktatásunk rendszerében, s az évtized végéig általánossá kívánja tenni azt. Feladatként a gyermek személyiségének megalapozását, képességeinek fejlesztését és az iskolai életmódra való felkészítését jelöli meg. Ennek szellemében készül az óvodai nevelés programjának továbbfejlesztése is. E kívánalmaknak az óvoda csak akkor tud eleget tenni, ha a játékkal - mint a gyermek alapvető tevékenységével - együtt a gyermekek értelmi fejlődését is tudatosan és tervszerűen biztosítja. Az óvodai értelmi nevelés az egységes nevelési folyamatnak azt az oldalát jelenti, amely a gyermek ismereteinek rendszerezése és gazdagítása útján az értelmi erők tervszerű fejlesztésére, s egyben tudományos megalapozottságú világkép kialakítására irányul. Megfelelő szintű nevelőmunka eredményeként az óvodáskor végére a gyerekek elsajátítják a tárgyak és jelenségek megfigyelésének készségét. Cselekvés közben, szemléleti helyzet keretei között gyakorolják a gondolkodási műveleteket, s magukévá teszik a konkrét fogalmakkal való gondolkodás elemi formáit. Az intellektuális progresszió többnyire adekvát módon tükröződik a gyermekek beszédkészségének fejlődésében is. Vissza

Tartalom

Előszó........................................................................ 5
I. Az óvodai értelmi nevelés kialakulása és fejlődése 1828-tól 1891-ig
1. Az értelmi nevelés jellemzői az európai kisgyermeknevelés kezdeti intézményeiben.............. 7
2. Értelmi nevelés az első magyar kisgyermekiskolában 1828-1836 között................. 9
3. A mai értelemben vett óvoda kezdeteinek értelmi nevelése 1844-1869 között................. 23
4. Az óvodai értelmi nevelés helyzete a fröbeli irányzat érvényesülése és az egyeztető irányzat idején (1870-1891)... 29
II. Az óvodai értelmi nevelés jellemzői 1891-1945 között
1. Az 1891. XV. törvény hatása................................... 37
2. A századforduló idején fellépő irányzatok hatása az értelmi nevelés fejlődésére (1891-1919)............. 40
a) Az új magyar irányzat képviselőinek hatása........................40
b) A gyermektanulmányi irányzat hatása......................................48
3. Az értelmi nevelés helyzete az ellenforradalom korában (1919-1945)..........63
a) Montessori Mária nevelési rendszerének hatása az óvodai értelmi nevelésre, és Bardócz Pál vezérkönyvének kritikai elemzése..................................................... 66
b) Az egyre jobbra tolódó politika hatása az óvodai értelmi nevelésre.........77
c) A népi-nemzeti irányzat hatása............................ 86
III. Az óvodai értelmi nevelés fejlődése 1945-től 1975-ig
1. Az útkeresés időszaka. A szovjet óvodapedagógia hatása (1945-1953)......... 89
2. A szocialista értelmi nevelés kibontakozása 1953-1975 között.........106
a) Az 1953-as óvodai törvény, valamint a Módszertani Levél és a „Nevelőmunka az óvodában" c. kézikönyv hatása 1953-tól 1975-ig.................................................. 106
b) Az értelmi nevelés pszichológiai megalapozásának időszaka 1957-től 1971-ig......120
c) Az értelmi nevelés alakulása. Az óvodai nevelés programjának megjelenése után, 1971-től 1975-ig ............ 148
Irodalom................................................... 159
Mellékletek.........176
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem