1.067.317

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az értelmi fogyatékosság felismerése gyermekkorban

Tanulmányok a születéstől a kisiskoláskor végéig terjedő időszakról

Szerző
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 233 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-18-2868-9
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 53114. Fekete-fehér fotókkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Munkánkat azoknak szántuk, akik szülőként, egyéb rokonként, az egészségügyben, a nevelésben, oktatásban, a szociális gondozásban dolgozó szakemberként kapcsolatba kerülnek értelmi fogyatékosokkal... Tovább

Előszó

Munkánkat azoknak szántuk, akik szülőként, egyéb rokonként, az egészségügyben, a nevelésben, oktatásban, a szociális gondozásban dolgozó szakemberként kapcsolatba kerülnek értelmi fogyatékosokkal vagy az értelmi fogyatékosság okozta problémákkal. A társadalom kulturáltságát jelzi a fogyatékosokkal szembeni bánásmódja. Nehéz a családnak, ahol értelmi fogyatékos gyermek van. Érzelmileg, anyagilag, munkában, törődésben súlyos gondokat jelent az ilyen gyermek nevelése. Könnyítse meg a társadalom ezen családok életét, ne tetézze előítéletekkel, elkülönítéssel a nehézségeket. Szeretnénk elérni, hogy a társadalom segítőkészséggel, pozitív odafordulással közeledjen az értelmi fogyatékosokhoz. Ehhez elsősorban szükséges az értelmi fogyatékosság mielőbbi felismerése. A korai gondozásba vétel, a helyes gyógypedagógiai, egészségügyi eljárások alkalmazása megelőzheti a másodlagos sérülések kialakulását, és a fogyatékos életesélyeit, habilitációs lehetőségeit növeli. Szándékunk szerint a könyv tartalmazza azokat a jelzéseket, fejlődésben való elmaradási jellegzetességeket, amelyek az értelmi fogyatékosság gyanúját kelthetik. Igyekszünk támpontot adni a lassabban fejlődő és a sérült idegrendszerű gyermekek fejlődésmenetének az összehasonlításához. Még szakemberek körében is gyakran előfordul, hogy nyilvánvaló jelek esetén sem vesznek tudomást az értelmi fogyatékosság tényéről. Vissza

Tartalom

Előszó ..............................................................................................5
Párdányi Teodóra: Az értelmi fogyatékosságról........................9
Az értelmi fogyatékosság értelmezése......................................9
Közelítésmódok ......................................................................9
A meghatározás fontossága ..................................................11
A meghatározás nehézségei ..................................................13
Az értelmi fogyatékosság meghatározása............................14
Gyakorlati tudnivalók az értelmi fogyatékosokkal kapcsolatban ...................................16
Az értelmi fogyatékosok nevelése-oktatása hazánkban és a
távlati lehetőségek ......................................................................18
A súlyos és legsúlyosabb értelmi fogyatékosok..................18
A középsúlyos értelmi fogyatékosok....................................19
Az enyhén értelmi fogyatékosok ..........................................20
Az értelmi fogyatékosok kiválasztása......................................23
A Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői Bizottság .... 23
Dr. Vass Miklós: Az orvos feladatai az értelmi fogyatékossággal kapcsolatban ..........................29
A fogyatékos gyermek és a társadalom ..................................29
Az értelmi fejlődésben való elmaradás okai, eredete ............32
Az értelmi fejlődésben való elmaradás felismerése a gyakorlati egészségügyi munkában ...................34
Esetismertetés..............................................................................46
A kezelés módjai ........................................................................49
A családdal való orvosi kapcsolat jelentősége és iránya ... 51
Kruchió Lajosné: A védőnő lehetőségei az értelmi fogyatékosság megelőzése és felismerése terén............57
A védőnő hivatásbeli feladatai ................................................57
Prekoncepcionális gondozás......................................................58
Az optimális életkor a gyermek vállalásához......................59
A fogamzás optimális ideje ..................................................60
Az úgynevezett három hónapos felkészülés........................60
Az egyes szülések közötti optimális időtartam ..................61
Felelős magatartás, egészségesebb életmód ........................62
A magzatvédő vitamin szedése ............................................62
Terhesgondozás ......................................................................65
A szülés....................................................................................73
Az értelmi fogyatékosok gondozása ........................................74
Az anyagcsere-betegségek diétája és megelőzése ................77
Csiky Erzsébet: Az értelmi fogyatékos gyermek korai pszichés
fejlődési sajátosságai (A születéstől az óvodáskorig) ................83
Az értelmi fogyatékosság korai felismerésének lehetőségei... 83
Az átlagos pszichomotoros fejlődés jellemzői ........................85
A mozgás és a szenzomotoros intelligencia fejlődése .... 85
A beszédfejlődés......................................................................88
Az érzelem és a szociális kapcsolatok fejlődése..................90
A szokások kialakulása ........................................................91
A pszichomotoros fejlődés jellemzői értelmi fogyatékosoknál 91
A mozgás és a szenzomotoros intelligencia fejlődése .... 91
A beszédfejlődés......................................................................96
Érzelmi fejlődés, szociális kapcsolatteremtés ......................98
Szokások kialakulása ............................................................99
Az értelmi fogyatékos kisgyermekek egyéb jellemzői ... 100
Az egészséges és az értelmi fogyatékos gyermek fejlődésének összehasonlítása..................102
A korai élmények hatása ..................................................103
Az anya-gyermek kapcsolat alakulása az anya szempontjából ............................................. 103
Az anya-gyermek kapcsolat alakulása a gyermek szempontjából ......................................... 106
Dr. Laborfalusi Margit: Az értelmi fogyatékosság pszichológiai
jellemzői óvodás-és kisiskoláskorban ........................................113
Az értelmi fogyatékosság pszichológiai megítélése ................113
A súlyos értelmi fogyatékos gyermekek jellemzői az iskoláskor kezdetén....................................116
A gyermek megjelenése, testi fejlettsége ..............................117
A mozgás ................................................................................118
Magatartás ..............................................................................119
Viselkedés játék közben ........................................................119
A beszéd ..................................................................................120
A rajz ......................................................................................121
A fejlesztés lehetősége............................................................121
A középsúlyos értelmi fogyatékos gyermek jellemzői az iskoláskor kezdetén ..............................122
A gyermek megjelenése, testi fejlettsége ..............................122
A mozgás ................................................................................123
Magatartás, figyelem..............................................................124
Viselkedés játék közben ........................................................124
A beszéd ..................................................................................125
Emlékezet, tanulékonyság ....................................................126
A rajzolás ................................................................................127
Az értelmi fejlettség................................................................128
Személyiségjellemzők..............................................................128
Az enyhén értelmi fogyatékos gyermekek jellemzői az iskoláskor kezdetén ...........................129
A gyermekek megjelenése, testi fejlettsége ..........................129
A mozgás ................................................................................130
Magatartás ..............................................................................131
Figyelem ..................................................................................132
Viselkedés játék közben ........................................................133
A beszéd ..................................................................................135
A tájékozódás.....................................
A gondolkodás........................................................................136
Emlékezet, taníthatóság ........................................................137
Rajzolás, formautánzás..........................................................137
Személyiségjellemzők..............................................................139
Párdányi Teodóra: Az értelmi fogyatékos gyermek a gyermekközösségben ........................141
A bölcsődék ................................................................................141
A speciális bölcsődék ..........................................................141
Az egészséges gyermekek bölcsődéje és az értelmi fogyatékos gyermek .................................142
Az óvodai gyermekközösségek ................................................143
A fogyatékos gyermekek nevelését ellátó óvodák..................143
Az egészséges gyermekek óvodai közössége és az értelmi fogyatékos gyermek........................144
Az iskolában................................................................................151
Az iskolai elvárásoktól való jelentős elmaradás okai .... 153
Pedagógiai magatartásformák a lemaradókkal ..................157
Horváthné Nemerkényi Mária: A szülő, a család és az értelmi
fogyatékos gyermek........................................................................161
A szülő és az értelmi fogyatékosság ........................................161
A csecsemőkor............................................................................162
Elfogadás-elutasítás ..............................................................162
A diagnózist elutasító szülői magatartás ............................163
Az elutasítás következménye ................................................164
Szembesülés a diagnózissal....................................................165
Az elfogadás jelentősége........................................................166
A kisgyermekkor ........................................................................167
A pszichológus és a gyógypedagógus szerepe a fogyatékos
kisgyermek nevelésében..........................................................167
A szülő szerepe a fogyatékos kisgyermek nevelésében ... 168
A túlgondozó szülő................................................................168
A sokat követelő szülő ..........................................................169
Az óvodai nevelés elvei ..............................................................170
A középsúlyos és súlyos értelmi fogyatékos kisgyermek.. . 170
Az enyhe értelmi fogyatekos kisgyermek ............................171
Az óvónő észrevételei ............................................................171
A szülő válasza az óvónő észrevételeire..............................172
A szülő intézkedései a problémák megoldására ................173
Az ép értelmű és az enyhe értelmi fogyatékos gyermekek együtt nevelése az óvodában .....................175
A tapintatos óvónői magatartás és következményei..........175
A tanköteleskor ..........................................................................176
Beiskolázás áthelyezés ..........................................................176
A szülő és az áthelyezés ........................................................176
A szülő válasza az áthelyezési javaslatra ............................177
A szülő próbálkozásai az áthelyezés elkerülésére ..............179
A sikertelen próbálkozások következményei ......................181
Nádor György né: Az értelmi fogyatékosság megítélése a nevelőotthonokban élő gyermekeknél ...................191
A fejlődés figyelemmel kísérése ................................................191
A hospilalizációs ártalmak eredete ..........................................193
A rossz családi környezet......................................................193
A hospitalizáció ......................................................................193
A személyes kapcsolatok hiánya ..........................................194
Az önellátás ............................................................................195
A mozgásfejlődés....................................................................195
A beszédfejlődés......................................................................195
Az érzelmi fejlődés..................................................................196
Intézményváltás ......................................................................199
A hospitalizáció következményei az iskolába lépő gyermekre 199
A testi fejlettség ......................................................................200
A mozgásfejlettség..................................................................200
A beszédfejlettség....................................................................201
Az értelmi fejlettség................................................................201
Érzelmi állapot........................................................................201
Szociális érettség ....................................................................202
Vizsgálati szempontok a hospitalizált gyermekek képességeinek megítéléséhez....................................204
Csecsemőkor......................................205
Óvodáskor .......................................206
Tanköteleskorba lépés..............................207
Esetismertetések...................................207
Címjegyzék ...........................................217
Irodalomjegyzék.......................................225
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Az értelmi fogyatékosság felismerése gyermekkorban Az értelmi fogyatékosság felismerése gyermekkorban Az értelmi fogyatékosság felismerése gyermekkorban Az értelmi fogyatékosság felismerése gyermekkorban

Néhány lap foltos. Az előlapon tulajdonosi bejegyzés látható.

Állapot:
2.880 ,-Ft
14 pont kapható
Kosárba