kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 285 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 17 cm |
ISBN: | 963-1755-16-3 |
Megjegyzés: | Fekete-fehér ábrákkal. Tankönyvi szám: J12-1133. |
Előszó | 5 |
Az értelmi akadályozottság | 7 |
Az állapot megjelölésére ajánlott alapfogalmak | 7 |
Interdisciplináris megközelítés | 12 |
Az értelmi akadályozottság orvosi vonatkozásai | 12 |
Az értelmi akadályozottság pszichológiai vonatkozásai | 16 |
Az értelmi akadályozottság pedagógiai vonatkozásai | 8 |
Az értelmi akadályozottság szociológiai vonatkozásai | 20 |
Adatok az értelmileg akadályozottak számáról | 23 |
Az értelmi akadályozottság megjelölésére használt elnevezések | 24 |
Az értelmi fogyatékosság meghatározásáról | 26 |
A tanulási akadályozottsg és elkülönítése az emberi akadályozottságtól | 30 |
Az értelmi akadályozottsággal élő emberek a társadalomban | 33 |
Az emberkép és az akadályozottság | 33 |
A pedagógiai antropológia | 33 |
Az értelmi akadályozottsággal élő emberek antropológiai jellemzői | 38 |
Az értelmi akadályozottság ez emberi lét normális változata | 41 |
Az akadályozottság extrém függőségben mutatkozik meg | 42 |
Az értelmi akadályozottsággal élő ember embertársi segítségét igényel | 43 |
Az együttélés segítse és védje az önállóságot | 45 |
A segítségnyújtás lehetőségei és formái | 49 |
A normalizációs elv | 52 |
Az integrációról | 54 |
A társadalmi befogadás múltja és jelene | 56 |
Az értelmileg akadályozottak szociális szerepei a múltban | 56 |
Az intézményes megsegítés kialakulása | 64 |
Hazai intézmények a XX. század második felében | 66 |
Az értelmi akadályozottsággal élő emberek fejlődésének jellemzői | 69 |
Sérülések a fejlődésben | 69 |
A kommunikáció sajátosságai | 73 |
A kongitív fejlődés lehetőségei és határai | 78 |
A szociális fejlődés lehetőségei és határai | 80 |
A tanulás néhány általános sajátossága | 85 |
Az értelmi akadályozottsággal élő emberek személyiségéről | 90 |
A pszichológiai-pedagógiai megítélés | 96 |
A pszichológiai-pedagógiai megítélés eszközei | 100 |
A korai segítségnyújtás és az óvoda | 104 |
A korai gyógypedagógiai segítségnyújtás értelmezése | 105 |
Tudományos alapok | 105 |
Néhány jellemző szempont a csecsemók és kisgyermekek fejlődéséről | 106 |
A korai segítségnyújtás területei | 108 |
A fejlesztés elvei és folyamata | 109 |
Segítségnyújtó szervezetek, intézmények | 112 |
Az óvoda | 113 |
Az óvodák kialakulása, szervezete, ellátási lehetőségei | 115 |
Nevelés az iskolában | 117 |
Az iskola | 119 |
Alapkövetelmények, sajátos vonások | 119 |
A nevelés céljai és az iskola | 119 |
Az iskola felépítése, szervezete | 120 |
Az iskola elhelyezésének szempontjai | 125 |
A nevelés módszerei | 18 |
A nevelési módszerek sajátosságai | 128 |
A követelés módszerei | 129 |
Konfliktusok megoldása, távoltartás a helytelen cselekedetektől | 131 |
Felügyelet, tiltás, ellenőrzés | 134 |
A meggyőzés módszerei | 135 |
A gyakorlás és szoktatás | 137 |
A kognitív funkciók fejlesztése | 138 |
Az észlelés és megfigyelőképesség fejlesztése | 139 |
A figyelem fejlesztése | 141 |
Az emlékezés fejlesztése | 144 |
A gondolkodás fejlesztése | 147 |
Kommunikációra, beszédre nevelés | 155 |
A metakommunikáció | 156 |
A kommunikációra és beszédre nevelés feladatai | 158 |
Beszédnevelés az iskolában | 160 |
Szociális beilleszkedésre nevelés | 161 |
Feladatok | 161 |
A kontaktus kialakítása és fejlesztése | 163 |
Az önmagukról alkotott kép fejlesztése | 164 |
Nevelés a közösségben | 165 |
A kulturált viselkedés elsajátítása | 167 |
Testi nevelés | 169 |
A gondozás | 170 |
Az egészséges életmód szokásainak kialakítása | 172 |
A gyermekek edzése | 173 |
A testi nevelés iskolai eszközei | 173 |
Mozgásgyakorlatok az oktatási folyamatban | 175 |
A munkára nevelés | 176 |
A munka szerepe az értelmi akadályozottsággal élő emberek életében | 176 |
A munkára nevelés tartalma | 177 |
A munkára nevelés területei | 178 |
A tanítás-tanulás folyamata, tartalma | 180 |
Az oktatás értelmezése a múltban | 180 |
Az iskolai tanítás-tanulási folyamat sajátosságai | 181 |
A különböző tanulói teljesítmények | 181 |
Az oktatás alapelvei | 182 |
A tanítás-tanulás értelmezése | 184 |
Az értelmileg akadályozottak oktatásának első programjai | 186 |
Alternatív oktatási modellek külföldön, a curriculum | 189 |
A súlyosan és intenzíven akadályozottak fejlesztésének tervei | 197 |
A hazai pedagógiai programok | 200 |
A kultúrtechnikák tanításáról | 201 |
A tanulók teljesítményének értékelése | 203 |
A súlyos és halmozott értelmi akadályozottsággal élő emberek segítése, fejlesztése | 204 |
Az előzmények | 204 |
"A képezhetetlenség" minősítésének feladása | 205 |
Jellemzők és definíciók | 207 |
A normalizáció és a súlyos értelmi akadályozottság | 208 |
A fejlesztés célja és területei | 211 |
A fejlesztés keretei | 212 |
A családi nevelés | 214 |
Az értelmileg akadályozott gyermek hatása családjára | 214 |
A szülők beállítódása akadályozott gyermekükkel kapcsolatban | 218 |
A szülők, mint nevelési partnerek | 220 |
Nevelés diákotthonban | 225 |
Előzmények a diákotthoni nevelésben | 225 |
A diákotthon napjainkban | 226 |
A diákotthon feladatai és nevelési területei | 229 |
A felnőttek pedagógiai kísérete | 235 |
Az értelmi akadályozottsággal élő ember felnőttsége | 235 |
A felnőtt emberek világa | 238 |
A lakás | 238 |
Társas kapcsolatok, párkapcsolatok | 242 |
A munka és a foglalkoztatás | 246 |
Művelődés, felnőttképzési lehetőségek, szabadidő | 247 |
A pedagógiai kísérés lehetősége és igénye | 249 |
A pedagógiai kísérés feladata | 252 |
Az idős értelmileg akadályozott emberek | 253 |
Irodalom | 255 |
Név- és tárgymutató | 274 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.