1.062.071

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az értelmi akadályozottsággal élő emberek: nevelésük, életük

Főiskolai tankönyv

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 285 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-1755-16-3
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal. Tankönyvi szám: J12-1133.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

Előszó5
Az értelmi akadályozottság7
Az állapot megjelölésére ajánlott alapfogalmak7
Interdisciplináris megközelítés12
Az értelmi akadályozottság orvosi vonatkozásai12
Az értelmi akadályozottság pszichológiai vonatkozásai16
Az értelmi akadályozottság pedagógiai vonatkozásai8
Az értelmi akadályozottság szociológiai vonatkozásai20
Adatok az értelmileg akadályozottak számáról23
Az értelmi akadályozottság megjelölésére használt elnevezések24
Az értelmi fogyatékosság meghatározásáról26
A tanulási akadályozottsg és elkülönítése az emberi akadályozottságtól30
Az értelmi akadályozottsággal élő emberek a társadalomban33
Az emberkép és az akadályozottság33
A pedagógiai antropológia33
Az értelmi akadályozottsággal élő emberek antropológiai jellemzői38
Az értelmi akadályozottság ez emberi lét normális változata41
Az akadályozottság extrém függőségben mutatkozik meg42
Az értelmi akadályozottsággal élő ember embertársi segítségét igényel43
Az együttélés segítse és védje az önállóságot45
A segítségnyújtás lehetőségei és formái49
A normalizációs elv52
Az integrációról54
A társadalmi befogadás múltja és jelene56
Az értelmileg akadályozottak szociális szerepei a múltban56
Az intézményes megsegítés kialakulása64
Hazai intézmények a XX. század második felében66
Az értelmi akadályozottsággal élő emberek fejlődésének jellemzői69
Sérülések a fejlődésben69
A kommunikáció sajátosságai73
A kongitív fejlődés lehetőségei és határai78
A szociális fejlődés lehetőségei és határai80
A tanulás néhány általános sajátossága85
Az értelmi akadályozottsággal élő emberek személyiségéről90
A pszichológiai-pedagógiai megítélés96
A pszichológiai-pedagógiai megítélés eszközei100
A korai segítségnyújtás és az óvoda104
A korai gyógypedagógiai segítségnyújtás értelmezése105
Tudományos alapok105
Néhány jellemző szempont a csecsemók és kisgyermekek fejlődéséről106
A korai segítségnyújtás területei108
A fejlesztés elvei és folyamata109
Segítségnyújtó szervezetek, intézmények112
Az óvoda113
Az óvodák kialakulása, szervezete, ellátási lehetőségei115
Nevelés az iskolában117
Az iskola119
Alapkövetelmények, sajátos vonások119
A nevelés céljai és az iskola119
Az iskola felépítése, szervezete120
Az iskola elhelyezésének szempontjai125
A nevelés módszerei18
A nevelési módszerek sajátosságai128
A követelés módszerei129
Konfliktusok megoldása, távoltartás a helytelen cselekedetektől131
Felügyelet, tiltás, ellenőrzés134
A meggyőzés módszerei135
A gyakorlás és szoktatás137
A kognitív funkciók fejlesztése138
Az észlelés és megfigyelőképesség fejlesztése139
A figyelem fejlesztése141
Az emlékezés fejlesztése144
A gondolkodás fejlesztése147
Kommunikációra, beszédre nevelés155
A metakommunikáció156
A kommunikációra és beszédre nevelés feladatai158
Beszédnevelés az iskolában160
Szociális beilleszkedésre nevelés161
Feladatok161
A kontaktus kialakítása és fejlesztése163
Az önmagukról alkotott kép fejlesztése164
Nevelés a közösségben165
A kulturált viselkedés elsajátítása167
Testi nevelés169
A gondozás170
Az egészséges életmód szokásainak kialakítása172
A gyermekek edzése173
A testi nevelés iskolai eszközei173
Mozgásgyakorlatok az oktatási folyamatban175
A munkára nevelés176
A munka szerepe az értelmi akadályozottsággal élő emberek életében176
A munkára nevelés tartalma177
A munkára nevelés területei178
A tanítás-tanulás folyamata, tartalma180
Az oktatás értelmezése a múltban180
Az iskolai tanítás-tanulási folyamat sajátosságai181
A különböző tanulói teljesítmények181
Az oktatás alapelvei182
A tanítás-tanulás értelmezése184
Az értelmileg akadályozottak oktatásának első programjai186
Alternatív oktatási modellek külföldön, a curriculum189
A súlyosan és intenzíven akadályozottak fejlesztésének tervei197
A hazai pedagógiai programok200
A kultúrtechnikák tanításáról201
A tanulók teljesítményének értékelése203
A súlyos és halmozott értelmi akadályozottsággal élő emberek segítése, fejlesztése204
Az előzmények204
"A képezhetetlenség" minősítésének feladása205
Jellemzők és definíciók207
A normalizáció és a súlyos értelmi akadályozottság208
A fejlesztés célja és területei211
A fejlesztés keretei212
A családi nevelés214
Az értelmileg akadályozott gyermek hatása családjára214
A szülők beállítódása akadályozott gyermekükkel kapcsolatban218
A szülők, mint nevelési partnerek220
Nevelés diákotthonban225
Előzmények a diákotthoni nevelésben225
A diákotthon napjainkban226
A diákotthon feladatai és nevelési területei229
A felnőttek pedagógiai kísérete235
Az értelmi akadályozottsággal élő ember felnőttsége235
A felnőtt emberek világa238
A lakás238
Társas kapcsolatok, párkapcsolatok242
A munka és a foglalkoztatás246
Művelődés, felnőttképzési lehetőségek, szabadidő247
A pedagógiai kísérés lehetősége és igénye249
A pedagógiai kísérés feladata252
Az idős értelmileg akadályozott emberek253
Irodalom255
Név- és tárgymutató274

Hatos Gyula

Hatos Gyula műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Hatos Gyula könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem