A képességek mennyiségi eloszlása | 5 |
A csümölgeléstől a tesztelésig | 5 |
Egy tudomány születése | 6 |
A mérés megszállottja, Galton | 8 |
Példaképek: Darwin és Quetelet | 11 |
Antropológiai és pszichológiai adatgyűjtés | 15 |
Galton pszichológiai vizsgálódásai | 19 |
Az átlaghoz való visszatérés törvénye | 21 |
Regresszió és korreláció | 26 |
Az értelmi fejlettség mérése | 29 |
Egy "ráérő" amatőr a dogmák ellen | 29 |
A magasabb pszichikus működések laboratóriumi tanulmányozása | 32 |
Fejlődéslélektani alapvetés | 37 |
Az elme működésének "szintetikus elmélete" | 42 |
Az életkori mérőskála | 44 |
Képzettség és értelmi szint | 46 |
A skála továbbfejlesztése | 49 |
Az intelligenciamérés gyakorlata és az intelligencia-hányados | 54 |
A gyermektanulmányozás kezdetei Magyarországon | 54 |
Éltes Mátyás magyar Binet-adaptációja | 58 |
A Binet-Simon-próbák külföldi adaptációi | 62 |
Az intelligenciahányados bevezetése | 74 |
"Tipikusan amerikai" | 79 |
Háborús tesztvizsgálatok és következményeik | 83 |
Mérés, becslés, valószínűség | 91 |
Mérés és skála | 91 |
Valószínűségi eloszlás és skálabeosztás | 97 |
Nézeteltérések a normális eloszlás körül | 107 |
Korrelációk és varianciák | 113 |
Mérés és becslés | 121 |
A klasszikus tesztelmélet | 128 |
A klasszikus tesztelmélet alapfeltevései | 128 |
Egy "szimulált" példa | 130 |
Az alapfeltevések következményei | 135 |
Elméleti összefüggések | 136 |
Valódi értékek kifejezése megfigyelhető értékekkel | 144 |
A teszt megbízhatósága | 148 |
Reliabilitás és teszthosszúság | 152 |
A reliabilitás becslése tesztfelbontással | 156 |
A teszt validitásai | 160 |
Itemanalízis és tesztszerkesztés | 162 |
A teszteredmények értelmezése | 166 |
A zsugorodáskorrekció | 168 |
Tesztfaktorok és az intelligencia struktúrája | 171 |
A faktormodell | 171 |
Az általános faktor elmélete | 177 |
A többfaktor-elméletek | 181 |
Az intelligencia struktúrális szemlélete | 187 |
A modern tesztelmélet | 190 |
A klasszikus tesztelmélet bírálata | 190 |
A modern tesztelmélet kialakulása | 195 |
A Rasch-modellek | 203 |
Modellváltozók és modellváltozatok | 216 |
Alkalmazások és távlatok | 219 |
Az "intelligenciaviszály" | 222 |
Politikai manipulációk | 222 |
Mi hát az intelligencia? | 225 |
Szociális és kultúrális hatások | 228 |
Kultúrsemleges tesztek? | 231 |
Tehetség és alkotókészség | 237 |
Intelligencia és heritabilitás | 240 |
Az "intelligenciaviszály" | 243 |
Tesztek az iskolában | 246 |
Függelék | 250 |
A próbák rövid leírása | 250 |
Időrendi táblázat | 262 |
Szimulált teszteredmények táblázatai | 263 |
Jegyzetek | 267 |
Irodalom | 271 |
Névmutató | 278 |
Contents | 283 |