1.066.213

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az erkölcs a néző és a cselekvő szemszögéből (dedikált példány)

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Scientia Humana Társulás
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 152 oldal
Sorozatcím: Pszichológia
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-8471-14-x
Megjegyzés: Váriné Szilágyi Ibolya, az egyik szerkesztő által dedikált példány. További szerzők a könyvben találhatók.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Bármely társadalom stabilitását és produktivitását a túlzott konformizmus, az egyén erős függősége és kiszolgáltatottsága éppúgy veszélyezteti, mint amennyire a többségi akarat, a rend, az erkölcsi és jogi normák nihilista-anarchista tagadása teszi azt.
Újból és újból felvetődik a kérdés: hogyan legyen az egyén önálló és hogyan alkalmazkodjon a társas és intézményes léthez? Milyen kommunikációs és kooperatív készségek szükségesek a Másik Emberrel, a kisebb-nagyobb csoportokkal és közösségekkel kialakult kapcsolatokhoz, a közös és versengő tevékenységekhez, az érdekek egyeztetéséhez? Valóban szükség van-e a személyiség egészséges fejlődéséhez, a társadalmi érettséghez a családon kívüli, azon túlnövő közösség(ek)re?
Ezek a kérdések foglalkoztatják ennek az interdiszciplináris válogatásnak a szerzőit, akiket az a szándék köt össze, hogy keresik azokat az eszközöket, amelyekkel hatékonyabbá tehetik az erkölcsi és állampolgári nevelés nézőpontját és gyakorlatát. Az elméleti tanulmányok... Tovább

Fülszöveg

Bármely társadalom stabilitását és produktivitását a túlzott konformizmus, az egyén erős függősége és kiszolgáltatottsága éppúgy veszélyezteti, mint amennyire a többségi akarat, a rend, az erkölcsi és jogi normák nihilista-anarchista tagadása teszi azt.
Újból és újból felvetődik a kérdés: hogyan legyen az egyén önálló és hogyan alkalmazkodjon a társas és intézményes léthez? Milyen kommunikációs és kooperatív készségek szükségesek a Másik Emberrel, a kisebb-nagyobb csoportokkal és közösségekkel kialakult kapcsolatokhoz, a közös és versengő tevékenységekhez, az érdekek egyeztetéséhez? Valóban szükség van-e a személyiség egészséges fejlődéséhez, a társadalmi érettséghez a családon kívüli, azon túlnövő közösség(ek)re?
Ezek a kérdések foglalkoztatják ennek az interdiszciplináris válogatásnak a szerzőit, akiket az a szándék köt össze, hogy keresik azokat az eszközöket, amelyekkel hatékonyabbá tehetik az erkölcsi és állampolgári nevelés nézőpontját és gyakorlatát. Az elméleti tanulmányok mellett a kötet hírt ad az erkölcsi és állampolgári tudatosság fejlesztése érdekében a 70-es évektől kezdve, főként angolszász és német nyelvterületen folyó pedagógiai kísérletekről is, középpontban az un. Igazságos közösség (Just Community) című pedagógiai vállalkozással.
A szociológia, szociálpszichológia, neveléslélektan neves művelői (G. Lind, a konstanzi egyetem szociológus professzora, F. Oser, a fribourgi egyetem Neveléslélektani Intézetének vezetője, D. Rowe, a londoni Citizenship Foundation igazgatója és mások) mellett a válogatást végző Váriné Szilágyi Ibolya, az MTA Pszichológiai Intézetének tudományos főmunkatársa is hozzájárul két tanulmánnyal a közös gondolkodáshoz. Szociálpszichológiai kutatásai a szocializáció, az attitüd- és érték-szerveződés és változás témáiban folytak. 1987-ben jelent meg "Az ember, az érték és az értékek világa" című kötete a Gondolat Kiadónál. Vissza

Tartalom

Előszó5
Amit Lawrence Kohlbergről tudni érdemes: Kohlberg hozzájárulása az erkölcs pszichológiájához11
Híradás az erkölcsi nevelés új útjairól11
Az "ismertebb" Kohlberg: az erkölcsi ítéletalkotás szakaszos fejlődéselmélete és kritikája12
A kutatói beállítódás12
A motiváció és az életút15
A források18
Az erkölcsi ítéletalkotás kohlbergi fejlődés-modellje19
Az "ismeretlen" Kohlberg: fordulat az erkölcsi nevelés gyakorlata felé. Az Igazságos közösség születése29
Az Igazságos közösség (Just Community) születése32
Az erkölcsi érzelmek fejlődése az értelem és a dialógus révén43
Az erkölcstudományok moráljához46
Optimista erkölcsmódszertan46
A szkeptikus tudomány48
Az etikus-politikus tudomány49
Az ösztön, az érzelem és a megismerés fejlődése a segítő magatartásban49
Fejlődési válságok mint az erkölcsi fejlődés strukturális változásainak jelzései52
Első válság: Az érzelmek felváltják az ösztönöket52
Második válság: Az érzelmeket erkölcsi konfliktusok veszik igénybe53
Harmadik válság: Az értelem felváltja az érzelmeket55
Az értelem és az érzelmek integrálása mint az erkölcsi nevelés célja57
Az igazságos közösség és az iskola demokratizálása: A Kohlberg-megközelítés - kihívás a nevelés számára61
Kohlberg utolsó mértékadó gondolatai61
A közösségi szempont mint irányelv62
Az "Igazságos közösségeket" megalapozó elvek65
Kitérő az "Igazságos közösségeket" kialakulásának történetéhez66
A tárgyi ismeretek elsajátítása és a saját élményű tanulás elve69
Növekvő azonosulás a részvétel útján72
Második kitérő: a komplex rendszerek mérése74
A felelősségvállalás során érvényesülő felelősségteljes cselekvés elve75
A fejlődés mint a nevelés célja, illetve az intencionális értékre nevelés beépítésének elve76
Az életgyakorlat demokratizálásának elve77
A szerepátvétel illetve az empátia érvényesítésének elve79
A pozitív pedagógiai feltételezés elve80
A kötődés elve81
Zárszó: Óvakodjunk a hamis feltételezésektől!83
A remény hajója: Demokratikus nevelés és a pluralizmus kihívása89
Demokratikus eszményt sugallva89
Elsődleges és másodlagos csoportok90
A YES Program92
A demokrácia születése94
Demokrácia a virákban (Demokrácia próbaúton)95
Egy jólintegrált közösség építése98
A demokratikus nevelés lépjen túl a kiscsoport határain!105
A Team-Kiscsoport-Modell és az Igazságos Iskolaközösség összehasonlítása105
Lawrence Kohlberg105
A Team-Kiscsoport-Modell (TKM)106
Az Igazságos Iskolaközösség110
A Team Kiscsoport Modell és az Igazságos Iskolaközösség összevetése115
Összegzés és kitekintés118
Az állampolgár mint az erkölcs letéteményese121
Családközösség124
A mindenkori tágabb rokonsági közösség125
Affiliatív közösség125
Az iskolai közösség125
Az államközösség126
A világközösség126
Másság, különbözőség, együttesség: A felelős állampolgár születése141
Másság, különbözőség, együttesség: kizárják vagy feltételezik egymást?142
Fogódzók és csapdák a Másik ember észlelésében143
Tanítható-e a tolerancia?148
A társak észlelésétől a felelős állampolgár születéséig149
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem