1.073.141

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az érett személyiség

Az emberi siker, a hatékonyság és a boldogság személyiségháttere

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Pro Personal Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 219 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 978-963-08-4981-4
Megjegyzés: Megjelent 1000 példányban. Első kiadás. Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A kötetben leírt érett személyiségmodell megalkotása a pszichológia egy régi nagy adósságát törleszti. Hosszú idő után most jelenik meg először egy olyan optimális érett személyiségmodell, amely tudományosan megalapozott rendszerbe foglalja az eredményes társadalmi alkalmazkodáshoz, az emberi sikerhez, és a boldogsághoz szükséges tulajdonságokat. Jól érthetően, olvasmányosan és a gyakorlatban is jól alkalmazhatóan ötvözi a pszichológia klasszikus hagyományait a legújabb neurobiológiai és nevelés-lélektani tényeket, valamint a szerző több évtizedes egyetemi, pszichoterápiás és vezetőképzési tapasztalatait.
A bemutatott érett személyiségmodell amellett, hogy bármely társadalmi környezetben hatékonyan segíti a minősítés nélküli önmegismerést, egy olyan szellemiséget is kifejez, amely hozzájárul a demokratikus gondolkodásmód, a felelősségteljes életvezetés széleskörű elterjesztéséhez. Napjainkban, amikor a társadalmi gondoskodás mértéke minimálisra csökkent, és a munkavállaló... Tovább

Fülszöveg

A kötetben leírt érett személyiségmodell megalkotása a pszichológia egy régi nagy adósságát törleszti. Hosszú idő után most jelenik meg először egy olyan optimális érett személyiségmodell, amely tudományosan megalapozott rendszerbe foglalja az eredményes társadalmi alkalmazkodáshoz, az emberi sikerhez, és a boldogsághoz szükséges tulajdonságokat. Jól érthetően, olvasmányosan és a gyakorlatban is jól alkalmazhatóan ötvözi a pszichológia klasszikus hagyományait a legújabb neurobiológiai és nevelés-lélektani tényeket, valamint a szerző több évtizedes egyetemi, pszichoterápiás és vezetőképzési tapasztalatait.
A bemutatott érett személyiségmodell amellett, hogy bármely társadalmi környezetben hatékonyan segíti a minősítés nélküli önmegismerést, egy olyan szellemiséget is kifejez, amely hozzájárul a demokratikus gondolkodásmód, a felelősségteljes életvezetés széleskörű elterjesztéséhez. Napjainkban, amikor a társadalmi gondoskodás mértéke minimálisra csökkent, és a munkavállaló személyisége egyre fontosabbá vált, a hiányzó önismeret pedig fokozott kockázatot jelent, ez különösen fontos. A szerző amellett érvel, hogy érettnek lenni jó, sokszínű, biztonságos és izgalmas emberi állapot, de mégsem a minden szempontból érett személyiség elérését tekinti célnak, mert az egy irreális vállalás, hanem magát az éretté válás folyamatát, a reális önismeret sok szempontú gazdagítását hangsúlyozza. Az érett személyiség modell ehhez ad olyan tudományosan megalapozott viszonyítási alapot, amely egyben az emberi érettséghez vezető utat is kijelöli.
Mivel minden érett személyiségre jellemző tulajdonság eredményesen fejleszthető, ajánljuk ezt a könyvet minden olyan önmaga iránt érdeklődő, fejlődni vágyó embernek, aki a saját életét szeretné boldogabbá tenni, szülőként, nevelőként pedig segíteni a gyermekek éretté válását... Vissza

Tartalom

Bevezetés 13
1.1. A nevelés célrendszere a pedagógiában 21
I. 2. A nevelés célja a pszichológiában 30
I. 3. Az érett személyiség kutatásának tudománytörténeti előzményei 31
I. 3.1. Az emberi érettség három formája 35
I. 3.2. Az intelligencia és az emberi érettség összefüggései 36
I. 3.2.1. Az IQ és az egyéni siker 38
I. 3.3. Az emberi érzelmek 41
I. 3.3.1. Az agy rövid fejlődéstörténete 42
I. 3.3.2. A ténymemória és az érzelemmemória 44
I. 3.3.4. Az érzelmek és a logikus gondolkodás összefüggései 50
I. 3.3.5. Az autentikus érzelmek 54
I. 3.3.6. Magasabb rendű érzelmek 56
I. 3.3.7. A magasabb rendű emberi érzelmek kialakulásának folyamata. . . 57
I. 3.3.8. Az érzelmek, az értékek és a szokások összefüggései 59
1.4. Az érzelmi intelligencia 63
I. 4.1. Az érzelmileg intelligens ember 65
I. 5. Az érzelem- és értékalapú érett személyiségmodell, mint
lehetséges nevelési cél 68
II. 1. Az érett személyiségre jellemző kognitív tulajdonságok 71
II. 1.1. Reális ön- és valóságészlelés = valósághű észlelés 73
II. 1.1.1. Tényekre épülő megismerés, a tények és a vélemények
megkülönböztetése 74
II. 1.2. Pozitív énkép-struktúrák = reálisan pozitív énkép, önértékelés,
életkornak megfelelő identitás 76
II. 1.2.1. Az önbecsülés 80
II. 1.2.2. Az önelfogadás 81
II. 1.2.2.1 Önkritika, humor 85
II. 1.2.3. Az önbizalom 87
II. 2. Fejlett realitás- és az arányérzék 90
II. 3. Innovatív, nyitott az újra 95
II. 4. Spirituálisán fejlett 97
III. 1. Az érett személyiség interperszonális tulajdonságai 103
III. 1.1. Az érett személyiség az emberi kapcsolataiban: elfogadó 104
III. 1.2. Az érett személyiség egyenrangú kapcsolatok kialakítására törekszik 111
III. 1.2.1. Az egyenrangú kapcsolat jellemzői: 118
III. 1.2.2. Az egyenrangú kapcsolatok kommunikációja 119
III. 1.3. Az érett személyiség érzelmileg intelligens 121
IV. 1. Az érett személy cselekvési - életvezetési jellemzői 133
IV. 1.1. A céltudatos akarati cselekvés 134
IV. 1.2. Az akarati cselekvés szakaszai 136
IV. 1.1.3. Az akarati folyamat egyes szakaszaiban szerveződő
tulajdonságok 140
IV. 1.1.4. Az érett személyiség akarati (konatív) tulajdonságai 141
IV. 1.2. Az érett személyiség hatékonyan tervezi az életét 141
IV. 1.3. Az érett személyiség életvezetését a gondolkodás és a cselekvés
egyensúlya jellemzi 144
IV. 1.4. Az érett személyiség cselekedeteinek hátterében stabil
lelkiismereti funkciók állnak 147
IV. 1.4.1. A rend iránti szükséglet 147
IV. 1.4.2. A lelkiismeret 149
IV. 1.4.3. Felelősségvállalás 153
IV. 1.4.3.1. Az érett személyiség feladatvállaláshoz való viszonyára
a sikerorientáció jellemző 154
IV. 1.4.3.2. Az érett személyiség problémákhoz való viszonya 156
IV. 1.4.3.3. Az érett személyiség kudarcokhoz való viszonya 160
IV. 1.5. Életvezetését jelenidejűség jellemzi 162
IV. 1.5.1. A szülőkről való érzelmi leválás 152
IV. 1.5.2. Az autentikus érzelmek adekvát megélése 159
IV. 1.6. Az érett személyiség asszertív (konstruktívan önérdek-érvényesítő) 177
IV. 1.6.1. Az asszertivitás 177
IV. 1.6.2. Az érett, asszertív személyiség 179
IV. 1.6.3. Az asszertív kommunikáció 182
IV. 1.6.3.1. Aktív (meg) hallgatás 183
IV. 1.6.3.2. Én-üzenetek 186
IV. 1.6.3.3. Kommunikációs gátak elkerülése 188
IV. 1.6.3.4. Az asszertív kommunikáció leggyakoribb
megjelenési formái 194
V. 1. Az integrált motivációs elmélet és az érett személyiség 197
V. 1.1. Az IME rövid összefoglalása 198
V. 1.2. Az IME a személyiségközpontú nevelői szerepvállalás keretein
belül értelmezhető 199
V. 1.3. Az integrált motivációs elmélet személyiségképe 200
Zárógondolatok 209
Irodalomjegyzék 213
Magyar nyelvű irodalom 213
Angol nyelvű irodalom 217

PhD. Berentés Éva

PhD. Berentés Éva műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: PhD. Berentés Éva könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem