1.067.081

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az épitészet története I-III.

I.: Ó-kor/II.: Közép-kor/III.: Új-kor - Budapesti Épitő Mesterek, Kőmives-, Kőfaragó- és Ács Mesterek Ipartestülete

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Ifj. Nagel Ottó Könyvkereskedése
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 459 oldal
Sorozatcím: Épitő munkavezetők könyvtára
Kötetszám: 7-12
Nyelv: Magyar  
Méret: 18 cm x 12 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal gazdagon illusztrált kötetek.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

I. kötet
A művészet olyan régi a földön, mint maga az emberiség. Eredetét annak köszöni, hogy a teremtés urának törekvése a több, a fölösleges felé irányult: a fölös idő és munkaerő adta meg... Tovább

Előszó

I. kötet
A művészet olyan régi a földön, mint maga az emberiség. Eredetét annak köszöni, hogy a teremtés urának törekvése a több, a fölösleges felé irányult: a fölös idő és munkaerő adta meg keletkezésére az első okokat.
Az ős ember még csak barlangban lakik, közösen a fenevaddal, de kő baltájára és szarvasagancsból való szerszámaira már diszítményt vés; ruházata csak néhány bőrdarab, de párjának már csont ékszereket farag; alig ismeri még a tűz használatát, de agyag edényein megalkotja az első diszítő elemeket, melyek némelyike évezredeken keresztül vele fejlődött, míg kiérdemelte a művészi alkotás nevét.

II. kötet
Az ókori világ művészete a római császárság idejében rendkívüli nagy elterjedésűvé lett s megállapodás nélkül haladt az átalakulás útján. A római hatalom azonban túltengett s erkölcsi elfajulására vezetett. Az alatt az emberiséget és szellemi alkotásait mozgató erők közé pedig egy új lépett, amelyhez hasonlót sem előbb, sem később nem találunk, amely befolyását az egész ismert világra kiterjesztette és napjainkig fönntartani tudta: a kereszténység. Ez eleinte szabadon fejlődhetett. Csupán később, mikor a pogányság kezdte észrevenni a hatalmas vonzó erőt, melyet az új vallás az elnyomott népre gyakorol, lépett föl előbb kisebb, később nagyobb erőszakkal ellene. A kereszténység első hiveit üldözni kezdték és vezéreik csakhamar a római hatalom sujtó erejét tapasztalták. A térítő apostolok s azok elődei, az első püspökök, sőt későbbi századokban már maguk az egyszerű hivők is, vértanukká váltak. Mindazonáltal az új vallásban rejlő eszme, mely az egyenlőséget és szeretet tette a rabszolgaság és kegyetlenkedés helyébe, ellenállhatatlanul hódított. A kereszténység kulturája lassankint helyet foglalt a pogány műveltség mellett és megveté alapját sajátos művészetének. Az új vallással azonban nem született egy csapásra új művészet is. A keresztény művészet gyökereit a hellén-római talajba bocsátá s ez elég erős, hogy az új vallás szükségleteit részben új formákkal kielégítse. Az ókori művészet életképessége nélkül a keresztény művészet nem is keletkezhetett volna. Az első századok sanyarúsága azonban rányomta bélyegét a kereszténység fejlődni kezdő művészetére is.

III. kötet
A XV. század elején az európai népek között az irodalomban, tudományokban és művészetekben hatalmas változások keletkeztek. A középkor szelleme elavult már; azok az eszmék és szokások, melyeket a kereszténység hozott belé, reformálásra vártak. A reformot a renesszansz, magyarul ujjászületés, megújhodás hozta meg. A renesszansz vezéreszméi az általános emberi szabadság és függetlenség, meg az egyénnek érvényesülése voltak.
A renesszansz legelőbb az államalkotás terén lépett munkába. a régi zsarnokuralom alatt álló birodalmak helyébe ujak léptek, melyek a polgárság nagyobb szabadságával alkották meg kormányzataikat. A vallás terén is hatalmas ujítás, a reformáció, keletkezett és vele az addig egységes kereszténység megoszlott. A megszaporodott keresztény vallások a tisztán egyházi vezetést elvetve, a hivőket is belevonták működésükbe; így megszünt a vallásos életnek a középkort jellegző zárkózottsága. A vagyonosodásnak és gazdagodásnak csodálatos forrásai nyiltak az új világnak, Amerikának fölfedezésével; a gyarmat- és tartományszerzésnek eddig egyetlen módja - háború - helyébe a kereskedelem, elsősorban a tengeri hajózás lépett. A művészetek terén az antik világ nagy alkotóihoz hasonló lángszellemek léptek föl. Mikel-Anzselo és Lionardo da Vincsi méltán állíthatók Fidiasz mellé. Megváltozott a középkori világ: elágazott a vallás, egyenlővé lett az emberek joga és hatalma, gazdagodott Európa és ismét érvényesült a művészetben az egyén. Vissza

Tartalom

I. kötet
Bevezetés9
Az egyiptomi épités14
Bevezetés14
Anyag, szerkezet és forma17
Az egyiptomi épités emlékei22
Templomok22
Temetkezési építmények29
Lakóházak33
A kaldeai, babiloni és assziriai épités35
Anyag, szerkezet forma37
A kaldeai, babiloni és assziriai építés emlékei41
A régi perzsa építés43
Anyag, szerkezet és forma43
A régi perzsa építészet emlékei47
Az új perzsa építés50
Anyag, szerkezet és forma50
Az új-perzsa építés emlékei52
A kisázsiai építés53
A pelaszg vagy mikénei építés57
Az etruszk építés60
A görög építés65
Bevezetés65
A görög templom67
A dór oszloprend72
A jón oszloprend78
A korintusi oszloprend80
A görög építés emlékei85
A római építés94
Bevezetés94
Anyag, szerkezet, forma94
A boltozat99
Oszloprendek101
A római építés emlékei110
Római emlékek Magyarországon121
Függelék124
A föniciai, izraelita és ősamerikai építés124
Az ó-indiai (buddhista) építés127
II. kötet
Bevezetés9
Az ó-keresztény építés12
Temetkezési építméynek12
A bazilika13
Középponti elrendezésű építmények Nyugaton27
Középponti elrendezésű építmények Keleten31
A bizánci építés elterjedése39
A román építés43
A gerendás menyezetű bazilika45
A boltozott bazilika52
A részletképzés56
Az átmeneti építés59
Román építésű templomok64
Németország64
Olaszország67
Franciaország70
Spanyolország és Portugália73
Angolország74
A román építés Magyarországon76
A csúcsíves építés88
Szerkezet és forma89
Alapelrendezés97
Homlokzat98
Csúcsíves építésű templomok102
Franciaország102
Angolország106
Németország109
Olaszország116
Spanyolország és Portugália120
A csúcsíves építés Magyarországon122
Középkori kolostorok140
Középkori városok144
Középkori várak149
Moldova-bizánci templomok Erdélyben157
III. kötet
Bevezetés9
Az olasz reneszánsz12
A kora reneszánsz13
Anyag, szerkezet és forma13
A firenzei iskola19
A fölső olaszországi iskola23
A reneszánsz fénykora25
Anyag, szerkezet és forma26
Bramante kora31
A Péter-templom32
Bramante követői36
A késő reneszánsz41
A római iskola; a firenzei iskola; a genuai iskola; a velencei iskola44
A barokk korszak45
Anyag, szerkezet és forma45
Emlékek50
A reneszánsz-építés a többi országokban54
Franciaország. XVI-XVIII. század54
Németország. XVI-XVII. század; XVIII. század73
Angolország79
Spanyolország és Portugália84
Hollandia86
Skandinávia88
Svájc90
A reneszánsz-építés Magyarországon92
A XIX. század építése111
Németország112
Franciaország120
A többi országok; Belgium; Hollandia; Angolország; Oroszország; Olaszország127
A XIX. század építése Magyarországon128
A vidék; Budapest132
Függelék142
Az izlam-építés142
Anyag, szerkezet és forma143
Emlékek149
Az izlam-építés Magyarországon160

Kabdebo Gyula

Kabdebo Gyula műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kabdebo Gyula könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem