1.066.445

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az építészet és a magyar vasút

Kell a vasút Európában!

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: MÁV Rt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 84 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-03-792-6
Megjegyzés: Fekete-fehér és színes fotókkal, illusztrációkkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A vasút másfél évszázados történetének első száz éves csaknem töretlen, folyamatos fejlődési periódusa, majd a II. világháborút követő évtizedekben - a szállítási igények változása és a közúti... Tovább

Előszó

A vasút másfél évszázados történetének első száz éves csaknem töretlen, folyamatos fejlődési periódusa, majd a II. világháborút követő évtizedekben - a szállítási igények változása és a közúti szállítás jelentős térnyerése miatt - történt hanyatlása után az elmúlt évtizedben ismét reneszánszát éli.
A vasúti és közúti szállítás aránya az elmúlt évtizedekben megfordult a közút javára. Ez igaz a személy- és az árufuvarozásra egyaránt. Míg a nyugat-európai országok - felismerve a vasút előnyeit a környezetkárosítás, a terület- és energiafelhasználás és a biztonságosság területén - a vasút részarányának növelést tűzték célul, addig Magyarországon a nyugat-európai kétszeresét elérő jelenlegi részarány megtartása a cél.
A jelenlegi vasúti szállítási részarány megőrzésének azonban előfeltétele - a piaci körülményekhez igazodva - az eljutási idő csökkentése, a szolgáltatási színvonal növelése.
A szolgáltatás minőségének javításában a vasúti pálya és a járművek mellett meghatározó szerepe van a települések és a vasút között kapuként megjelenő állomásépületeknek, illetve az ügyfelek által igénybevett létesítményeknek. Ugyanakkor a vasúti épületekkel és környezetükkel szemben megfogalmazott elvárások megvalósításának lehetőségét mindenkor a vasúti szállítás iránti igény, a vasúti hálózat fejlesztésének, korszerűsítésének üteme határozza meg alapvetően.
A MÁV Rt. vasúthálózatán fekvő csaknem 1400 állomás, megállóhely utasforgalmi épületeinek több mint 30%-a még a múlt században épült, kb. 20%-a a II. világháborút megelőzően és kevesebb, mint 50%-a ezt követően. Az állomásépületek építés ideje szerinti megoszlása egyben tükrözi ezek építészeti stílusát, kialakítását, megjelenést.
A II. világháború előtti időszakra jellemző volt a vasúti épületek típusterv alapján történő építése. Ebben az időszakban csak a nagyobb települések állomásépületei készültek egyedi tervek alapján. Különösen a századforduló környékén épültek szép számmal olyan állomásépületek, amelyek - ahol még állnak - ma is meghatározó középületei a településnek. Vissza

Tartalom

Előszó 5
DR. HORVÁTH FERENC:
A magyar vasúti hálózat kialakulása és fejlődése napjainkig 9
DR. KUBINSZKY MIHÁLY:
A magyar vasutak építészete, kezdeti építkezések, tipizálási törekvések és egyedi tervezésű épületek 25
KISS ZSUZSANNA:
Művészeti alkotások és a magyar vasút 45
VÖRÖS TIBOR:
A magyar vasúti építészet jelenlegi törekvései 61
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem